Kandidáti na prezidenta musí navyšovat sázky, aby se na Hrad dostali. Andrej Babiš rozsévá chaos, říká expert na politický marketing

Plakát kandidáta na prezidenta Andreje Babiše
Plakát kandidáta na prezidenta Andreje Babiše
Foto: Profimedia
Alžběta Staňková | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 27. 1. 2023

Již v sobotu večer bude Česko znát jméno svého příštího prezidenta. O tom, zda se jím stane bývalý premiér Andrej Babiš (68), nebo generál ve výslužbě Petr Pavel (61), začnou občané rozhodovat již v pátek, kdy se otevřou volební místnosti. Expert v oblasti marketingu Karel Komínek pro ŽivotvČesku.cz popsal, jaké chyby podle jeho názoru Andrej Babiš v rámci své kampaně momentálně dělá. "Bývalý premiér rozsévá chaos," uvedl.

Druhé kolo volby prezidenta by podle zveřejněných průzkumů s výrazným náskokem vyhrál bývalý vysoký představitel armády Petr Pavel. Získal by 58,8 procenta hlasů, zatímco jeho protikandidát, kterým je předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš, 41,2 procenta. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos. K volbám, které začínají dnes a budou trvat až do zítřejšího odpoledne, dorazí podle průzkumu asi 69 procent voličů. Jsou ale odhady, které hovoří o číslech ještě vyšších.

Někdejší premiér Andrej Babiš se aktuálně snaží navýšit svůj elektorát. K tomu, aby ve volbách uspěl, se rozhodl použít poměrně agresivní kampaň, jež je z velké části založena na tom, že se pokusí co nejvíce očernit svého protikandidáta Petra Pavla. Toho se tak mimo jiné snaží nařknout z toho, že má v plánu Česko zavléct do války proti Rusku.

"On zde vlastně staví určitou dichotomii »život versus smrt«. On říká, že on není ten, kdo nás zatáhne do války. Tohle je nejvyšší hra, kterou politik vůbec může hrát," uvedl pro ŽivotvČesku.cz marketingový specialista Karel Komínek s tím, že takto vystavěná kampaň velmi silně působí na emoce potenciálních voličů.

Kromě toho se snaží oslovovat různé okrajové skupiny občanů Česka, kteří buď obvykle k volbám nechodí, nebo mají určitá specifika. Jako příklad Karel Komínek uvádí Babišovo prohlášení, že pokud bude zvolen, jako jednu ze svých prvních cest podnikne návštěvu Vietnamu, stejně tak se pokoušel oslovit například romskou komunitu.

Jedním z nejnegativnějších jevů stále se vyhrocující kampaně Andreje Babiše je podle Karla Komínka opakované lhaní. "Mám dojem, že on nedokáže udržet rozumnou myšlenku, že kdykoli může, tak lže. A dělá to tak moc, že už je to v podstatě vtipné," sdělil pro ŽivotvČesku.cz s odkazem na to, že na internetu se pomalu začíná vžívat pojem »babišovat«, jenž označuje mlžení a vykrucování se.

"Lidé byli zvyklí, že Andrej Babiš na politické scéně nastolí témata a ostatní se vůči němu musí vymezovat. Nyní ale dělá chyby. To, co udělal například s Polskem, že v rámci kampaně vyvolal mezinárodní ostudu a diplomatickou roztržku, to je rozhodně chyba. Navíc to odporuje jeho tvrzení, že je diplomat, to je přešlap. S takovou vizitkou se do druhého kola voleb nastupuje špatně," zmínil Karel Komínek Babišův výrok, kdy bývalý premiér v předvolební debatě České televize prohlašoval, že by nevstoupil do války na pomoc Polsku, kdyby bylo napadeno, přestože podle článku 5 jako člen NATO je Česko povinno vojenskou pomoc poskytnout.

"Poslední bonmot na závěr - poraženým je v tomto případě česká společnost, protože zavedením přímé volby se stalo to, před čím varovali všichni politologové a odborníci. Že vznikla reálná potřeba se vymezovat a tvořit kampaně, které mají nějaký obsah, i když ten prezident tolik toho obsahu reálně nemůže zpracovat. Tím pádem to vede k destabilizaci společenské soudržnosti, protože kandidáti ze své podstaty musí zvyšovat sázky, aby se k volbám dostali. Zažívali jsme to při předchozích volbách a nyní je to ještě vyhrocenější," uzavřel pro ŽivotvČesku.cz marketingový expert.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.