Marketingový fenomén Marek Prokop: Krizi v rozsahu, která se dá očekávat, nemůže žádná vláda přežít

Marek Prokop je jeden z nejvíce uznávaných marketerů v Česku
Marek Prokop je jeden z nejvíce uznávaných marketerů v Česku
Foto: Archiv Marka Prokopa

Současná situace, která z pohledu vládních opatření a vývoje šíření nákazy COVID-19, je nestabilní a týká se řady firem, může ještě ekonomicky zamíchat pořádně kartami. Řada firem s každou změnou přichází o zisk a některé jdou dokonce do ztrát. Zejména pokud jde aktuálně o podnikání v turismu, ale i podobných odvětví. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila předního českého marketéra Marka Prokopa, který je specialistou na digitální marketing a internetové obchodní strategie, zda by nastínil, jaké dopady může mít současná a alarmující situace v Česku.

Marek Prokop patří k lidem, kteří se vyhýbají médiím. Kdo Marka zná, moc dobře ví, že je jeden z nejlepších marketérů v Česku. Muž, který je specialistou na digitální marketing, webové analýzy, SEO a další on-line disciplíny, je ve veřejném projevu spíše úspornější. Pro ŽivotvČesku.cz ale poskytl svůj pohled na současnou situaci. A ta je s každým dalším dnem pro některé firmy čím dál těžší. I když redaktor Markovi položil otázky, které částečně sahají spíše do pohledu ekonoma a epidemiologa, snažil se nastínit objektivně svůj pohled na současnou situaci.

Marku, od března se Česko potýká s šířením infekčního koronaviru. Na čas se zastavila v Česku ekonomika, kdy řada odvětví se začala potýkat s krizí. Jako marketingový expert, dokážete predikovat vývoj současné ekonomiky?

Nedokážu, na to bych musel být spíš ekonom a obávám se, že i ekonomové se budou v predikcích dost rozcházet. Slyšíme řadu názorů, které mají napovědět, ale osobně jsem raději pesimista, abych dal budoucnosti šanci mě příjemně překvapit.

To zní zajímavě, každopádně řadíte se, pokud jde o marketing, ke špičce v oboru. To je nezpochybnitelné. Která odvětví budou podle vás nejvíce zasažena? Kdo přežije a kdo ne? Už na začátku roku, když jsme se spolu bavili, jste říkal, že řadu firem nečekají lehké časy a tak se taky stalo...

Ano, hodně odvětví už zasaženo je. U těch, která souvisejí s cestováním, kulturou, sportem a jiným trávením volného času, je to evidentní, ale každou chvíli narazím na další případy, které na první pohled tak zřejmé nejsou. Třeba módnímu průmyslu a na něj navázaným obchodům vypadla celá jarní sezóna. A plno nejrůznějších firem to schytává nepřímo, protože na ně kaskádově dopadají finanční problémy jejich zákazníků.

Máte pravdu, že je tu řada odvětví, o kterých se tolik nemluví a je to pro ně citelné. Když ale odbočím, jak se v on-line světě vyhnout současným nástrahám koronaviru, který aktuálně v Česku sílí nejen pokud jde o počty nakažených, ale i pokud jde o klinické případy? A patrně dojde do budoucna ještě k nějakým restrikcím... Tedy jak by se firmy, které »žijí« v internetovém světě, měly v tuto chvíli chovat?

Nejsem si jistý, zda ještě dnes dává smysl rozlišovat on-line a off-line svět. Skoro vše je těsně propojené. Můj kamarád má vývojářskou firmu, která dělá software obsluhovaný přes internet. Jeho smůla ale je, že ten software je určený k organizaci různých konferencí, veletrhů apod. akcí, které byly skoro všechny zrušené. Zda šetřit a propouštět, nebo naopak investovat do nových příležitostí, si musí rozhodnout každý sám podle svých možností. Krize bývají výborné na investice do rozvoje, protože je na ně čas a vyjdou levněji, ale pořád na ně musíte mít, a to každý nemá.

Pokud se tedy bavíme o příležitostech, které současný internetový trh nabízí, které jsou vhodné? Tedy do čeho by se v tuto chvíli dalo ideálně investovat?

Víte, v mém oboru se nejčastěji investuje do internetových technologií, IT, automatizace nebo umělé inteligence a zároveň do vzdělání zaměstnanců. Reklama má smysl v oborech, ve kterých ještě zbývá dost poptávky, a těch tolik není. Proto očekávám, že se budou výdaje na reklamu dál snižovat a internetové projekty, které z reklamy žijí, to nepříjemně pocítí. Smysl nepochybně mají investice do všeho, co je kompatibilní se social distancingem - tedy dovoz jídla a zboží koncovým zákazníkům, komunikace a práce na dálku atd. To ale není nový trh a firmy, které na něm už působí, mají velký náskok, což dle čísel za poslední půlrok ještě zvětšily.

Je před volbami, jak jako špičkový marketer vnímáte postoje vlády? A jak myslíte, že nadcházející volby, nemyslím krajské, ale Parlamentní, podle vás skončí?

Politický marketing z profesního zájmu sice sleduji, ale sám ho nedělám, a proto se necítím kompetentní ho hodnotit. Řekl bych, že krizi v rozsahu, který se dá očekávat, nemůže žádná vláda přežít, i když se to projeví spíš až během příštího roku. Ale berte to jen jako mou "občanskou" domněnku, nikoli odborný názor.

Kdo je Marek Prokop:

Narodil se 19. června 1965. Je přední český konzultant a odborník na problematiku SEO. Vydal několik knih pro webdesignery. Od roku 1990 vede společnost PROKOP software, která se zabývá internetovým marketingem. Dříve působil v týmu pod značkou Dobrý Web. V roce 2002 založil a tři roky moderoval odbornou konferenci, která je věnována SEO. V létě roku 2005 opustil Dobrý Web a společně s několika dalšími kolegy založil věhlasnou marketingovou firmu H1.cz. Během své kariéry dokázal »probudit« a v on-line trhu »ukotvit« několik významných firem, které dnes mají významné finanční obraty.

V roce 2017 se mu život otočil zcela naruby. Talentovaný moderátor Michal Jančařík (45) po...