Miroslav Kalousek: Omezení prodeje klasických aut v roce 2035 už nikdo nezastaví. V roce 2034 si koupím svůj poslední »benzíňák« a už to s ním nějak dojezdím

Miroslav Kalousek
Miroslav Kalousek
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 6. 7. 2022

Bývalý ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (52) zkritizoval reformu trhu s emisními povolenkami či normu, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Schválili ji ve středu ministři životního prostředí členských států EU. Zdaleka to nebude mít očekávaný dopad na ekologii, ale tvrdě rozhodnutí dopadne na český průmysl, uvedl Havlíček. Redakce ŽivotvČesku.cz ohledně omezení prodeje klasických aut oslovila exministra financí Miroslava Kalouska (61), který celkový proces vnímá jako posun vpřed, který už nikdo nezastaví.

Státy EU se shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Ministři životního prostředí ve středu nad ránem po více než patnáctihodinovém jednání podpořili emisní reformu či normu ohledně prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032. Českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou to podle ministryně životního prostředí Anny Hubáčkové (64) přinese celkem 35 miliard korun.

Ministři se přes snahu několika států včetně Itálie či Slovenska o odklad termínu shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz. "V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ popsala po jednání kompromis dohodnutý na základě německého návrhu Hubáčková. Rok 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Pro ŽivotvČesku.cz situaci okomentoval Miroslav Kalousek, který změnu vnímá jako pozitivní krok. "Automobilky s tím počítají. Je do toho nainvestováno tolik peněz, že ten vývoj nic a nikdo nezastaví. Je docela dobře možné, že v roce 2035 ten vývoj náklady stlačí tak dolů... já jsem si také kupoval mobil za 20 tisíc korun a televizi a stálo mě to hodně peněz a dnes jsou ceny jinde. Takže je možné, že vývoj ceny stlačí tak dolů, že to nebude nijak dramatické," uvedl na dotaz redakce, jak změnu od roku 2035 vnímá.

Česká vláda měla podle předsedy ANO Andreje Babiše (67) prosadit v EU pozdější termín zákazu spalovacích motorů. Postup kabinetu označil za skandální a na Twitteru ve středu uvedl, že bude žádat vysvětlení od premiéra Petra Fialy (58). Podle Fialy ale kabinet dosáhl zmírnění dopadů zákazu na Česko. Babiš mohl ještě jako premiér vyjednat pro Česko lepší podmínky sám, napsal Fiala na Twitteru.

"Je to proces, který nikdo nezastaví a nemá smysl se s ním prát. Spíše naopak je lepší mu jít naproti a snažit se získat z něj nějakou výhodu v rámci přítomnosti technologie na našem území. Co se mě týká, přestože si to uvědomuji a dívám se na to vstřícně, tak jsem ročník 1960, a tak si v roce 2034 koupím svůj poslední »benzíňák« a už to nějak s ním dojezdím, mladí si ale zaslouží lepší technologie," dodal pro ŽivotvČesku.cz Miroslav Kalousek.

Před úterním odletem na summit NATO v Madridu premiér poznamenal, že Česko se zákazem spalovacích motorů od roku 2035 ve striktní podobě není spokojeno. Načasování podle něj není správné ve chvíli, kdy spousta lidí má obavy z budoucnosti a čelí zvýšeným cenám energií a pohonných hmot.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.