Odstartovaly povánoční slevy: Přehled nejčastějších praktik, které vás oberou o peníze i šanci na reklamaci

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Pixabay.com
Klára Zaňková | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 30. 12. 2020

Vánoce jsou za námi, ale povánoční výprodeje teprve začínají. Spousta lidí nenakupovalo dárky na Štědrý den pod stromeček, ale čekala právě na slevy, které obchodníci nabízejí po svátcích každý rok. Ale ne všechny výhodné nabídky jsou skutečně výhodné. Pro ŽivotvČesku.cz ředitelka spotřebitelské organizace dTest uvedla, jak velký problém je v Česku klamání zákazníků ze strany prodejců a kolik stížností přichází od nespokojených a oklamaných lidí.

Někteří lidé dostali pod stromečkem peníze nebo nenakoupili vánoční dárky před svátky, ale čekali na každoroční povánoční slevy, které lákají na úsporu peněz a neuvěřitelně výhodné nabídky. Ale jak říká známé přísloví: Není všechno zlato, co se třpytí.

"Zatím evidujeme desítky stížností, očekáváme nárůst na začátku ledna spolu s dalšími povánočními slevovými akcemi. Nejčastěji nesedí cena uvedená v regále u zboží s tou účtovanou na pokladně, ta je vyšší, neodpovídá avizované procentní slevě, nebo částce u regálu," řekla pro ŽivotvČesku.cz Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Záruka zlevněného zboží

Mnoho zákazníků využívá možnosti koupit zlevněné zboží, ale může se setkat s tím, že se na něj podle prodejce nevztahuje záruka. Podle dTestu je toto tvrzení pravdivé pouze v případě, že má výrobek vadu. O důvodu zlevnění zboží kvůli vadě však zákazník musí být informován a navíc musí být uvedena a tím potvrzena na dokladu o koupi. V ostatních případech platí na zboží standardní zákonná záruka 24 měsíců.

Akce 3+1

Podle zákona se záruka vztahuje vždy výhradně na zboží, za které zákazník zaplatí. Není tedy neobvyklé, že se touto skutečností prodejce může v případě reklamace ohánět. "Proto je při koupi výrobku velmi důležité, aby obchodník informoval zákazníka, který kus akčního výrobku je tím »darem«," uvádí Eduarda Hekšová. Pokud od sebe není možné jednotlivé kusy odlišit, jde o množstevní slevu a je možné každý kus zboží reklamovat zvlášť.

Reklamní bannery

Poutavé bannery, kterých je plný internet. Lákají na obrovské slevy, výprodeje a akce, které jsou tak výhodné, že pokud je zákazník nevyužije, prohloupí. Je důležité, aby si člověk všímal drobných detailů jako je například malým písmem uvedené slovíčko »až« nebo skoro neviditelných popisků, které uvádějí už ne tak zajímavé výjimky a pravidla platná pro danou akci. "Spotřebitel udělá nejlépe, když slůvku sleva nepodlehne a porovná cenu za vytoužené zboží pomocí některého ze srovnávačů cen," řekla Eduarda Hekšová pro ŽivotvČesku.cz.

Falešné slevy

Obchodníci mají mnoho možností, jak nalákat zákazníka ke koupi. Slovo »sleva« působí jako magické zaklínadlo, které získá jeho pozornost. Často se využívá i tehdy, kdy prodejce cenu vlastně vůbec nesníží, ale díky kouzelnému slovíčku zaujme, aniž by musel výrobek jakkoli zlevňovat.

"O slevy se přitom často vůbec nejedná, ceny jsou běžné a po slevové akci se nemění. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik, a jsou tedy v rozporu se zákonem," uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

"Klamání zákazníků v souvislosti s různými slevovými akcemi je problém celoročně, nejen po Vánocích, na slevy totiž spotřebitelé velmi slyší, a tak obchodníci, zvláště e-shopy, pořádají slevové akce prakticky pořád," dodala Eduarda Hekšová pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.