Pilot prozradil, kolik stojí licence na dopravní letoun. Učenlivý člověk ji získá nejdříve za rok a půl, říká

Marek Černoch byl profesí pilotem dopravního letadla
Marek Černoch byl profesí pilotem dopravního letadla
Foto: Archiv Marka Černocha
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 5. 12. 2020

Marek Černoch (51) je zkušený pilot dopravního letadla a také syn legendárního zpěváka Karla Černocha (†64). I když pár let kvůli rodině nenosí uniformu a věnuje se komunální politice, prošel tvrdým výcvikem. A rozhodně ne levným. "Školu pro dopravní piloty jsem dělal necelé dva roky včetně »typové« kvalifikace na Boeing 737, kterou jsem dělal v Německu. Vyšla na částku okolo dvou milionů korun," prozradil pro ŽivotvČesku.cz Marek.

Marek Černoch má v letectví bohaté zkušenosti. V letech 2005 až 2008 vystudoval Střední průmyslovou školu dopravní a současně absolvoval výcvik dopravního pilota. Letectví si vyzkoušel i »na zemi«, kdy pracoval jako manažer odbavení letadel u Českých aerolinií. Pak už vedla cesta přímo do kokpitu a létal u jedné známé společnosti s Boeingem 737. Od roku 2009 řídil také výcvik dopravních pilotů. Od roku 2012 pak vedl leteckou společnost zaměřenou na privátní lety.

"Licence na dopravního pilota stojí zhruba kolem jednoho milionu korun, ale pak je potřeba připočítat typový výcvik na letadlo, se kterým bude pilot létat. Boeing, Airbus, Atr apod. Na Boeing stojí »typovka« okolo 500 tisíc korun. V součtu to tedy pilota od začátku do chvíle, než usedne do kokpitu dopravního letadla, stojí kolem dvou miliónů korun. Ale pokud chce pilot létat na něčem více specifickém, tím myslím třeba soukromé tryskáče, tak tam je licence dražší. Na některé typy letadel zaplatí pilot za typovou kvalifikaci kolem 700 tisíc korun. V součtu to tedy pilota od začátku do chvíle, než usedne do kokpitu dopravního letadla, může vyjít i kolem 2 miliónů korun. Záleží na spoustě věcí," prozradil pro ŽivotvČesku.cz Marek Černoch, který se coby pilot neměl špatně. Přednost před celoživotním létáním dal ale rodině, protože kvůli častým cestám mimo Evropu byl prakticky doma z měsíce týden.

"Třeba mě škola stála dohromady necelé dva miliony korun. Záleží hodně na tom, jak to danému studentovi jde, zda je učenlivý. Je daný počet hodin, které musí k získání kvalifikace nalétat, ale stane se, že student potřebuje ještě něco procvičit a musí létat více hodin. Pokud mu některé úlohy v letadle nejdou a instruktor usoudí, že je to potřeba ještě procvičit, nedá se nic dělat. Budoucí dopravní pilot musí být pořádně připravený. Například u výcviku na vícemotorová letadla jedna letová hodina může vycházet i okolo 10 tisíc korun, takže jedinci, kterému to jde hůře, se to logicky prodraží. Je ale důležité říct, že dnes už je to cenově jinde, než když jsem se učil já. Co vím, tak levnější, záleží také na škole, kde se licence dělá. K tomu, aby člověk získal licenci, je ale řada dalších aspektů. Zájemce o dopravního pilota musí získat certifikát 1. třídy, tedy, že je naprosto zdravý. A připravit se na náročné psychotesty. Nejen osobnostní psychotesty, ale zkouší se paměť, motorika a řada dalších věcí, které eliminují to, aby se ve vzduchu stala chyba. Ale zvednout několikatunový stroj do vzduchu nebo ho bezpečně posadit na zem, to je prostě nirvána," dodal Marek Černoch s tím, že průměrná délka získání licence pilota dopravního letadla je přibližně rok a půl.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.