Uvidíme, jak to nakonec v roce 2035 s prodejem vozů se spalovacími motory bude, říká ekonomický poradce premiéra. Promluvil o odporu

Ekonom Štěpán Křeček
Ekonom Štěpán Křeček
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 10. 7. 2022

Na konci minulého měsíce bývalý ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (52) zkritizoval reformu trhu s emisními povolenkami či normu, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Schválily ji ministři životního prostředí členských států EU. Zdaleka to nebude mít očekávaný dopad na ekologií, ale tvrdě rozhodnutí dopadne na český průmysl, uvedl Havlíček. Podle ekonoma Štěpána Křečka, který je zároveň poradcem premiéra Petra Fialy (58), je otázkou, zda do roku 2035 nedojde k nějaké změně ohledně reformy, odpor k ní je totiž mezi lidmi poměrně silný.

"Uvidíme, jak to nakonec v roce 2035 bude, protože mám pocit, že odpor, některých lidí z jednotlivých zemí EU je velký. Potom samozřejmě, že když si v Evropě zakážeme prodej vozů se spalovacími motory, neznamená to, že se nebudou vyrábět tyto vozy jinde ve světě. A ve chvíli, kdy dojde k tomu zákazu, tak těchto aut bude čím dál méně a méně a je pravděpodobné, že řada sběratelů je bude chtít mít ve svých sbírkách, kdy tyto vozy půjdou cenově nahoru," uvedl pro ŽivotvČesku.cz zkušený ekonom, který tak promluvil o stoupající sběratelské hodnotě těchto vozů, která se bude zvyšovat, pokud na reformu skutečně beze změny dojde.

Státy EU se shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Ministři životního prostředí podpořili emisní reformu či normu ohledně prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032. Českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou to podle ministryně životního prostředí Anny Hubáčkové (za KDU-ČSL) přinese celkem 35 miliard korun.

"Obecně u automobilu platí, že po koupi nového vozu cena dramaticky klesne a nadále pak klesá, ale ne až k nule. Pokles ceny automobilu se později zastaví, kdy s roky se z něj stává veterán a cena pak má následně tendenci narůstat. Obecně bych řekl, že zákaz aut se spalovacími motory bude zvyšovat vzácnost spalovacích motorů a postupně se tedy mohou stát tyto vozy vzácné a bude se zvyšovat zájem o ně, kdy za 20 až 30 let jejich cena může narůstat," dodal pro ŽivotvČesku.cz Štěpán Křeček.

Ministři se přes snahu několika států včetně Itálie či Slovenska o odklad termínu shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz. "V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ popsala po jednání kompromis dohodnutý na základě německého návrhu Hubáčková. Rok 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

"Fakticky to znamená, že se začnou zdražovat ve velmi krátké době osobní vozy se spalovacími motory. Nebude to mít zdaleka dopad na ekologii, jak se očekávalo, ale bude to mít tvrdý dopad na český průmysl," uvedl Havlíček. "Emisní povolenky se budou vztahovat rovněž na komerční objekty a rodinné domy, energie se tím pádem zdraží pro majitele všech těchto nemovitostí. Emisní povolenky budou platit i na silniční dopravu, zvednou se opět ceny pohonných hmot," dodal stínový ministr průmyslu.

Česká vláda měla podle předsedy ANO Andreje Babiše (67) prosadit v EU pozdější termín zákazu spalovacích motorů. Postup kabinetu označil za skandální a na Twitteru uvedl, že bude žádat vysvětlení od premiéra Petra Fialy. Podle Fialy ale kabinet dosáhl zmírnění dopadů zákazu na Česko. Babiš mohl ještě jako premiér vyjednat pro Česko lepší podmínky sám, napsal Fiala na Twitteru.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.