Vlasatý Ferjenčík a dredatý Bartoš se ostříhat nesmí. Takový krok by Piráty poškodil, shodují se politologové

Mikuláš Ferjenčík a Ivan Bartoš
Mikuláš Ferjenčík a Ivan Bartoš
Foto: Se svolením Ivana Bartoše
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 12. 8. 2021

Část střední a starší generace si nedovede představit, že by budoucí premiér České republiky měl mít na hlavě dredy a vyholené skráně, jako má lídr Pirátů Ivan Bartoš (41). Mnoho voličů se pozastavuje také nad »hipísáckým« vzezřením pirátského poslance Mikuláše Ferjenčíka (34). Nabízí se tedy otázka, zda by se oba pánové neměli ostříhat, aby přitáhli k sobě zájem starší generace. Oslovení politologové to ale důrazně odmítají. "Změna image těsně před volbami směrem k vlasovému mainstreamu by na mladší generaci působila překvapivě a podivně," zhodnotil případný kadeřnický zákrok pro ŽivotvČesku.cz politolog Lubomír Kopeček (46).

"Co je to tady za hnusnou máničku," zvolá rozzuřený herec Miroslav Donutil (70) v legendární filmové komedii Pelíšky, když u sebe doma spatří plakát zpěváka Micka Jaggera (78). Možná podobná slova volila řada členů starší a konzervativní generace českých voličů, když se v médiích začaly hojně objevovat výrazné kštice Ivana Bartoše a současného vedoucího mediálního odboru Pirátů Mikuláše Ferjenčíka.

Kvůli ne příliš vydařenému vplutí »pirátské bárky« do horké fáze předvolební kampaně, kdy hnutí ANO uniká a na třetí místo podle posledních průzkumů Piráty odsunula kolice SPOLU, se i uvnitř strany objevují hlasy, že je nutné kampaň změnit a udělat něco výrazného.

"Vzhledem k tomu, že v dosavadní »vydařené« kampani dochází k nulové sebereflexi a směje se nám už kdekdo, ať jde o amatéry, či odborníky na marketing, voliče Pirátů, či voliče kohokoliv jiného, rád bych tímto vyvolal jednání o odvolání Mikuláše Ferjenčíka z pozice vedoucího MO (mediálního odboru)," uvedl na on-line fóru strany Adam Jaroš, který je šéfem pirátských zastupitelů v Praze 4. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila politology Josefa Mlejnka a Lubomíra Kopečka s dotazem, zda by nestačilo, aby nebyl »obětován« Ferjenčík, ale pouze »obětoval« svou hustou hřívu. Oba politologové návštěvu kadeřníka vůbec nedoporučili.

"Pokud by se ostříhali, ztratili by svůj elektorát a ty starší voliče stejně nezískají. Myslím si, že ti starší voliči mají jiné favority a proč by je pak volili ti mladší? Je to generační záležitost, je to přirozené. To, že má Mikuláš Ferjenčík delší vlasy a Ivan Bartoš má dredy, je výraz nějakého vztahu k životu, výraz toho, že v jejich generaci to nikomu nevadí. Nejde jen o vlasy, jde o to, že ti Piráti jsou hodně mladí, takový Ivan Bartoš by do Senátu mohl kandidovat jen těsně, významných lidí mezi Piráty, kteří by mohli kandidovat do Senátu, moc není. Ta strana je vyjádřením politických představ mladé generace, tomu odpovídají účesy a životní styl. Samozřejmě že mají a budou mít velký problém oslovit starší generaci, ta generační překážka tam určitě je. Pokud by se ostříhali, přestali by přitahovat své generační souputníky a ti mladší voliči by si řekli, že teď jsou tedy už »slušní kluci«, ale co s nimi... S členy Pirátské strany bude stárnout i jejich voličstvo a nová generace třeba za 20 let bude považovat dredy za znak páprdů," vysvětil pro ŽivotvČesku.cz politolog Josef Mlejnek. Shodný názor zastává také Lubomír Kopeček.

"Změna image těsně před volbami směrem k vlasovém mainstreamu by na mladší generaci působila překvapivě a podivně. S ohledem na to, že drtivá většina voličů Pirátů jsou lidé mladšího a mladšího středního věku, dává smysl před volbami zůstat rozevlátým Pirátem. Šance, že by se tím získali starší voliče, je podle mě v naprostém nepoměru k tomu, koho bych tím mohli ztratit," uvedl pro ŽivotvČesku.cz oslovený politolog, který je přesvědčen, že strana se k hlasům starší generace dostane zprostředkovaně přes druhého člena předvolební koalice.

"Piráti kandidují v koalici se STAN, to je strana, která je tím středo-pravým subjektem oslovujícím právě tu střední a starší generaci. To spojenectví dává logiku, obě ty strany jsou orientovány na výrazně jinou věkovou skupinu. Marketingová snaha upravovat lídra Pirátů před volbami s představou, že by to přitáhlo starší voliče, je politicky zvláštní, zejména když kandidují se STAN, kteří tuto voličskou skupinu celkem úspěšně oslovují," vysvětlil Lubomír Kopeček.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.