Vysílá to důležitý signál, říká zkušený expert. Volodymyr Zelenskyj a Jan Hamáček jako bratři ve zbroji: Jeden proti Rusům, druhý v boji s infekcí

Volodymyr Zelenskyj a Jan Hamáček
Volodymyr Zelenskyj a Jan Hamáček
Foto: Profimedia
Michal Brož | Hlavní editor
[email protected]
Publikováno: 17. 6. 2022

Prezident Volodymyr Zelenskyj (44) je symbolem ukrajinské odvahy a odporu proti Rusku, které zaútočilo na jeho zem. Kromě svého diplomatického umu se už teď zapsal celému světu do paměti i zeleným vojenským tričkem, které nosí prakticky od začátku ruské invaze. Proč to dělá a jestli to lze srovnat s červených svetrem bývalého ministra vnitra Jana Hamáčka (43), popsal pro ŽivotvČesku.cz odborník na politický marketing Karel Komínek.

Ta fotografie má potenciál stát se ikonickou. Mezi evropskými politiky včetně francouzského prezidenta Emmanuela Macrona (44) a německého kancléře Olafa Scholze (64) stojí Volodymyr Zeleneskyj. Zatímco všichni státníci mají na návštěvě Kyjeva v tomto týdnu perfektně padnoucí obleky a hladce oholené tváře, ukrajinský prezident má zelené vojenské triko a krátké vousy.

Ani v tomto případě to přitom nebyla nějaká nechtěná chyba nebo neúcta. Specialista na politický marketing Karel Komínek pro ŽivotvČesku.cz vysvětlil, proč a jak politici volí své outfity a co se tím snaží říci.

"Když jste v klasickém politickém marketingu nějaký kandidát a máte alespoň trochu lepší tým, tak v něm je člověk, který vám pomáhá i s vytvořením image. Existují přitom miliony různých příkladů, kdy se politici tím, co nosí, snažili vyslat nějaký signál. Typicky ve Velké Británii je třeba běžné, že na billboardech jsou ti hlavní kandidáti na premiéra v košili bez saka a mají vyhrnuté rukávy, protože v té jejich kultuře to znamená, že se pouštíte do práce. Je to prostě symbol," popsal.

Připomněl zároveň i Donalda Trumpa (76), který v kampani záměrně nosil sice velmi drahá, ale lehce nepadnoucí zakázková saka.

"Odkazoval tak na osmdesátá léta, kdy bylo běžnější mít volnější úbor, čímž navazoval na volební slogan Make America Great Again (Udělejme Ameriku zase skvělou, pozn. red.), který v roce 1980 ve své úspěšné kampani použil i Ronald Reagan. Amerika byla následně na vrcholu a jakoby do této doby se chtěl Trump vrátit,“ uvedl pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek.

Donald Trump tehdy navzdory většině prognóz zvítězil a vedl Spojené státy následující čtyři roky. Ani během této doby svou image nezměnil, při obhajobě místa v Bílém domě už mu ale nepomohla.

Volodymyr Zelenskyj má podle marketingového odborníka velmi dobře zpracovanou komunikaci, a to nejen on jako člověk, ale i celá Ukrajina, což je dle jeho slov v krizové situace velmi důležité. K vysvětlení použil i český příměr. "My jsme tady při covidu viděli, jak vypadá komunikace, když nemáte jednoho lídra, koncepci, vizi ani plán. Pak máte tři tiskovky za den a nikdo není schopný vykoumat, jaké opatření zrovna platí," řekl pro ŽivotvČesku.cz.

Myšlenka nosit zelené tričko padla dle jeho prvního použití prezidentem na samém začátku války. Podle Karla Komínka ho prezident nosí také proto, že jako symbol Ukrajiny stál před rozhodnutím, jestli utéct, nebo ne. "On řekl ne, já chci více munice a dal jasně najevo, že je s lidem, hodlá se té situaci postavit a ohrozit svůj vlastní život za myšlenku větší než on sám. Z jeho pohledu by pak bylo extrémně necitlivé, kdyby jel dál v podobných kulisách jako Vladimir Putin, tedy dokonalé obleky, pompézní paláce, dlouhé stoly a další důkazy velikášství," vysvětlil.

Oblečení má přitom u takto exponované osoby větší význam, než se může na první pohled zdát. A tým Volodymyra Zelenského to podle všeho velmi dobře ví.

"Vidíme ho v zeleném tričku, které byste nosili, kdybyste byli na té frontě. Vidíme ho i v helmě, neprůstřelné vestě a když si v zákopech povídá s vojáky, tak je v tom samém, co mají oni. A to je právě ten symbol toho, že je v tom s nimi. Oni chápou, že nemá úplně význam, aby se takový člověk chopil zbraně a šel bojovat, protože ví, že díky tomu, jaký symbol ze sebe i z Ukrajiny udělal, je platnější v té diplomatické rovině. Bylo to přitom velmi důležité rozhodnutí. Jak to, že tam zůstal, tak právě to, že se takto obléká. Vysílá to důležitý signál ve smyslu já jsem s vámi a spolu to dokážeme," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek.

Někdejší ministr vnitra Jan Hamáček si červený svetr poprvé oblékl v březnu roku 2020 na začátku pandemie koronaviru. Nosil ho pak často na jednání vlády i tiskové konference a stal se jeho jasným poznávacím znamením.        

"U Jana Hamáčka to bylo něco podobného. On tehdy řídil krizový štáb a chtěl ukázat, že když má pod sebou lidi z terénu, kteří jsou s těmi nejohroženějšími v přímém kontaktu, tak že je na té úrovni s nimi, že tam právě nepřichází jako ten Putin v obleku. Pak ale nastal velký problém v komunikaci, protože Hamáček s Babišem nedokázali oddálit svoje rozpory ani utlumit střety ve prospěch toho celkového řízení," vysvětlil Karel Komínek pro ŽivotvČesku.cz s tím, že za normálních okolností je ministr vnitra v takových případech šéfem toho týmu a situaci řeší.

"Jenže to by významně umenšilo mediální expozici premiéra i dalších ministrů za hnutí ANO. A protože dlouhodobě vytvářeli takovou tu značku »my nekecáme, my makáme«, tak mu nebyli schopni ten mediální prostor darovat. Čísla nakažených následně narůstala a situaci se nedařilo řešit. Na podzim při volbách, kdy by ten červený svetr mohl Jan Hamáček vytěžit jako odkaz na to prvotní vzepětí a soudržnost Čechů, už to ale nedávalo smysl, protože by tím odkazoval právě na to, že covid nezvládl," dodal pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek.  

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.