Reklama:

11 procent není strop, SPD může dostat daleko víc. Důležité je, kolik lidí Tomio Okamura zmobilizuje, říká expert

Předseda SPD Tomio Okamura
Předseda SPD Tomio Okamura
Foto: Profimedia
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 30. 9. 2021

Svoboda a přímá demokracie (SPD), jejíž nejsilnější postavou je předseda Tomio Okamura (49), může být tou stranou, s níž Andrej Babiš (67) po volbách postaví vládu. Podle předvolebních průzkumů se SPD pohybuje kolem 10 procent. Lidí, kteří s Okamurou sympatizují, je ve společnosti ale více. "Největší otázkou tak je, kolik lidí se SPD podaří mobilizovat v posledním týdnu před volbami a kolik jich skutečně k volbám dorazí," řekl pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

Reklama:

Řada politologů a odborníků na politický marketing říká, že SPD má lákavou předvolební kampaň. Jaký je váš názor?

Je pravda, že mají kvalitně zpracované billboardy, mají evidentně k dispozici dobře zpracované průzkumy, ze kterých jsou schopní vyčíst, co na cílovou skupinu funguje, krásná ukázka jsou jejich jarmarky. SPD se vyznačuje tím, že má jednoho silného lídra, který svým jednáním a svou komunikací ztělesňuje a zastřešuje celou stranu. Další výhodou je to, že jejich témata, která předkládají, jsou navázána na silnou emotivní reakci. Jsou to témata, která není nutné složitě vysvětlovat, ale stačí emotivní náboj k tomu, aby lidé byli odhodlaní přijít k volbám.

Reklama:

Nabízí se otázka, proč něco tak jednoduchého až primitivního nenapadlo jiné strany a proč jarmarky s nízkými cenami voličům představil právě Tomio Okamura...

Ono to souvisí s těmi emocemi. Objektivně ty ceny, které na jarmarku jsou, tak není realistické, aby byly udržitelné dlouhodobě bez subvencí ze strany státu. Ta hlavní komunikační linie ale má ukázat, že je tady někdo, kdo způsobuje, že ceny v supermarketech jsou vyšší, než by měly být. Ten někdo může být třeba ten, kdo v Evropské unii nastavuje nějaké regulace, nebo nějaké konglomeráty nadnárodního charakteru. Cílová skupina opět reaguje na jednoduchou zkratku. Spousta lidí sice řekne, že ty ceny jsou nerealistické, ale plno lidí bude zase reagovat jen na tu emoci a nebudou řešit, zda to pravda je, či není.

Předvolební průzkumy odhadují, že SPD se bude ve volbách pohybovat kolem 10 procent. Může strana získat ve volbách výrazně více? Může v případě SPD fungovat efekt, že v průzkumech se lidé »stydí« své preference vyjádřit, ale ve volbách to pak tzv. »hodí« Okamurovi?

To se určitě stát může. Dvě procenta navíc je realistický výkyv i vzhledem k nějaké statistické chybě. Lidí, kteří sympatizují s SPD, je v populaci mnohem více, než ukazují průzkumy. Volební průzkumy počítají s tím, kdo přijde a nebo nepřijde k volbám. Největší magie je trefit ten počet, kolik lidí k volbám opravdu přijde, toto musí agentury odhadovat na základě nějaké zkušenosti z minulosti. Lidí, kteří by volili SPD, je relativně hodně, mnohem více, než ukazují průzkumy, jenže pak často vůbec nepřijdou k volbám. Největší otázkou tak je, kolik lidí se SPD podaří mobilizovat v posledním týdnu před volbami a kolik jich skutečně k volbám dorazí.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: