Tržby maloobchodníků klesají. Nejvíce šetříme na oblečení a motorových vozidlech
Většina Čechů má obavy ze zhoršující se finanční situace a začíná omezovat svoje výdaje. Strach z nedostatku financí je nyní dokonce vyšší než během pandemie. Nejnáročnější období nás ale podle analytiků teprve čeká. Co si dokážeme odepřít? A jak můžete i v této náročné době ušetřit?
Propad v online i offline prodejích
V červnu 2022 zažil maloobchod celkový meziroční pokles o 6 % a nižší zisky hlásily jak internetové, tak i kamenné obchody. E-shopy na tom byly s poklesem o něco lépe a ve srovnání s květnem zaznamenaly drobný nárůst. Jinak ale data Českého statistického úřadu poukazují na to, že české domácnosti omezují spotřebu, i když zatím jen částečně. Podle ekonomů na tom budou obchodníci nejhůře letos na podzim a v zimě.
Výjimku představují potraviny, drogerie a léky
Podobné částky jako v minulém roce utrácíme jen za základní potraviny a další nezbytné zboží. U léků, zdravotnických potřeb a drogerie dokonce došlo k mírnému nárůstu. Podle očekávání se naopak nedaří segmentu oblečení a obuvi, který se propadl o 13,3 %. Větším překvapením je menší zájem o motorová vozidla, a to včetně ojetých vozů, oprav a náhradních dílů. Celkově se tržby tohoto odvětví snížily o 7,2 %.
Částečným řešením jsou akční nabídky a výprodeje
Stále více lidí se tedy snaží nakupovat v akci. Pokud mezi ně patříte i vy, doporučujeme pravidelně sledovat letáky vašich oblíbených řetězců. Nejpřehlednější jsou určitě jejich online verze, ve kterých snadno a rychle najdete, co potřebujete. Zaujmout by vás mohl například Kaufland leták na příští týden. Kromě potravin tam najdete i nejrůznější spotřební zboží za skvělé ceny.
Na druhou stranu doporučujeme dávat si pozor na akce podmíněné odběrem velkého množství zboží nebo podezřelé výprodeje. Většinu tohoto zboží vůbec nepotřebujeme a kupujeme si ho jenom proto, že je za skvělou cenu.
Členství ve věrnostních programech
Většina obchodů dnes svým zákazníkům nabízí věrnostní program. V jeho rámci bývají ceny ještě nižší než v běžných slevách, ale to není jediná výhoda. Navíc si klienti díky aplikaci nemusí schovávat papírové účtenky, sbírají body na další nákup a získávají exkluzivní slevy, nebo dokonce dárky k narozeninám. A proč se to vyplatí samotným řetězcům? Dlouhodobě si tak budují loajalitu svých zákazníků, kteří se k nim rádi vracejí.
Za nízkými cenami se jezdí desítky kilometrů
Pokud bydlíte v německém nebo polském pohraničí, máte i další možnost – zajet si občas na nákup k našim sousedům. Zejména u velkých rodinných nákupů je rozdíl na účtence opravdu znát. A kromě výhodnějších cen si většina lidí chválí i vyšší kvalitu potravin s důrazem na lokální produkci. U nás se situace také zlepšila, ale Německo či Rakousko je stále na úplně jiné úrovni.
Omezit plýtvání znamená šetřit planetu i peněženku
Kromě výrazného zdražování nás v posledních měsících trápí také klimatická změna. Začínáme si tedy uvědomovat, že je potřeba myslet na budoucí generace a zbytečně neplýtvat. Platí to nejen pro jídlo nebo oděvy, ale také energie a zdroje celkově. Nyní tedy můžeme oba problémy řešit najednou.
V případě potravin stačí nakupovat s rozmyslem a případné zbytky dále využívat. Složitější to bude s energiemi, ale i tam si jistě každý poradí. Velkou částku můžete ušetřit, pokud omezíte vytápění, svícení nebo spotřebu teplé vody. U spotřebičů pak záleží, jak jsou staré a do jaké energetické třídy se řadí. Za ty nejúspornějěí si sice připlatíte, ale počáteční investice se vám s velkou pravděpodobností brzy vrátí.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.