Ekonom Pikora zhodnotil, jak se daří finančně českým domácnostem. Letošní Vánoce vidí v duchu opatrného optimismu
V rozhovoru s hlavním ekonomem investiční skupiny CFG Vladimírem Pikorou se redakce ŽivotvČesku.cz zaměřila na aktuální ekonomickou situaci v České republice. Diskuze se týkala vlivu inflace, růstu mezd a spotřebitelské nálady na tuzemskou ekonomiku. Pikora poskytl odborný pohled na to, co české domácnosti čeká v druhé polovině roku a co je potřeba pro další oživení ekonomiky. Na dotaz redakce vyslovil i predikci ohledně letošních Vánoc. Pro české domácnosti by z ekonomického pohledu měly být příznivější než uplynulé.
Pane Pikoro, nacházíme se v druhé polovině stávajícího roku. Když se ohlédneme, loňský rok poznamenala inflace, která do společnosti nepřinesla nic dobrého. V současnosti však pozoruji, že takzvaná »blbá nálada« se z ní poměrně rychle vytrácí. Lidé více utrácejí, cestovní kanceláře zažívají v rámci prázdnin zlaté časy, přijde mi, že celkově se Česku ekonomicky lépe daří. Možná mě opravíte, protože určitě zajímavější bude na věc pohled špičkového odborníka. Jak to vidíte pohledem na českou ekonomiku a kupní sílu, daří se?
Víte, pravda je, že kupní síla obyvatel ve střední a východní Evropě od roku 2019 celkově prudce roste. Pokud však jde o Česko a Slovensko, nelze to označit slovem »ideální«. Diplomatičtěji řečeno, máme ještě na čem pracovat.
Rozumím. České domácnosti ale utrácejí více než loni, je to tak?
Situace se má tak, že už od prosince loňského roku začaly maloobchodní tržby růst. Ze začátku to nebylo výrazné a bylo to patrné jen ve statistikách. Postupně se to ale zlepšovalo a poslední měsíce už jsou velmi příznivé. Poslední statistiky to potvrzují.
Platí tedy, že i když se česká ekonomika z řady otřesů, jako je covid a energetická krize a další, zcela ještě nevzpamatovala, růst mezd a chuť lidí utrácet ji vrací sportovní terminologií řečeno zpět do hry?
V souvislosti s tím, co říkáte, se dá konstatovat, že se lidem více daří. Situace ve společnosti není z ekonomického pohledu kritická a přechází postupně do stavu, kdy české domácnosti mají chuť utrácet. Vidíme například, že lidé se nebojí utrácet za dovolené, kde je meziroční nárůst. Také si lidé dovolí nakoupit věci, které nejsou nezbytně nutné, což v době vysoké inflace odkládali. Tento trend vidíme u zboží dlouhodobé spotřeby, jako je elektronika a bílá technika a další.
Asi každého bude zajímat, co je v pozadí tohoto trendu?
Jednoznačně pokles inflace a růst mezd, což působí na psychiku lidí pozitivně a zvyšuje jejich chuť utrácet. Jednoduchým příkladem - když v loňském roce řekněme byla inflace 15 procent a mzdy vzrostly o 10 procent, byli lidé reálně 5 procent v minusu. Teď se situace otočila a reálné mzdy jsou plus 5 procent, což z logiky věci znamená, že si lidé mohou dopřát více a začít normálně žít.
Projevuje se tento příznivý trend v rámci celé české ekonomiky?
Bohužel ne. Spotřebitelé sice více utrácejí, ale poslední čísla ukazují, že v prvním čtvrtletí meziročně česká ekonomika vzrostla jen o 0,2 procenta. Proti předchozímu kvartálu se HDP zvýšil o 0,3 procenta. Pohledem na celý rok se dá očekávat růst HDP do přibližně 2 procent.
Pokud se bavíme o růstu 0,2 procenta, co si pod tím lze představit?
Je to lepší než pokles, ale na velké oslavy to není. Je to dáno tím, že zatímco se daří maloobchodu, nedaří se stavebnictví a průmyslu.
Co je tedy nutné k oživení ekonomiky jako celku?
Pro plošné oživení ekonomiky je nezbytné pokračující oživení spotřeby domácností a růst investiční aktivity, především zlepšení situace v průmyslu. Je také potřeba oživit zahraniční poptávku, která by motivovala firmy k novým investicím.
Když byste z toho, co nyní víme, udělal predikci na letošní Vánoce. Užijí si je české domácnosti hojněji než v loňském roce?
Na základě aktuálních ekonomických dat a trendů je možné předpokládat, že letošní Vánoce budou pro české domácnosti pozitivní, ale ne zcela bez obav. Vlivem zmíněného poklesu inflace a růstu mezd se určitě zlepšuje kupní síla obyvatel, což umožní domácnostem více utrácet za dárky, potraviny a další vánoční potřeby. Maloobchodní tržby, které již několik měsíců rostou, určitě signalizují zvýšenou spotřebitelskou aktivitu, což by mělo pokračovat i během vánoční sezóny. Na druhou stranu, některé sektory ekonomiky, jako je stavebnictví a průmysl, stále zaostávají, což může ovlivnit celkovou ekonomickou stabilitu a způsobit, že někteří spotřebitelé budou opatrnější ve svých výdajích. Celkově lze očekávat, že Vánoce budou v duchu opatrného optimismu, s důrazem na rozumné utrácení a postupný návrat k předpandemické normě.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.