Na pohádky se nedíváme, nemáme televizi, říká Lukáš Pollert, který místo Vánoc slaví Chanuku
Vánoce se kvapem blíží a jejich oslavy jsou spojené s klidem a pohodou v přítomnosti nejbližších. V rodině bývalého olympionika, lékaře a komentátora Lukáše Pollerta ale tradiční křesťanské svátky nemají zcela své místo, i když na Štědrý den se pohlíží, jak uvedl pro ŽivotvČesku.cz. U Pollertů se totiž slaví Chanuka, což je pohyblivý svátek, kde se datum určuje podle židovského kalendáře. Začíná 25. den měsíce kislev.
"Určitě budeme slavit Chanuku, což je židovský svátek, a první svíčka se letos zapaluje 26. prosince. A zapaluje se každý následující den o jednu navíc. Jde o svátek světel, který má delší tradici než křesťanské svátky. To slavíme každý rok a Štědrý den máme také. Nejen kvůli dětem, ale přece jen žijeme v České republice, kde jde o krásnou tradici, které si nelze nevšimnout, a tudíž neprožívat s ostatními," uvedl pro ŽivotvČesku.cz Lukáš Pollert s tím, že jde o duchovní - rodinný rozměr, který je osobnějšího rázu.
Jedním z nejznámějších zvyků spojených s Chanukou je, jak Pollert zmínil, zapalování osmiramenného svícnu nazývaného chanukia. Svícen má osm ramen uspořádaných v řadě a jedno oddělené, které slouží pro svíčku zvanou šamaš, což znamená »sluha« nebo »pomocník«. Šamaš se používá k zapalování ostatních svíček – první den Chanuky se zapaluje jedna, druhý den dvě a tak dále, až postupně po osm dní svítí všechny svíčky, podobně jako u adventního věnce.
Redakci ŽivotvČesku.cz zajímalo, zda se u Pollertů sledují pohádky. "My nemáme televizi, takže pohádky nesledujeme," odpověděl jednoznačně pro ŽivotvČesku.cz bývalý olympionik, lékař a komentátor, který to zdůvodnil tím, že v »televizi nic nedávají - lépe řečeno jde o ztrátu času«.
"Pokud jde ale o svátky, tak klasicky ale chodíme na procházku a letos k tomu mám službu v nemocnici, takže svátky budu trávit pracovně," dodal pro ŽivotvČesku.cz zkušený kardioanesteziolog Lukáš Pollert, který pracuje v nemocnici v pražském Motole.
Co je Chanuka: Židé si Chanukou připomínají vítězství Makabejského povstání ze 2. století před křesťanským letopočtem. Znovu tehdy dobyli jeruzalémský chrám, odstranili z něj modly a chtěli zapálit menoru, sedmiramenný svícen. Jenže našli jen tolik posvěceného oleje, kolik by stačilo na jeden den. Stal se ovšem zázrak a menora hořela osm dní.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.