Svět bizáru má novou hranici: Schillerová si oblékla kostým obřích hranolek
Komentář: Svět politických komunikací na sociálních sítích dosáhl nové úrovně – šéfka poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová oblékla kostým hranolek a natočila video, které ukazuje, jak široce je jako »umělkyně« rozkročena. Tentokrát však nejde jen o tanec či zpěv, jak jsme si všimli v redakci ŽivotvČesku.cz, ale o »vysokou« satiru v kontextu změny podmínek pro brigádníky pracující na dohodu o provedení práce (DPP).
Ve videu vystupují dvě verze Schillerové – jedna jako reálná politička a druhá jako brigádník v převleku hranolek, který si stěžuje na »nesmyslné« změny podmínek pro dohodáře, zatímco druhá Schillerová informuje o tom, že Jurečka a Stanjura změny nakonec zrušili ještě před jejich platností. "Tak ti jsou úplně delulu," povzdychne si hranolková postava, čímž scénka vrcholí.
Schillerová, která se dlouhodobě snaží zaujmout mladší generaci svou přítomností na TikToku a dá se o ní říct, že je nekorunovanou královnou politického TikToku v tuzemsku, níže videem posunula hranice politického marketingu. Přestože je možné ocenit snahu přiblížit složité politické téma širší veřejnosti, způsob provedení spíše vyvolává úsměvy a otázky, zda už tento formát nepůsobí kontraproduktivně.
Ironie spočívá v tom, že i když video mělo upozornit na praktické dopady změn v legislativě DPP, většina diváků si z něj odnáší hlavně obraz Schillerové v hranolkovém kostýmu. Namísto diskuze o problémech dohodářů se tak řeší spíš otázka, jak daleko je možné zajít v pokusech o »odlehčenou« politickou prezentaci.
DPP a zmatky kolem změn
Na pozadí hranolkové satiry je však reálný problém. Letošní úpravy podmínek pro dohodáře zahrnovaly například povinnost zaměstnavatelů evidovat brigádníky na okresní správě sociálního zabezpečení nebo nárok na dovolenou pro dohodáře. Ministerstvo práce a sociálních věcí navíc plánovalo zavést systém oznámených dohod, ale návrh nakonec zrušilo. Nejistota vytvořila komplikace pro zaměstnavatele i samotné brigádníky.
Schillerová svou kritikou míří právě na roztříštěnost a chaos, ale formát, který zvolila, spíše odvádí pozornost od samotného tématu.
Politika, satira a hranolky
I když satira může být mocným nástrojem politické komunikace, její použití vyžaduje citlivost a vkus. Schillerová tak možná nevědomky nastavila novou laťku pro bizarní politickou prezentaci. Je to laťka, kterou lze těžko překonat – alespoň do chvíle, než se objeví někdo v kostýmu hamburgeru. Jedno je ale jisté: »svět politického TikToku od nyní už nikdy nebude stejný«.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.