Vláda nedomyslela rezervační systém, říká Ivan Bartoš. Poukázal na zásadní chyby
Systém pro registraci lidí starších 80 let na očkování proti COVID-19 měl po ranním spuštění problémy. Zejména šlo o zasílání PIN kódů pomocí SMS. Žadatelům byly doručeny i za více než deset minut. Nešlo pouze o jediné komplikace. "Vláda nedomyslela přívětivost pro starší populaci ani funkčnost," řek pro ŽivotvČesku.cz opoziční politik a předseda podle průzkumů aktuálně druhé nejsilnější strany Ivan Bartoš (40).
Termín vakcinace si zarezervovaly dvě tisícovky lidí, zájemců nicméně bylo násobně více. Rezervační web doporučuje další volnou kapacitu ověřit za několik dní, až budou další dodávky vakcín a očkovací místa doplní termíny. Lidé, kterým se dnes nepodařilo si hned volný termín zarezervovat, tak mohou učinit kdykoliv později pomocí PIN kódu 2, který jim přišel na mobilní telefon. Některá očkovací centra prozatím ani první termíny nevypsala, v systému bylo jen 47 center. Pro ŽivotvČesku.cz nastínil Ivan Bartoš zásadní nedostatky systému.
"Vláda nedomyslela přívětivost pro starší populaci ani funkčnost. Systém ve čtvrtek kolaboval. Formulář k registraci je pouze online, k jeho vyplnění je nutné mít funkční telefon. O pořadí rozhoduje čas přihlášení. Ověřovací SMS chodila po spuštění systému se zpožděním a linka 1221 je přetížená. Variantou mohl být NZIS - Národní zdravotní informační systém. Vláda disponuje největším registrem zdravotnických údajů, kde jsou prakticky všichni, kteří kdy byli nemocní. Vytáhnout si seznam lidí, kteří by měli být prioritě očkování, a zkusit je pozvat na dobrovolné očkování, by u skupiny 80+ dávalo smysl," řekl pro ŽivotvČesku.cz předseda Pirátů Ivan Bartoš, který nerozumí nepřipravenosti vlády.
"Za Piráty také dlouhodobě poukazujeme na to, že se ve zdravotnictví obrovsky zanedbává digitalizace a ochrana citlivých dat. To chceme změnit. Je rizikové a neprofesionální, aby rezervační systém pro antigenní testování posílal informace o uživatelích reklamním společnostem typu Google či Facebook. A aby stejná firma dodávala i rezervační systém pro očkování proti Covidu-19. Software zřejmě ani nelze napojit na národní registry, systémy pojišťoven či dokumentace praktických lékařů. Měly být použity nástroje státního eGovernmentu, jako například e-Identita," upřesnil pro ŽivotvČesku.cz Bartoš s tím, že celé spuštění systému je na úrovni, jak má vláda ve zvyku.
"Nepromyšlené, chaotické a opožděné. Hejtmani si stěžovali, že v pilotním testování není možné vyzkoušet fungování databáze pod zátěží, nebo že v systému chybí očkovací místa. Některé kraje neměly od vlády čas ani přístupové klíče do systému, nebo se jim s nimi nepodařilo přihlásit. Pražský primátor Hřib poukázal na další prakticky problém, neboť vláda stále neuvedla, kdy bude možné očkovat prvního seniora, který se v systému zaregistruje. Tedy na kdy budou moci očkovací místa nabídnout první termíny," dodal Ivan Bartoš pro ŽivotvČesku.cz.
Podle dat Chytré karantény navštívilo web během prvních dvou minut 75 tisíc lidí. Okolo 500 z nich už vybírá termín, uvedla na Twitteru v 08:19.
DATA. Během první dvou minut od spuštění 75 000 návštěv na rezervačním systému k očkování. V tuto chvíli již přes 500 lidí vybírá své konkrétní očkovací místo.
— Chytrá karanténa (@ChytraKarantena) January 15, 2021
Řeší se podle nich další navýšení kapacity. Dovolat se hned ráno nedalo ani na linku 1221, kde měli s registrací seniorům pomáhat.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.