Novinka v STK: Ministerstvo dopravy chce zpřísnit technickou kontrolu. Některá auta už neprojdou
Technická kontrola vozidla bude mít oproti standardní prohlídce možná jednu novinku. Ministerstvo dopravy přišlo s informací, která asi nepotěší především milovníky tuningu a vylepšování automobilů nebo motocyklů. "Očekáváme zefektivnění kontroly hluku zejména u motocyklů a různých tuningových úprav," uvedl pro ŽivotvČesku.cz tiskový mluvčí ministerstva dopravy.
Každý řidič musí řešit pravidelnou technickou kontrolu, která mu zaručí to, že je jeho stroj v bezpečném a provozu schopném stavu. Dosud se během standardní kontroly neřešila nadměrná hlučnost, která se ale nyní z pohledu ministerstva dopravy zřejmě stala problémem. Cílem je zamezit tomu, aby se tato hlučná vozidla a motocykly pohybovaly v běžném provozu, čemuž by zabránila právě novinka zavedená v STK.
Pokud hluk stroje přesahuje hodnotu uvedenou výrobcem, pak by se neměl objevit na silnici. To je však trnem v oku především řidičům, kteří preferují vylepšování klasických parametrů aut i motorek a využívají tuningové úpravy. V současné době nemají stanice STK možnost hladinu hluku měřit, ale to se má do budoucna změnit.
"Jedná se o zavádění přístrojů na Stanice technické kontroly dle Vyhlášky o technických prohlídkách vozidel. Stanovila se v ní úprava postupů a zavedení nových přístrojů. Přístroje mají být zavedeny do roku 2023 na všech STK. V současné době se připravuje metodika a podrobné technické požadavky na hlukoměr. Přístroj se dle toho vyrobí a schválí. Chceme, aby to bylo v průběhu roku 2021," uvedl pro ŽivotvČesku.cz tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Hlavním cílem je podle něj naplnění požadavků Evropské unie k postupu měření hluku u vozidel. "Očekáváme zefektivnění kontroly hluku zejména u motocyklů a různých tuningových úprav. Budou zavedena třasadla, nová metoda kontroly brzd, hlukoměr jako pomoc k vizuální a hlukové kontrole – tedy efektivní a účinný nástroj, jak ovlivnit nedovolené úpravy zejména na motocyklech," dodal pro ŽivotvČesku.cz mluvčí ministerstva dopravy.
To sice počítá s tím, že měření hlučnosti se stane součástí technické kontroly, ale otázkou zůstává, zda se řidiči mohou proti této novince v STK bránit.
"Na technické kontrole proti tomu asi nebude odvolání. Majitel vozidla by musel za pomoci soudního znalce nechat přeměřit hlučnost vozidla nebo motocyklu a napadnout postup, jakým probíhala technická kontrola. Ale je to finanční investice, takže by do toho šel asi málokdo," řekl pro ŽivotvČesku.cz advokát a obhájce řidičů Tomáš Maxa.
"Rozhodně je to nemilá zpráva, protože vláda nám už dlouhou dobu komplikuje život. Je to jen další důkaz toho, že nevědí, co by vymysleli. Určitě se nezastávám těch, kteří si dají místo celého výfuku průchozí trubku a jsou schopni někdy i záměrně rušit hlukem. Ale pro lidi, kteří mají auta upravená v rámci možností a regulí, je to určitě hodně nepříjemné. Mělo by se zaměřit spíše na technický stav aut jako takových, protože dost často jsou právě ta upravená auta v daleko lepším stavu, než ta běžná," uvedl pro ŽivotvČesku.cz Jan Kovář, majitel společnosti JK Racing, která se zaměřuje na prodej závodních a performance dílů.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.