Dilema rodičů: Kapesné dětem do školy lze řešit jednoduchou metodou, říká psycholog Jeroným Klimeš. Poradil jakou
Začal nový školní rok a děti se opět vrátily po delší pauze zpátky do lavic a kolektivu spolužáků. S jejich návratem je samozřejmě spojeno hned několik věcí. Jednou z nich jsou i výdaje, které každý den potřebují v podobě kapesného například na svačinu, pití nebo aby měly peníze na dopravu či zkrátka jen u sebe pro případ potřeby. Ale musí se naučit s financemi hospodařit tak, aby neutratily koruny za zbytečnosti a znaly hodnotu peněz. Podle psychologa Jeronýma Klimeše (54) existuje způsob, jak je to naučit. "Každý den mohou děti dostat pětikorunu – konkrétně dvě, jednu fyzickou kovovou a druhou papírovou, kde je napsáno pět korun. Kovovou mohou utratit, papírovou musí spořit, později ji smění," řekl pro ŽivotvČesku.cz.
Kapesné pro školáky je jedním z témat, které rodiče řeší na začátku nového školního roku. Opatrnost je určitě na místě, děti by se měly vést k pochopení hodnoty peněz. Nicméně existují metody, jak je to naučit a důležitým bodem úspěchu zůstává skutečnost, že se nesmí dostat do nadbytku.
"Děti jsou v tomto věku – bavíme se o první a druhé třídě, v tzv. stádiu formálních konkrétních operací. Když je to konkrétní operace, dítě musí mít peníze fyzicky v ruce. Děti nejsou v tomto stádiu schopné chápat abstraktní přesuny – například když platí řidiči autobusu, dávají mu peníze, asi jako kdyby směňovaly jablko za hrušku. Nikoliv, že směňují tři za dva nebo nějaké číslo, to přijde až mnohem později. Základ je tedy, aby děti dostávaly konkrétní peníze, nejlépe mince a přes ně se naučily znát hodnotu peněz," řekl Jeroným Klimeš pro ŽivotvČesku.cz s tím, že má svoji metodu, která je v praxi velmi funkční.
"Já to dělám třeba tak, že děti mohou každý den přijít pro pětikorunu – dostanou dvě, jednu fyzickou kovovou a druhou papírovou, kde je napsáno pět korun. Kovovou mohou utratit, papírovou musí spořit. Naučím je tedy spořit pomocí papírových pětikorun. Když potřebují knížku, chtějí si koupit panenku nebo bonbóny, rozhodnu se, jestli jim ty papírové peníze proměním na skutečné koruny, nebo ne. Děti se tím naučí znát jak hodnotu peněz, tak i spořit," vysvětlil renomovaný psychiatr pro ŽivotvČesku.cz, jak učit děti, aby si uvědomovaly, že peníze mají svou důležitou hodnotu.
"Hlavní princip je, že děti musí mít peněz nedostatek. Z toho důvodu, že celý život máme nedostatek peněz a učíme se, například když přijdou do obchodu – řeknete jim, kupte si, co chcete, od toho máte kapesné. Důležité je, aby si pro peníze chodily každý den a pokud to propásnou, mají smůlu. Kdyby si došly důsledně opravdu každý den, tak mají 300 korun. V obchodě jim lze také říci, aby si například koupily něco za třicet korun – pak chodí a zkouší, jestli ta a ta kombinace přinese větší požitek než jiná. Naučí se zkombinovat věci, i když jich je málo a za málo peněz, přesto mohou přinést velkou radost. Ale jak jsem řekl, podmínkou je, že musí být v nouzi, v nedostatku. Při nadbytku se hodnotu peněz nenaučí," vyjádřil se Jeroným Klimeš pro ŽivotvČesku.cz.
Na závěr přidal zásadní myšlenku, kterou je nutné si neustále uvědomovat a opakovat. "Peníze mají dvě strany – jednak je to můj požitek a pak také práce – pokud utrácím, tak se musím dívat na všechny ty věci jako na něco, co budu muset zase »odpracovat«," dodal zkušený psycholog pro ŽivotvČesku.cz
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.