Babišův klíčový muž Marek Prchal dostal padáka z ADC. Promluvil odborník na marketing
Sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC) vyloučilo ze svých řad Marka Prchala, který pracuje pro předsedu ANO Andreje Babiše. Jeho kampaň před nadcházejícím druhým kolem prezidentských voleb považuje sdružení za neetickou. Uvedlo to na svém webu. Je to první vyloučení člena za 30 let fungování ADC. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila odborníka na politický marketing Karla Komínka s dotazem, jak se na »vyloučení klíčového muže Andreje Babiše« dívá. Z jeho slov vyplynulo, že je to průlomové, ale zároveň poměrně kontroverzní rozhodnutí.
"Průlomové to asi je, ale jsem rozpolcený z toho, jak se na to vlastně dívat. V politickém marketingu - v celé komunikaci jako takové - neexistují žádná pravidla, jsou tam limity na kampaně, které se dají velmi jednoduše obcházet, a pak tam máme nějakou větičku o tom, že kampaně mají být čestné a nemají vytvářet lživé informace o protikandidátech. To ale popravdě je velmi vágní, což vám umožňuje dělat prakticky cokoliv, tedy i to, čeho jsme svědky v rámci kampaně Andreje Babiše. Máme na plakátech v podstatě, že »generál nevěří v mír«, což je v podstatě vytržené z kontextu, neboť přesné znění je, že »generál nevěří v trvalý mír«, což je objektivní realita," uvedl pro ŽivotvČesku.cz špičkový odborník na politický marketing Karel Komínek.
Babiš, který se ve druhém kole utká s bývalým vysokým představitelem NATO, kterým je generál Petr Pavel, čelil kritice za billboardy s textem "Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš." Kritici mu vyčítali, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem "Generál nevěří v mír" a s dovětkem "Volte mír. Volte Babiše."
"Používat, a k tomu ještě zcela bezostyšně a účelově, marketing a reklamu k šíření lží, strachu a štěpení společnosti je nejenom amorální, ale zároveň i nebezpečné pro budoucí směřování oboru," uvedl předseda ADC David Suda. "Jsme přesvědčeni, že způsob, jakým byla vedena tato prezidentská kampaň, by tolerován být rozhodně neměl," podotkl.
Podle členů ADC překračuje Babišova kampaň nejen profesionální, ale i etické hranice. Prchala kvůli tomu vyzvali k rezignaci, což odmítl. Svolali proto mimořádnou schůzi klubu, kde se na jeho odvolání shodli.
Členové ADC se zároveň zavázali k sestavení etického kodexu politické reklamy. Chtějí, aby byly odborně definovány hranice čestného a poctivého marketingu politických kampaní. "Ty, na rozdíl od komerční marketingové komunikace, dosud nespadají pod žádný kontrolní orgán, i navzdory obrovským dopadům na společnost," uvedlo sdružení.
Art Directors Club byl založen v roce 1993. Sdružuje takzvané kreativce z komunikačních a brandingových agentur, designových studií, ale také nezávislé tvůrčí pracovníky, jako jsou textaři, fotografové či ilustrátoři, kteří významnou měrou působí v oblasti komerční komunikace.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.