Reklama:

Bez koblih, zato s obviněním. Babiš si v metru rýpnul, Hřib ho srazil na zem pravdou

Andrej Babiš a Zdeněk Hřib
Andrej Babiš a Zdeněk Hřib
Foto: Nextfoto 2x
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 7. 5. 2025

Komentář: Andrej Babiš (ANO) zveřejnil na sociálních sítích fotku, jak stojí v pražském metru. Sako, úsměv, aktovka a u toho popisek, který míří rovnou na Piráty. "Rád jsem se zase projel metrem. Kvůli neschopným Pirátům máme nejen zničené stavební řízení, ale taky tradiční ranní dopravní kolaps v Praze. Děkujeme našim předkům, že postavili metro," napsal expremiér. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila předsedu Pirátů a náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba, který si rozhodně nenechal nic líbit a do Babiše se pustil - napsal mu pravdu.

Reklama:

"Pražská veřejná doprava je druhá nejlepší doprava na světě. I třeba díky tomu, že rekordně rozšiřujeme tramvajové tratě. A novou linku metra D stavíme taky my, po více než 40 letech, kdy žádná nevznikla. Naopak hnutí ANO neudělalo pro pražskou dopravu vůbec nic, i když měli primátorku, ministra dopravy a premiéra. Pražský okruh za působení ANO končil v poli a nepovedlo se ani zahájit slibovanou rekonstrukci Václavského náměstí. Daří se to až za Pirátů. K tomu lze pak dodat, že za vlády hnutí ANO naopak spadla v Praze Trojská lávka, kterou jsme obnovili také až my," vylíčil pro ŽivotvČesku.cz Hřib.

Je to působivé, že se Babiš projel mezi obyčejnými lidmi dopravním prostředkem, který v kampani dřív využíval jako kulisu pro rozdávání koblih - ale rovnou i určil viníka dopravních problémů v hlavním městě.

Reklama:

Babiš totiž ví, že obraz funguje lépe než argument. Fotka v metru má pravděpodobně evokovat »já jsem s vámi« a zároveň »oni za všechno můžou« - tentokrát konkrétně Piráti, které lídr hnutí ANO viní za kolaps dopravy i za »zničené stavební řízení«. To je ovšem argumentační zkratka, která neobstojí při bližším pohledu.

Dopravní problémy v Praze nejsou výsledkem několika posledních let. Jsou výsledkem desítek let zanedbaných investic, nedořešených dopravních okruhů, chátrajících mostů a městské infrastruktury, která se dlouhodobě opravovala až tehdy, když už to nešlo odkládat - to je realita.

Během vlády ANO na magistrátu ani ve vládě samotné (2014–2021) nevznikl žádný revoluční plán na proměnu dopravy v metropoli. Spíš se čekalo, až něco »praskne«. Teď, když opravy konečně probíhají - byť pomalu a někdy bolestivě - je snadné ukázat babišovským prstem a říct: »To oni«.

Hřib a jeho tým si kritiku zaslouží za některé konkrétní přešlapy, především v komunikaci s veřejností nebo v koordinaci jednotlivých staveb. Ale vinit je za to, že se Praha po dekádách úpadku konečně pokouší o opravu svého systému? To není fér - to je klasický Babišův politický marketing, který mimochodem dokáže silně polarizovat společnost.

Asi nejvtipnější na celé věci pak je, že Babiš do metra nevkročil poprvé. V předchozích kampaních zde rozdával koblihy, objímal důchodce a vysvětloval, že »on všechno zařídí«. Jeho návrat do podzemí je tedy spíš symbolický - spíš retro než restart.

Pokud ale opravdu »děkuje předkům za to, že postavili metro«, měl by zároveň připomenout, že žádný nový úsek metra během jeho vlády nevznikl. A že výstavbu linky D, tolikrát odkládanou, odstartovalo dřívější vedení města. Ano - právě to pirátské. A pod současnou »taktovkou Hřiba« pokračuje výstavba širšího systému městské dopravy, který má za cíl vytvořit nové přestupní body a zlepšit propojení městských částí. Výstavba linky D tak přinese v budoucnu nové dopravní uzly, například na Pankráci či plánovaně na Náměstí Míru, a výrazně posílí kapacitu pražské MHD.

Je známo, že Babiš potřebuje nepřítele. Před lety to byli »tradiční politici«. Pak Brusel. Pak novináři. Dnes jsou to Piráti. Zítra to může být klidně počasí. Vždyť za studený květen může určitě někdo jiný - nejlépe někdo s dredy a sklonem k pro běžného občana důležitému e-governmentu.

Ale politika, která místo řešení nabízí jen viníky, se nikdy dál nedostane. Lidé v kolonách totiž neřeší, jestli je na magistrátu Pirátská strana, nebo »Spolek milovníků trolejbusů«. Chtějí se dostat do práce. A hlavně chtějí, aby to někdo konečně začal řešit dlouhodobě - bez fotek, bez koblih, bez výmluv.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: