Bič na motoristy: Drastické zdražení pohonných hmot bude mít dopad i na Česko, říká ekonom. Popsal detaily

Čerpací stanice - Ilustrační snímek
Čerpací stanice – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 16. 9. 2021

Česká ekonomika je závislá na ekonomice německé a reaguje na tamější pohyb. Německo chystá radikální zdražení benzínu kvůli energetické změně a požadavkům na ekologii. Změna se bude týkat také České republiky. V první fázi do Česka začnou jezdit tankovat němečtí řidiči. Ve druhé fázi dojde k zdražení výrobků, které se do Česka z Německa dováží. "Extrémní opatření v oblasti ekologie mají konkrétní cenovky, budou to platit spotřebitelé, kterým se to už přestává líbit. I samotní Němci si už v tuto chvíli stěžují na vysoké ceny paliv," uvedl pro ŽivotvČesku.cz ekonom Štěpán Křeček.

Progresivní Německo na cestě za ekologickým snem vážně zvažuje významné zdanění pohonných hmot. Německu se nedaří plnit vlastní plán v oblasti snižování emisí oxidu uhličitého, proto chystá bič na motoristy. Německý deník Handelsblatt citoval části připravovaného vládního dokumentu, podle kterého by litr benzínu mohl podražit až o 70 centů, tedy přibližně o 18 korun. Pro rodinu na venkově, která disponuje dvěma vozidly, by to znamenalo vyšší výdaje o 1800 eur za rok - v přepočtu na koruny jde o částku cca 45 tisíc korun.

"Česká ekonomika se chová jako další spolková země Německa, takže si nemůžeme hrát na to, že bychom byli izolovaní od toho, co se děje v Německu. Německý tisk zveřejnil dokument, který měl být utajen, ale dostal se na veřejnost, dokument hovoří o tom, že cena pohonných hmot by se v Německu měla zvednout o 18 korun. To je naprosto šokový nárůst. To by vedlo k zdražení výroby a k zdražení přepravy německých produktů, které se vyváží do Evropy i do Česka. To nás určitě ovlivní negativně, z Německa bychom si pak přiváželi inflaci," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz ekonom Štěpán Křeček. Radost by z německého zdražení měli čeští pumpaři v pohraničí. Kladný efekt by ale nebyl dlouhodobý.

"Extrémní opatření v oblasti ekologie mají konkrétní cenovky, budou to platit spotřebitelé, kterým se to už přestává líbit. I samotní Němci si už v tuto chvíli stěžují na vysoké ceny paliv. V Německu dnes litr pohonných hmot stojí zhruba 1,5 euro, na české straně je to 1,2 eura. Už dnes mnozí Němci jezdí tankovat do České republiky, pokud se v Německu výrazně zdraží pohonné hmoty, tak se čeští pumpaři mohou připravit na zástupy německých řidičů, kteří přijedou natankovat," dodal Štěpán Křeček pro ŽivotvČesku.cz. Rozkolísání cen v Německu by ale v konečném důsledku zvedlo ceny také v Česku.

Cenu pohonných hmot pro koncového spotřebitele kromě ekologického plánování ovlivňuje také situace na globálním ropném trhu. V létě došlo k poklesu cen ropy na světových trzích kvůli obavám z delta mutace. K největším dovozcům ropy patří Čína. Právě ekonomická krize, strach z covidu a tlak na ekologii a emisní povolenky budou mít určující vliv na cenu pohonných hmot na začátku roku 2022.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.