Reklama:

Blížící se vysvědčení by nemělo být důvodem vzteku a stresu. Známky jsou o ničem, říká psycholog Jeroným Klimeš a radí, jak na učení

Jeroným Klimeš
Jeroným Klimeš
Foto: ŽivotvČesku
Eliška Reiglová | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 15. 6. 2022

Blíží se konec června a školáci a studenti se už brzy dočkají vysvědčení, které bude výsledkem jejich školního roku. Sami jsou z této události často spíše ve stresu, než aby pro ně byla radostnou. Psycholog Jeroným Klimeš proto poradil, jak tomu předejít. "Pokud rodiče chtějí, aby se děti dobře učily, tak by je měli držet dál od digitálních zařízení," řekl pro ŽivotvČesku.cz.

Reklama:

Vysvědčení žákům, studentům i jejich rodičům ukazuje, jaké předměty dítěti jdou a jaké jsou naopak jeho slabinou a na čem je třeba zapracovat. Podle psychologa je ale jakýkoliv vztek či stres v období vysvědčení ze strany rodičů zcela zbytečný, protože dobrý rodič sleduje prospěch svého dítěte po celý školní rok a nedozvídá se o známkách až z papíru.

"Žijeme v době, kdy vysvědčení nemůže být pro rodiče překvapením, protože rodič, který se zajímá o školu svého dítěte, tak ví, jaké to dítě bude mít známky. Jakmile před vysvědčením zjistíme, že je výrazně horší, než jsme čekali, je to selhání toho rodiče, nikoliv toho dítěte," řekl pro ŽivotvČesku.cz uznávaný psycholog.

Reklama:

Pakliže jsou rodiče překvapeni špatnými známkami, podle odborníka by měli potrestat spíše sebe než dítě. Místo případných špatných známek by pak s dítětem neměli řešit právě známkování jako takové, ale předmět, který dítěti nejde, s ním podrobněji rozebrat a učit se s ním. Pokud dítěti nějaký předmět nejde, rozhodně by ho mělo procvičovat i během prázdnin.

"Co by se mělo zdůraznit, tak že s dětmi je potřeba se bavit o předmětech, ne o známkách. To znamená, že když má dítě třeba z matematiky čtyřku, tak si s ním rodič sedne a bude s ním počítat. Rodiče, zejména pokud tomu předmětu sami nerozumí, by měli s tím dítětem ten předmět procvičovat, aby se to zaprvé sami naučili a aby zadruhé věděli, o čem to je. Aby se s nimi to dítě zajímalo o vzdělání. Známky jsou o ničem. I když jsou prázdniny, tak je dobré se s tím dítětem učit," vysvětlil Jeroným Klimeš pro ŽivotvČesku.cz, jaký přístup je ze strany rodičů ideální.

Žijeme v době digitálních technologií, které sice ledacos zjednodušují, na druhou stranu jsou ale také lákadlem k prokrastinaci. V případě, že dítě ve škole pokulhává, tak by podle odborníka mělo být od těchto technologií drženo co nejdál a jeho čas na nich by měl být omezen právě ve prospěch studia a času stráveného s rodičem.

"Pokud rodiče chtějí, aby se děti dobře učily, tak by je měli držet dál od digitálních zařízení. Brzdit hry a víc s nimi číst. Obzvlášť s malými dětmi, těm se musí číst, aby se naučily vnímat informace z mluvené řeči. Získávat je z obrazů je člověku přirozené, ale není to tak efektivní, jako tomu je sluchem. Technologie je třeba hodně redukovat," dodal psycholog Jeroným Klimeš pro ŽivotvČesku.cz, jaký vliv mohou mít technologie na studijní neúspěchy dětí.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: