Čech, který s granulemi dobývá svět: Milionový byznys začal u alergie jeho psa
Rozhovor: Když jeho pes Vincent trpěl alergiemi a běžně dostupná krmiva nepřinášela žádnou úlevu, rozhodl se Martin Pučálka čelit náročné výzvě. Před více než deseti lety se pustil do výroby vlastních krmiv pro psy a kočky. To, co začalo jako rodinný projekt, se postupem času stalo úspěšnou značkou Marp, která dnes patří mezi nejvýraznější hráče na trhu s krmivy. Redakce ŽivotvČesku.cz se rozhodla zjistit, jakou cestu bývalý tenista a milovník psů ušel, než jeho produkty přesvědčily nejen profesionální chovatele, ale i běžné majitele domácích mazlíčků o své kvalitě.
Martine, za úspěchem vždy stojí to, co mnozí nevidí. Obrovské množství práce, ale i drobné počáteční složitosti a mnoho dalších a ne vždy nutně příznivých faktorů. Pojďme tedy ve vašem byznysovém příběhu pěkně od začátku – jak se tedy vlastně zrodil váš podnik a co ho přivedlo k výrobě krmiva?
Víte, naše rodinná firma vznikla vlastně dvakrát. Můj otec ji založil už v roce 1992 a zpočátku se zaměřoval na stavebnictví. Dovážel okenní fólie z USA. K rozšíření o dovoz krmiv pro psy a kočky ze Spojených států došlo až v roce 2008, kdy jsem do firmy přišel já a přinesl tento nový nápad.
A váš čtyřnohý kamarád – ridgeback Vincent, co vím...
(Usměje se) Ano, to je pravda, hlavním impulzem byl náš pes Vincent, který trpěl zažívacími problémy a nejedl téměř žádné dostupné krmivo. Hledal jsem tedy kvalitní složení, až jsem narazil na produkty v Americe, a tím začala i cesta k založení mé vlastní značky.
Předpokládám, že to, co vypadalo jednoduše, bylo mnohem složitější?
Když jsem viděl, jak kvalitní krmivo z USA pomáhá Vincentovi, rozhodli jsme se ho začít dovážet i ve větším pro další majitele psů. A ano, nebylo to snadné, protože dovoz ze zámoří je spojený s mnoha legislativními překážkami.
Konkrétně?
Narazili jsme na výpadky v zásobování a častá zpoždění, takže nad námi často visela hrozba, že firma skončí. To mě nakonec přivedlo k myšlence zkusit vyrobit vlastní krmivo.
Na chvíli odbočím, protože mě zajímá, zda realizace výroby – zhmotnění nápadu – se opírá o nějaké vaše zkušenosti, tedy pokud jde o studium a podobně?
Po střední škole s ekonomickým zaměřením jsem studoval jednu zahraniční obchodní vysokou školu, kterou jsem ale nedokončil, protože jsem se rozhodl zkusit se živit tenisem. Po pár letech jsem začal částečně pomáhat svému otci s firmou a pak už následovaly moje vlastní projekty.
Rozumím. Začít vyrábět krmivo, to musela být taková trochu cesta do neznáma, nebo se mýlím?
Pravdou je, že to skutečně bylo riskantní rozhodnutí, ale zkušenosti s dovozem z otcovy firmy mi ukázaly, že je tady prostor pro kvalitní produkty. Díky úspěšnému prodeji dovezených krmiv nejen v Česku, ale i jinde v Evropě jsme si řekli, že máme šanci uspět i s vlastními výrobky.
Pokud jde ale o samotný výrobní proces, množství, skladování a další, tak předpokládám, že jste musel narazit na řadu nelehkých situací?
Na začátku jsme našli partnera v renomované továrně ve Velké Británii, který nám umožnil využít část výrobních kapacit. To nám poskytlo možnost začít tedy vyrábět krmivo v potřebných objemech. V roce 2012 jsme tedy na trh uvedli první vlastní značku krmiv Marp (zkratka jména Martin Pučálka). A máte pravdu, nejnáročnější byla hned první výrobní dávka, protože každá továrna má minimální objemy.
To znamená?
Museli jsme hned na začátku vyrobit 10 tun od každé receptury, což znamenalo velký risk s ohledem na expiraci produktů, která bývá kolem 18 měsíců.
Proč jste nešel cestou výroby krmiva v Česku?
Začali jsme totiž spolupracovat se zahraničními výrobci, protože v době našich začátků kvalitní krmiva u nás prakticky neexistovala a ani se nevyráběla. Dnes už by to asi nebyl až takový problém, ale máme už zaběhlé výrobní procesy v zahraničí a je to pro nás jednodušší. Aktuálně vyrábíme zhruba 10 procent produkce i v tuzemsku, ale většina stále pochází z továren ve Velké Británii, Francii, Nizozemí a Německu.
Jaké produkty jste uvedli na trh jako první?
Začínali jsme s granulemi ve dvou variantách – jehněčí a kuřecí. Obě verze si hned získaly popularitu, protože jsou vhodné i pro zvířata s citlivým zažíváním. Postupně jsme přidali i konzervy, pamlsky a různé doplňky stravy, takže dnes nabízíme zhruba 30 receptur granulí a stejné množství konzerv. Nyní naše produkty koupíte kromě e-shopu Krmiva Pučálka už i na Rohlíku a brzy také v lékárnách Dr.Max.
Víte, ale stejně mi nedá nezeptat se, v čem vlastně je po stránce kvality Marp lepší než konkurence?
Řekl bych to tak, že ano – naší prioritou je především kvalita a funkčnost – používáme čerstvé a sušené maso od lokálních dodavatelů, vyhýbáme se obilovinám a lepku, přidáváme oleje a doplňky stravy pro celkovou podporu zdraví zvířat. Vývoj našich produktů vychází z holistického přístupu, což znamená, že dbáme na komplexní vliv stravy na organismus, který může předcházet různým zdravotním problémům, což byl na začátku případ i mého psa.
Holistická krmiva jsou dnes velmi populární. Ale co to přesně znamená?
Holistický přístup vychází z celostního pohledu na výživu a zdraví. Jde o to, že v krmivu používáme pouze ingredience, které mají skutečný význam pro zdraví psa nebo kočky. Snažíme se, aby každá surovina sloužila konkrétnímu účelu, což nám umožňuje nabízet kvalitní výživu, která může přispět k prevenci zdravotních problémů.
Omlouvám se, ale teď jsem si něčeho všiml a zajímá mě to. Co má s vašimi krmivy společného žirafa, kterou máte v logu?
(Mile se pousměje) Víte, je to z knížky Pučálkovic Amina od herce a spisovatele Jindřicha Plachty. Jedná se o humoristickou populární knížku pro mládež. Pan Pučálka se svými dětmi nalezne na místě, které opustil cirkus, štěně, které pojmenují Amina. Ze štěněte ale vyroste žirafa. Tato knížka byla velmi populární v době našich rodičů. Před několika lety byl natočen stejnojmenný večerníček, který namluvil pan Nárožný. Tak proto.
Milý příběh... Máte v plánu pokračovat v rozšiřování nabídky, nebo sáhnete po konzervativnější strategii?
Vytváření novinek nás stále baví a posouvá dál. Za poslední tři roky jsme objem zdvojnásobili a vylepšili naše receptury prémiových krmiv. Za těch více než deset let jsme vytvořili dvě značky krmiv – Marp a Doxneo, což je trochu levnější řada. Prodáváme i doplňkový sortiment chovatelských potřeb pod značkou Aminela a ty vyrábíme všechny u nás. Tady hrají prim hlavně matrace a pelíšky pro psy i kočky, dále obojky, vodítka, stopovačky a další.
Jak vidíte budoucnost vaší firmy?
Máme v plánu expandovat na zahraniční trhy a posílit export.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.