Chorvatsko pláče, turisté se na Jadran už neženou. Ekonom vyjmenoval důvody, které v tom mají prsty. Prim hraje antireklama i inflace
Vrcholná sezona není taková, jakou si ji obchodníci a podnikatelé v Chorvatsku představovali, uvádí to chorvatský deník Slobodna Dalmacija. Chorvatská letní sezona začala slibně, ale pak došlo k tomu, že začala zadrhávat. Redakci ŽivotvČesku.cz ekonom Petr Studnička uvedl, že svou roli v propadu sehrálo několik faktorů.
V Chorvatsku zdražilo prakticky vše, na co se Čech podívá. Výjimkou nejsou ani zpoplatněné sprchy na plážích. Přesto se řada Čechů do země, která se nachází na pomezí střední a jižní Evropy, ráda vrací. Platí to i letos, i když růst cen některé odradil.
Chorvatský deník Slobodna Dalmacija přišel s možným vysvětlením toho, proč se stávající sezona zabrzdila. Podle něj za to může »pověstná arogance ohledně cen«.
Německý list Frankfurter Rundschau oproti tomu uvedl, že ceny v Chorvatsku jsou vyšší den co den - kvůli tomu se mnozí turisté odmítají do Chorvatska vracet.
Na dotaz redakce ŽivotvČesku.cz zkušený ekonom Petr Studnička nabídl vysvětlení, proč se Chorvatsko v současnosti trápí ohledně dalšího přílivu turistů. "Domnívám se, že jeden z velkých důvodů, proč se v Chorvatsku sezona zadrhla, je antireklama v německých médiích. Když v nich jsou obden zveřejňovány informace, že v Chorvatsku je dráž než v Německu, a pro Chorvaty jsou Němci velice důležitým segmentem, tak je samozřejmé, že na to lidé reagují. Takže negativní marketing je jedna věc. Dále zcela nepochybně lidi ovlivňují mimořádnosti, kdy v případě, že sledují obří požár v Šibeniku, tak také začnou uvažovat, zda je ideální do Chorvatska vyrazit. I tyto faktory včetně inflace turismus ovlivňují," uvedl.
Výrazný podíl na zvýšených cenách má skutečně inflace, která se v Chorvatsku za květen podle rychlého odhadu statistického úřadu Eurostat dostala na 8,3 procenta. Předtím však inflace v tamním prostředí dosahovala 9 až 10 procent, což je ukazatel, o který se služby a potraviny zvyšovaly.
Redakce ŽivotvČesku.cz zároveň oslovila ekonoma a poradce premiéra Štěpána Křečka, který nabídl své vysvětlení ohledně drahoty ve středomořském Chorvatsku.
"Situace v letoviscích se liší od situace, která je průměrná pro celé Chorvatsko. V letoviscích chtějí nepochybně využít zájmu turistů, tím jsou ceny »vyšponované«. Lidé, kteří pojedou do Chorvatska, se musí připravit na to, že si buď výrazně oproti loňskému roku připlatí, nebo se musí vrátit k modelu z 90. let, že si vezmou s sebou konzervy a paštiky, budou utrácet co nejméně, i tak si ale připlatí za ubytování," dodal pro ŽivotvČesku.cz Štěpán Křeček s tím, že letošní zavedení eura nehraje v cenách významnou roli.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.