Distanční výuka pro děti. Považuji to za likvidaci školství, kterou si nemůžeme dovolit, říká Jeroným Klimeš

Jeroným Klimeš je odborník v oboru psychologie.
Jeroným Klimeš je odborník v oboru psychologie.
Foto: Se svolením Jeronýma Klimeše
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 4. 1. 2021

Školou povinným skončily s první lednovou nedělí prázdniny. Do lavic se od pondělí vrátili ale jen někteří z nich. Může za to zpřísnění vládních opatření proti šíření koronaviru. Česko je aktuálně v pátém stupni protiepidemického systému PES. Podle renomovaného psychologa Jeronýma Klimeše (53) upuštění od prezenční výuky byla závažná chyba této vlády. "Školy měly fungovat v nepřetržitém systému. Dopad to bude logicky mít," řekl pro ŽivotvČesku.cz.

Klasická školní výuka se bude od pondělí týkat jen žáků prvních a druhých tříd základních škol. Ti ostatní se budou podle nařízení vlády vzdělávat minimálně do 10. ledna distančně.

"Považuji to za likvidaci školství, kterou si náš národ nemůže dovolit. Distanční vzdělávání má katastrofální dopad, protože s bídou třetina dětí je schopna fungovat v tomto režimu a dvě třetiny kolabují. Opakovat ročníky se nemusí, ale v tomto režimu se logicky sníží nároky. To znamená, že učitel může nechat propadnout dvě, tři děti, které se špatně učily, ale nejde nechat propadnout celou třídu," upřesnil pro ŽivotvČesku.cz Jeroným Klimeš, jehož specializací jsou rodinné a partnerské vztahy.

Vláda rozhodla o zavedení distanční výuky vyjma prvňáků a druháků 23. prosince kvůli zhoršené epidemické situaci v Česku. Ze zákazu navštěvovat školy nicméně existují i výjimky. Žáci si v ojedinělých případech mohou s pedagogem domluvit individuální konzultaci, omezení se také netýká mateřských škol, které fungují bez omezení. Děti ani pedagogové tam při výuce dokonce nemusí nosit roušku.

Řada rodičů se snažila upozornit na možnost, že by se ročníky mohly opakovat. Podle psychologa Klimeše, jde jen o krajní variantu.

"Hranice mezi školami jsou dány biologickými mezníky, jako je školní zralost či puberta. Není možné je libovolně natahovat a zkracovat. Děti, které škola nebaví, se dlouhým sezením v lavicích stejně nic nenaučí, jen se odnaučí pracovat. Pokud ale tyto děti nezískají pracovní návyky v kritickém období po pubertě a adolescenci, navyknou si na nezaměstnanecký životní styl se závislostí na sociálních dávkách a už nikdy pracovat nebudou. Takže není tak jednoduché protáhnout školní docházku," dodal pro ŽivotvČesku.cz svůj pohled na věc Jeroným Klimeš s tím, že školy by měly fungovat nepřetržitě a vláda by se měla soustředit především na ochranu rizikové skupiny.

Povolený je taky provoz speciálních škol. Jednotlivé skupiny žáků se mezi sebou ale nesmějí potkávat, stejně jako je tomu u prvních a druhých tříd základních škol.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.