Ekonom Štěpán Křeček promluvil o skryté inflaci: Řada lidí ani nepostřehne, že za stejnou cenu u stejného produktu ve skutečnosti platí více

Profimedia
Zdražování, inflace – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
rudolf.sindelar@zivotvcesku.cz
Publikováno: 4. 6. 2022

Potraviny jsou čím dál tím dražší a řada výrobců řeší, jak to udělat, aby si koncový zákazník kupoval jejich zboží pořád stejně i přes zvyšující se míru inflace, která v současnosti je více než čtrnáctiprocentní. V obchodech si tak mnoho lidí ani nevšimlo, že se zmenšují jejich oblíbené produkty. Pokud potravinářská firma uvede na trh například menší skleničku džemu, může si účtovat vyšší jednotkovou cenu, a přitom se opticky vyhnout »zdražení«, které by snížilo prodej. "Skutečně jdeme do doby, kdy si spotřebitelé budou muset dávat větší pozor na to, co ve skutečnosti nakupují," řekl pro ŽivotvČesku.cz ekonom Štěpán Křeček a o takzvané »skryté inflaci« promluvil.

Skrytá inflace není nová taktika obchodníků. Inflační zmenšování zboží je ale nyní opět v módě, protože průmysl se potýká s prudkým růstem nákladů na vše od pšenice přes rostlinné oleje po energii.

"Zdražování může probíhat vícero způsoby, kdy jedním z nich je, že se u naprosto identického produktu jen zvýší cena, ale existují i další typy zdražování, kdy se u stejného produktu zachová cena, ale sníží se jeho objem a tím dochází ke zdražení produktu. Další pak také dochází k tomu, že se mění složení, kdy dochází k nahrazování původních surovin levnějšími," upřesnil pro ŽivotvČesku.cz ekonom, jak se obecně zdražuje, aby to zákazník nepoznal.

Prvním, kdo o tomto jevu zmenšování objemu zboží informoval, byl americký novinář a humorista Art Buchwald, a to ve svém sloupku nazvaném »Balíčková inflace«, který vyšel v roce 1969. Tato praktika se rozšířila v 70. letech, kdy výrobci hledali kreativní způsoby, jak ochránit své ziskové marže před růstem nákladů a stagnací růstu, uvedl to zpravodajský server Bloomberg.

Meziroční inflace za první čtvrtletí činila 11,2 procenta. Ve srovnání se čtvrtým čtvrtlet...

Aktuálně se takový jev týká řady produktů - od čokolády přes chipsy, cereálie až po polévku, a dokonce i krmiva pro psy a pracího prášku. Cokoli se prodává v jakémkoli balení, může být zmenšeno. Někdy zůstane cena menšího produktu stejná, jindy je snížena neúměrně poklesu velikosti nebo hmotnosti, takže si zákazníci hůře uvědomují, že za své peníze dostávají méně.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Zavřít reklamu