Expert na politický marketing poukázal na možný nepříznivý dopad kauzy "Jurečka a Najmon" na vládu Petra Fialy

Marian Jurečka
Marian Jurečka
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 27. 3. 2023

Odmítl v minulém týdnu jako absurdní výzvy ke svému odchodu z funkce kvůli nahrávce. Řeč je o ministrovi Marianovi Jurečkovi (42), který figuruje v kauze, kdy nabídl generálnímu řediteli úřadu práce Viktoru Najmonovi před jeho odvoláním mimořádnou odměnu. A to jen v případě, pokud sám rezignuje. Pokud však »nabídku« neuplatní, dostane špatné služební hodnocení vedoucí ke komplikaci uplatnit se v jiném zaměstnání. To vyplývá z nahrávky, kterou si Najmon během jednání s Jurečkou zaznamenal. Jak moc kauza může být z marketingového pohledu komplikovaná, nastínil pro ŽivotvČesku.cz politický marketér Karel Komínek.

Portál iDnes.cz přišel s informací, že Jurečka Najmona propustil za velmi nestandardních okolností - alespoň o tom vypovídá nahrávka, kterou si dnes už bývalý generální ředitel Úřadu práce ČR během jednání s Jurečkou pořídil. Ohledně dopadu »kauzy Jurečka« na vládu se na dotaz redakce vyjádřil uznávaný odborník na politický marketing.

"Kauza kolem ministra Jurečky může uškodit v závislosti na tom, jak se ji vládě podaří uchopit a vykomunikovat. Problém v tomto případě je takový, že řada lidí si v této kauze udělala názor podle novinových titulků. Všichni máme nějaký pohled na svět a ten si chceme spíše potvrzovat než si ho vyvracet. To znamená, že máme tendenci věci vnímat zkratkovitě. V tomto případě příkladem, když člověk vidí v titulku soubor slov jako »Jurečka, nahrávky, odposlechy, únik rozhovoru«, tak jde o termíny, kdy se jedinec okamžitě na takový článek podívá a hrozí, že si tímto pohledem vytvoří komplikovanější příběh, než vlastně ve skutečnosti je. Abych to upřesnil, tak slovo jako »odposlech, případně odposlechy« se pro řadu lidí automaticky pojí s tím, že se zaručeně událo něco nekalého. Z tohoto pohledu to ohrožení je a vláda by si měla dát pozor, jakým způsobem to bude komunikovat a vysvětlovat," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz politický marketér Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

Aby Jurečka mohl Najmona odvolat, potřeboval k tomu mít konkrétní důvody. Zákon o státní službě totiž zamezuje tomu, aby odvolávání lidí bylo politickým rozhodnutím. Druhou stránkou věci je, že úřady práce čelí od loňska náporu. Sklízejí kritiku za zpožděné vyřizování a vyplácení dávek. Ministr Najmona kritizoval opakovaně. Před více než měsícem na jednání sociálních výborů Sněmovny a Senátu uvedl, že úřad práce nefunguje dobře. Minulý rok několikrát zmínil, že generální ředitel není při řešení potíží dostatečně aktivní. Podle Jurečky se i přes navrhovaná opatření situace nevyvíjela dobře. Najmon výtky a výhrady odmítl. Věc prošetří policejní Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ).

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.