Havlíček obvinil ministra Kupku: Zmanipuloval zápis z dozorčí rady
Rozhovor: Petice zhruba 500 osobností kultury proti tomu, aby Motoristé obsadili resort kultury. Nátlak ekologických organizací, aby Motoristé nezískali životní prostředí. A reputační zátěž kolem Filipa Turka. To jsou tři linie, které doprovázejí jednání o vzniku koalice ANO, SPD a Motoristé. Podle Karla Havlíčka (ANO), který vede programová jednání, jde o legitimní hlas veřejnosti, ale hodnotit má smysl až konkrétní kroky, koaliční smlouvu a rozpočet, uvedl to v rozhovoru pro ŽivotvČesku.cz. Havlíček zároveň obviňuje končící vládu z porušení zákona a ministra dopravy Martina Kupku ze zfalšování zápisu dozorčí rady SFDI. Jednání o programu poběží celý příští týden, personálie přijdou na řadu později.
Pane místopředsedo, pojďme přímo k věci. V Česku se teď valí vlna reakcí - otevřený dopis zhruba 500 umělců prezidentu Pavlovi a Andreji Babišovi, aby resort kultury nepřipadl Motoristům, tlak ekologických organizací kvůli MŽP, kde se mluví o Petru Macinkovi, a naposledy kauza kolem starších výroků Filipa Turka. Jak se na to díváte? Není toho už moc?
Víte, každý má právo vyjádřit svůj názor, to je naprosto normální. Když nastupuje jakýkoli ministr, vždy je tu skupina podporovatelů i odpůrců. Je ale fér dívat se na to očima těch, kteří dotyčná uskupení volili. Fakt je, že většina voličů si přála konec Fialovy vlády a že tu dnes máme koalici, která stojí na ANO, Motoristech a SPD. Nepletu-li se, Motoristy volilo téměř 400 tisíc lidí, těm se musí skládat účty. Zároveň ale nepohrdáme názorem nespokojených. Každá profesní či zájmová skupina, ať už u životního prostředí, průmyslu, nebo kultury, má právo říct svůj názor, být vyslyšena a normálně s námi komunikovat. Jestli dotyčný bude ministr dobrý, ukáže až čas. Proto doporučuji, ať se kritizuje až ve chvíli, kdy daný ministr reálně funguje a jeho kroky jsou na stole. Do té doby jsou to gesta bez dat.
Petice umělců a jejich výhrady míří přímo na Otu Klempíře. Ten žádá, aby veřejnost vyčkala na program a čísla, rozpočet pro živou kulturu, pravidla grantů, financování divadel. Je to racionální požadavek?
Přesně tak, je. Nejdřív čísla, potom soudy. Všichni víme, že v minulosti byli ministři, jimž se na startu tolik nevěřilo, ale nakonec patřili k nejúspěšnějším. Tak to má být i teď. Sepíšeme koaliční smlouvu, vyložíme priority, ukážeme rozpočet, pak nechť to veřejnost poměří.
Ekologické organizace žádají, aby Motoristé nedostali MŽP. Po setkání s Andrejem Babišem dál trvají na tom, že resort nemá Motoristům připadnout, on jejich požadavky označil za nesmyslné. Macinka říká, že ochrana přírody je pro Motoristy priorita, zároveň chystají demonstraci. Jak v tom číst signál pro vaše jednání?
Je to součást demokratické debaty. Budeme s nimi mluvit, budeme vysvětlovat. Ale znovu, karty rozdali voliči. Programově se teď soustředíme na to, co bude v prohlášení vlády. Pokud Motoristé tvrdí, že ochrana přírody je priorita, musí to být vidět v cílech a termínech, na tom budeme trvat i my v ANO.
Kauza Filipa Turka. Prezident Pavel varoval, že pokud se potvrdí autenticita problematických výroků, byla by to pro příští vládu velká zátěž. Turek část popírá, část relativizuje jako nevhodný humor. Je to pro vás červená linie?
V této věci platí dvojnásob, že musíme pracovat s ověřenými fakty. Diplomacie je výkladní skříň státu a požadavky na reprezentaci jsou nejpřísnější. Nic nepředjímejme, počkejme na ověření a na dohodu o personáliích. Teď řešíme program, personální otázky přijdou až poté.
Zmínil jste průmysl a podnikatele. Co od vás teď slyší?
Byl jsem na Svazu průmyslu, na veletrhu i v regionech, mluvíme se stovkami podnikatelů. Víc než ideologii řeší předvídatelnost a náklady. A tady je naše role. Tedy vyjednat takový program, aby transformace byla realistická, srozumitelně financovaná a aby jim dávala horizont pro investice a lidi práci.
Co se teď bude v dalších dnech v rámci skládání koalice dít?
Příští týden jedeme programové bloky ANO, Motoristé a SPD. Tedy finance, průmysl a energetika, životní prostředí, sociální agenda, kultura. Budou sedět garanti, budeme ladit čísla a termíny. Teprve pak se vrátíme k personáliím. Tohle je fér postup vůči voličům i vůči partnerům.
Co pro občany znamená, že se odcházející kabinet zdrženlivěji staví k tomu znovu poslat návrh rozpočtu do Sněmovny?
Je to symbolická tečka za hospodářskou politikou končící vlády. Není to jen ostuda, že nechtěli předložit nové Sněmovně rozpočet, ale navíc porušili zákon, kdy k 30. září totiž nepředložili současně státní rozpočet a rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Neudělali to záměrně, protože tam mají rozdíl 38 miliard korun. Ten rozdíl tam nezanesli právě proto, že by nesplnili zákon o rozpočtové odpovědnosti. Raději riskli, že nesplní zákon o SFDI. Jinými slovy - buď měli přiznat, že na to nemají peníze a mají vyšší schodek, nebo že se stavby nebudou realizovat. Protože bylo pět dnů do voleb, prachsprostě zalhali, a ještě měli tu drzost chlubit se »rekordním« rozpočtem SFDI a »rekordními« výdaji na dopravní stavby. Jenže nebyly kryté. Úplný pak vrchol je, že pan Kupka zmanipuloval zápis z dozorčí rady SFDI, kde sám sedím, a vložil do něj jiný text, aby nepřiznal schodek, případně že se stavby nebudou stavět. Do celé věci tak namočil celé ministerstvo dopravy. Ostuda.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.