Horoskop pro republiku. Premiér Petr Nostradamus Fiala předpověděl rok, kdy půjde o všechno

Komentář: Letos půjde o demokracii. O bezpečnost. O prosperitu. O odpovědnost, odvahu – a vlastně o všechno, co se do jednoho dne vejde na síť X. Premiér Petr Fiala ve čtvrtek proměnil svůj profil v digitální věštírnu a během několika hodin zveřejnil sérii výzev, které připomínaly horoskop pro národ na volební rok. Patos se střídal s heslovitostí, motivace s mobilizací. Výraznou symboliku navíc doplnil nedávný vizuální rebranding koalice Spolu. Pro ŽivotvČesku.cz jej okomentoval politický marketér Karel Komínek z Institutu politického marketingu.
Když premiér v úterý ráno spustil na platformě X první status s větou »Letos půjde o demokracii«, málokdo tušil, že během několika dalších desítek minut bude následovat celá série: bezpečnost, prosperita, odpovědnost, odvaha – a to až po finální shrnutí, že letos půjde o všechno. Každý příspěvek byl samostatnou výzvou, dohromady pak připomínaly výběr z krizového manifestu nebo možná i online verzi politického kalendáře se silnými slovy pro každý měsíc.
Je zřejmé, že to nebyla náhoda. Nešlo o výstřel do tmy, ale o promyšlenou digitální mobilizaci, která má dva cíle. První pak připomenout voličům, že koalice Spolu vůbec existuje, a zároveň jim sdělit, že v letošních sněmovních volbách nejde jen o politická korýtka, ale především přece o samotné Čechy a základní směřování země.
Součástí symbolického Fialova výkopu byla i fráze »Teď je čas stát na správné straně«, která se už dříve stala nosnou větou kampaně, ať už to znamená cokoliv. Z politického hlediska jde o funkční nástroj. Slogan má v sobě skryté dělení: my versus oni. Buď jsi na správné straně s námi, nebo ne.
A přesně to je podle odborníka na politický marketing Karla Komínka klíč k pochopení Fialovy aktuální strategie. "V politické kampani vždy potřebujete vymezit tábor. Tento slogan to dělá přesně. A navíc umožňuje znovu otevřít téma bezpečnosti, ve kterém Petr Fiala a Jan Lipavský dlouhodobě působí věrohodně," uvedl Komínek pro ŽivotvČesku.cz.
Podle něj koalice Spolu dobře ví, že část jejich programu z roku 2021 zůstala nenaplněná, ale zároveň rozumí tomu, že ve chvíli, kdy se Evropa opět bojí o svou bezpečnost a ve Washingtonu sílí Trumpova vlna, je právě geopolitika jedinou trvale čitelnou devízou vlády.
Premiérova úterní online ofenziva navíc přišla měsíc a půl poté, co koalice Spolu představila nový vizuální styl a zjednodušené logo. Mnohé nasvědčuje tomu, že digitální výstup premiéra byl první ostrou zkouškou komunikační linky nové fáze kampaně – méně programu, více emocí. Méně vysvětlování, více apelů.
Vizuální změna, která z loga Spolu odstranila složitost a zanechala čisté linie a barvy, tak ladí se strukturou statusů samotného premiéra: heslovitost, srozumitelnost, binární vzkaz.
Co z toho číst? A co se zatím neřeklo
Premiér Fiala se podle všeho rozhodl, že hodnotový konflikt je pro letošek klíčem k voličské mobilizaci. Sněmovní volby bývají v Česku obecně nejsledovanější, ale letos se je podle všeho Spolu pokusí přetavit ve »zkoušku charakteru«. V digitálním prostoru to už začalo, a to krátce po ohlášení, že prezident Petr Pavel rozhodl, že volby do Poslanecké sněmovny se letos uskuteční 3. a 4. října, tedy v nejzazším možném termínu.
Otázkou zůstává, zda volič uvěří, že jde skutečně o všechno, nebo bude vnímat hesla jako výčet obecností, který si může vyložit po svém. V době, kdy se veřejný prostor unavuje prázdnými frázemi a opatrnými sliby, to může fungovat. Ale stejně snadno to může vyvolat pocit, že premiér mluví hodně, ale říká málo.
Petr Fiala v úterý vlastně neřekl nic nového. Ale řekl to s kadencí, která zafungovala jako online varhany hodnot. Ať už mu to psal marketingový tým, nebo to byl osobní tah, jedna věc je jistá – a to ta, že předseda vlády zahájil kampaň tím nejmodernějším způsobem, tedy digitální mantrou pro vlastní voliče. A pokud tohle měl být jen začátek, pak se opravdu máme na co těšit. A možná i bát.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.