Hřib: Motoristé už Turka hodili přes palubu, odepsal ho i Klaus
Rozhovor: Dosavadní náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda Pirátů Zdeněk Hřib rezignoval ve čtvrtek na svou funkci na magistrátu a míří do Poslanecké sněmovny. V pražské politice ale úplně nekončí – zůstává zastupitelem a nadále povede dozorčí radu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), což kritizuje opozice. Pro ŽivotvČesku.cz mluví o svém přechodu do celostátní politiky, rozpočtu, nové vládě Andreje Babiše i o Filipu Turkovi.
Rezignoval jste na post náměstka primátora pro dopravu. Znamená to definitivní konec vaší práce pro Prahu?
Já úplně nekončím. Zůstávám řadovým zastupitelem, budu dál pracovat ve výboru pro dopravu a jako pražský poslanec chci předkládat návrhy, které povedou ke zlepšení řízení a organizace dopravy ve městech a obcích. A aby se zjednodušily velké investice do dopravních staveb. Už jsem načetl první návrh, který se týká zrychlení výstavby městského okruhu v Praze. Ten už je ve Sněmovně a věřím, že se na něm najde široká shoda.
Přesouváte se tedy de facto z magistrátu do Sněmovny. Jak velká změna to pro vás je? Ve Sněmovně jste dosud neseděl.
Ano, ve Sněmovně jsem nováček, ale přicházím tam s velmi konkrétní zkušeností z praxe. Vím, jak funguje veřejná správa na úrovni krajů a měst. V Praze jsme neustále naráželi na nedostatky v legislativě – kvůli nim jsme často nemohli dělat to, co by město potřebovalo. Věřím, že právě tyhle věci se mi ve Sněmovně podaří změnit. Budu se soustředit na to, aby zákony nebrzdily rozvoj měst, zejména v dopravě a dostupném bydlení.
Zůstáváte také předsedou dozorčí rady pražského dopravního podniku. Opozice to kritizuje a zmiňuje i odměny. Proč tu funkci neopouštíte úplně?
Je to kombinace kontinuity a rozumného rozdělení práce. Nový náměstek pro dopravu Jaromír Beránek už sedí v dozorčích radách Technické správy komunikací a Operátora ICT. Kdyby k tomu přebral ještě DPP, nebylo by to šťastné ani z hlediska zátěže, ani z hlediska řízení městských firem. Zároveň tím, že se stane uvolněným politikem, přestane za tyto funkce dostávat odměnu. V souhrnu tedy naopak dochází k úspoře, ne k navýšení. Odměňování probíhá podle zákona, nedochází k žádnému obcházení pravidel.
Jak se díváte na státní rozpočet, který odcházející vláda doposud nepřepracovala a o kterém nová vláda ANO, SPD, Motoristé tvrdí, že v něm chybí peníze, zejména ve Státním fondu dopravní infrastruktury?
Ve Státním fondu dopravní infrastruktury peníze objektivně chybí. SFDI si do příjmů státního rozpočtu nakreslil 37 miliard, ale v samotném rozpočtu tenhle výdaj prostě není. To evidentně nesedí. Co nám tam ale chybí především, je 14 miliard na dostupné bydlení. Ty peníze jsou potřeba na spolufinancování projektů až za 60 miliard, které už mají obce a města připravené, často i se stavebním povolením. Bez té spoluúčasti stát blokuje rozjezd výstavby dostupného bydlení. Myslíme si, že ty peníze se dají sehnat poměrně jednoduše – například tím, že Andrej Babiš vrátí 7,5 miliardy, o které se podle Nejvyššího správního soudu nezákonně obohatil na neoprávněných dotacích a zakázkách. My jsme mu na to dokonce připravili QR kód, aby mohl z internetového bankovnictví peníze poslat přímo na účet finančního úřadu jako dobrovolnou platbu.
Je podle vás ten rozpočet průšvih?
Ten rozpočet má objektivně chyby, o tom není sporu. Ale ty chyby byly normálně opravitelné ve Sněmovně pozměňovacími návrhy. To, co předvedlo hnutí ANO – vracení rozpočtu k přepracování a tvrzení, že detaily se nedají změnit, to byla čistá opičárna a divadlo. Mělo to podle mě zakrýt jejich personální problémy s panem Turkem, panem Macinkou, panem Šebestyánem, který dříve vyplácel neoprávněné dotace Andreji Babišovi a teď má jako ministr zemědělství dohlížet na jejich vracení.
Blíží se jmenování nové vlády Andreje Babiše a následná žádost o důvěru ve Sněmovně. Je nějaký scénář, za kterého by Piráti takovou vládu podpořili?
To určitě ne. Ta vláda je vedená Andrejem Babišem, který stále nevyřešil svůj střet zájmů. Ten jím prezentovaný slepý fond není skutečným řešením. On velmi dobře ví, co v tom »slepém« fondu je. Zná portfolio Agrofertu, zná manažery, ví přesně, jaké rozhodnutí je pro Agrofert výhodné. Může dál ohýbat zákony a pravidla ve prospěch svých blízkých a dětí, které z toho budou nakonec profitovat. Ten problém se tím nijak neomezil. Jestli má někdo sponzory nebo akcionáře, kteří mu říkají, jak má ohýbat zákony nebo komu má přihrávat zakázky, je to prostě problém. Piráti jsou jediná strana bez korupčních kauz a já věřím, že to tak zůstane.
Jak podle vás dopadne »případ« Filipa Turka? Umíte si představit, že ho nakonec prezident přece jen jmenuje ministrem?
Myslím, že i Motoristé už pana Turka hodili přes palubu. Jeho jméno ani nedonesli na Hrad, zaparkovali ho kamsi ve výboru ve Sněmovně. Mně to připadá zcela zjevné – pan Turek v žádné vládě nebude. Odepsal ho dokonce i Václav Klaus, když uvedl v říjnu: »Já se na Turka mračím, zlobím a nadávám mu«. A když se na vás »mračí Klausík«, jak jsem říkal s nadsázkou, tak máte hotovo. Turka nechce za ministra víc než polovina Čechů, problém s ním mají i voliči koalice, která teď bude vládnout. To je poměrně jasný signál, že Turek ministrem jednoduše nebude.
Jak hodnotíte čtyři roky premiérování Petra Fialy? Tedy vlády, v níž Piráti původně byli jako součást pětikoalice?
Já nechci rozdávat známky, ať hodnotí voliči – a ti nějaké známkování už udělali. Petr Fiala sice opakovaně říká, že jeho vláda je nejlepší za mnoho desetiletí, ale realita v oblasti školství, bydlení nebo dopravy tomu úplně neodpovídá.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.