Reklama:

Jaká je síla úsměvu? Dá se to vůbec spočítat?

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: E.ON
Redakce ŽvČ |
[email protected]
Publikováno: 27. 9. 2021

Jdete po ulici a zrovna jste absolvovali nepříjemný pracovní telefonát, nezdárný syn přinesl další kouli z matematiky nebo na vaší nové košili přistála část čokoládové náplně z croissantu. Náladu máte pod psa. Pak si ale všimnete, že proti vám jde někdo, kdo se krásně usmívá a vás všechny chmury jako zázrakem opustí. Začnete se také usmívat. Proč? Protože jste právě zažili sílu a nakažlivost úsměvu. A vsadíme se, že tento pocit už zažil skoro každý z vás.

Reklama:

Proč energetici měří úsměv? 

Lidovou moudrost, že úsměv umí zázraky, se rozhodli vědecky ověřit v E.ONu. Proč právě tam? "V E.ONu bereme úsměv v jednání s lidmi jako samozřejmost a chtěli jsme zjistit, jak moc chybí, když jsme o něj v posledním roce a půl kvůli nošení roušek a respirátorů ve veřejném prostoru přišli,“ popsal důvody vzniku tohoto experimentu Jan Zápotočný, člen představenstva E.ON Energie s tím, že se snažili obrátit pozornost na pozitivní téma, protože těmi negativními jsou lidé v posledních měsících doslova zavaleni. Kromě experimentu Síla úsměvu k tomu sloužila i putovní Vysmátá pouť. 

Reklama:

Všechno je trochu jinak

Experiment probíhal formou osobních pohovorů i prostřednictvím online dotazníků. Respondenti hodnotili fotografie lidí, kteří se na snímcích buď usmívali, nebo se tvářili neutrálně. Na první pohled se tedy zdá, že test byl jednoduchý a výsledky nikoho nemohly překvapit. Jenže pes byl zakopaný někde jinde. Výzkumem totiž provázela asistentka, která měla jasně danou úlohu. Na jednu část respondentů se usmívala a vstřícně s nimi komunikovala, s tou druhou odměřeně řešila jen ty nejnutnější formality. A výzkumníky zajímalo právě to, jak její výraz ovlivní hodnocení vyfocených lidí. 

zdroj foto: E.ON / Psycholog Martin Dolejš pečlivě hlídá správný postup experimentu

Jak to celé dopadlo?

Výzkumu se zúčastnilo přes 400 respondentů, kteří hodnotili 50 fotografií. “Ukázalo se, že úsměv asistentky byl pro hodnocení rozhodujícím faktorem. Její úsměv téměř zdvojnásobil šanci na lepší hodnocení vyfocené osoby. Nastupující efekt sněhové koule pak řekl, že když se na lidi kolem sebe budete usmívat, rostou vaše šance na pozitivní ovlivnění konkrétní situace o 37,3 %, což je opravdu hodně,” popsal výsledky psycholog Martin Dolejš s Univerzity Palackého v Olomouci, který nad experimentem převzal odbornou záštitu. 

Podle Dolejše jiné výzkumy prokázaly, že úsměv lze rozpoznat už na vzdálenost 90 metrů a první formy úsměvu jsou patrné už u lidského plodu starého 23 týdnů. 

Je tedy jasné, že úsměv nás provází celý život a prokazatelně zlepšuje život vám i vašemu okolí. Proto si z nepříjemného telefonátu nedělejte těžkou hlavu a vzpomeňte si na něco příjemného a nebojte se tomu upřímně zasmát. 

zdroj foto: E.ON / Asistentka, která respondenty provázela experimentem, měla klíčovou úlohu
Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: