Když za produkt neplatíte, jste jím vy, říká kybernetický expert. Přiblížil, co všechno o vás sociální sítě ví a jak to využívají

Profimedia
Sociální sítě – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Eliška Reiglová | Redaktorka
eliska.reiglova@zivotvcesku.cz
Publikováno: 3. 10. 2021

Pakliže si lidé na něco dávají skutečně pozor, je to jejich soukromí. Při zakládání profilů na sociálních sítích ale většinou ani netuší, čemu se upisují. Některé informace o nich nezůstanou soukromé a naopak silně ovlivňují to, co pak na internetu vidí. Za Facebook, Instagram a například WhatsApp uživatelé neplatí, což má svůj důvod. "Modelový princip, na kterém firmy pracují, je takový, že když za produkt neplatíte, tak tím produktem jste vy," řekl pro ŽivotvČesku.cz kybernetický expert Karol Suchánek.

Když se přihlásíte na sociální sítě poprvé, vstupujete tím do světa, kde spolu lidé sdílí všemožné životní momenty, ale také do světa reklamy. Na rozdíl od té v televizi si můžete po čase na internetu začít všímat, že vám nabízené produkty začínají víc a víc odpovídat vašemu vkusu. Informace, které o vás sociální sítě sbírají, totiž slouží k tomu, aby na vás vydělávaly.

Sbírání dat přitom uživatelé odsouhlasí už při registraci, jen si to často neuvědomují. "Všechno vyplývá z kontraktu, který lidé odkliknou na sociálních sítích, když si vytvářejí účet. Dávají tím souhlas, že jejich data mohou být zpracovaná a nějakým způsobem posunutá dalším stranám. Lidé to dobrovolně podstupují, aby službu zdarma využívají. Modelový princip, na kterém firmy pracují, je takový, že když za produkt neplatíte, tak tím produktem jste vy," řekl pro ŽivotvČesku.cz kybernetický expert Karol Suchánek.

"Sociální sítě žijí na tom, že ukazují reklamu. Neprodávají vaše jméno, telefonní číslo, ale prodají to, že když někdo zadá reklamu, ukáže ji správným lidem. Ví například, že zadavatel hledá ženu z určitého místa, v určitém rozpoložení a s určitými zájmy a té jeho reklamu ukáže. Pokud jste například žena z Brna, je vám 30 - 40 let a máte psa, a já jsem majitel obchodu, který prodává jídlo pro psy, tak nechci cílit na všechny. Bylo by to vyhození peněz. Pokud mám ten obchod v Brně, tak mi to zacílí na lidi, u kterých je větší pravděpodobnost, že mé produkty koupí," upřesnil princip sociálních sítí Karol Suchánek pro ŽivotvČesku.cz.

Vyvstává tak otázka, co všechno o vás sociální sítě ví. "Mohou vidět polohu a pokud jste na profil nahráli fotografie, tak je umí přečíst a z nich vyčtou i polohu. Technicky také jde analyzovat, co se na těch fotografiích nachází. Dále mají přístup například i k bluetooth na vašem telefonu, tedy k vysílači na krátký dosah. Pokud někdo z okolí má zapnuté bluetooth, tak sociální síť může vědět, že jste se s ním setkali a navrhnout vám ho k přidání do přátel. Mohou mít přístup i k vaším telefonním kontaktům," přiblížil pro ŽivotvČesku.cz uznávaný odborník, co lze o lidech ze sociálních sítí vyčíst.

Sociální sítě tak nesledují jen aktivitu, kterou vyvíjíte přímo na nich, ale jsou schopny i vypozorovat, kde se často pohybujete, či s kým jste v kontaktu a dokonce i osobním styku. Za určitých podmínek mohou zjišťovat i to, které jiné stránky na internetu navštěvujete a tomu pak reklamu také uzpůsobují.

"Když projíždíte internet a stránky, na které koukáte, mají like button, tak to sociální sítě ví. Když jste na tom zařízení přihlášeni k Facebooku, tak ví, že jste na té stránce byli a zase to o vás něco vypovídá, například jaké máte aktivity. Když navštěvujete stránky o mazlíčcích či autech, tak ví, že o tyto věci máte zájem. Mapuje tak vaše zájmy, aby mohl prostor, ve kterém se na internetu pohybujete, prodat nějakému zadavateli reklamy," dodal kybernetický expert Karol Suchánek pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Zavřít reklamu