Reklama:

Koalice Spolu se zjevně opět opírá o kampaň Antibabiš. Jenže lidé chtějí od vlády slyšet jiné věci, už to pocítila i Pekarová

Markéta Pekarová Adamová
Markéta Pekarová Adamová
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 5. 5. 2024

Komentář: A je to tu zase. Babiš, Babiš, Babiš a volič trpí. O čem je řeč? O předvolební kampani některých vládních stran, které se »jistou optikou« v rámci sdělení opakují. Mají totiž mimo jiné významně shodný dominantní prvek, kterým je »boj proti Babišovi«. Ano, poprvé to vyšlo, podruhé se to už ukazuje být laciné a bez vize. Podle konstatování redakce ŽivotvČesku.cz je to opravdu málo. Lidé chtějí totiž především vědět, jak se politici postaví k problémům Česka - zejména chtějí znát řešení oněch problémů. Není se tak moc čemu divit, že příkladem dvě ze stran koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) by se podle posledních volebních průzkumů nedostaly do Sněmovny. Zajímavou odpověď poskytl konzultant Karel Komínek z Institutu politického marketingu, kterého v rámci popsaného redakce ŽivotvČesku.cz oslovila.

Reklama:

Je potřeba začít pěkně popořádku. Pokud jde o poslední předvolební průzkum, který na svém webu zveřejnila agentura Median, v dubnu by vyhrálo hnutí ANO s 32,5 procenta, druhá ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně po deseti procentech a hnutí STAN by získalo osm procent hlasů. Další politické strany a uskupení by se do Sněmovny nedostaly, mají podporu méně než pět procent. 

"Oslabení vládních stran lze vysvětlit mimo jiné tím, že nezanedbatelná část jejich dřívějších voličů nyní není rozhodnuta, koho volit. ANO a SPD naopak konsolidují své podporovatelské základny," uvedli autoři průzkumu.

Reklama:

Ze stran mimo Poslaneckou sněmovnu, které nyní jsou »u kormidla« a jsou součástí koalice Spolu, je pak řeč o TOP 09 a KDU-ČSL - shodně by získaly 3,5 procenta. "Březnový nárůst podpory menších stran se nepotvrdil, nicméně v porovnání s předchozími měsíci posílily. Dubnový model naopak potvrdil ztrátu podpory u TOP 09," uvedl Median. Lidovci v čele s Marianem Jurečkou ztrácejí dlouhodobě.

Pavel kritizoval předvolební kampaň koalice Spolu i některé Babišovy výroky

Že se koalice Spolu skutečně soustředí dominantně na Babiše a jeho hnutí, potvrdila skutečnost, když Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) využila toho, že si opoziční hnutí ANO nezaregistrovalo doménu s heslem své kampaně pro volby do Evropského parlamentu »Česko, pro tebe všecko«. Na web umístilo obrázek s heslem, v němž je místo Česka zmíněné Rusko, předseda hnutí Babiš a jednička kandidátky Klára Dostálová mají na tvářích také místo české vlajky ruskou.

I když to může působit humorně, tak to ukazuje jednu velmi zásadní a smutnou skutečnost - jak přemýšlí a chovají se ti, kteří chtějí Česku dále vládnout! Konzervativní Čech se sice zasměje, ale moc dobře ví, že hypotéku mu to nezaplatí, jeho děti nenasytí.

Možná podobně to vidí i prezident Petr Pavel, který musel politické osazenstvo obou táborů až téměř »učitelsky pokárat«. Kampaň dělající z hnutí ANO zastánce ruských zájmů je totiž pohledem hlavy státu stejně nefér a nebezpečná jako výroky předsedy ANO Andreje Babiše podněcující protiukrajinské nálady. Jedno ani druhé nezlepší politickou kulturu v Česku a nezvýší důvěru občanů v politiky. Prezident to před pár dny uvedl na síti X.

Pohled odborníka

Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila špičkového experta z Institutu politického marketingu, a to s dotazem, zda »antibabišovská kampaň«, která v rámci voleb do Sněmovny v roce 2021 fungovala, už není tak trochu ohraná.

"Velké politické strany mívají pravidelně zpracované průzkumy o aktuální situaci a tématech. Je možné, že z průzkumu vyplývá, že žádné jiné téma, které by komunikovat chtěli, nemobilizuje voliče tolik (tj. nebudou ochotni kvůli němu přijít k volbám) jako toto. Může to tedy být i racionální volba," uvedl v obecné rovině konzultant Karel Komínek, který však nehodnotil, zda to tak opravdu je a zda je to dobře, či nikoliv.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: