Reklama:

Mikuláš, čert a anděl: Odborník Klimeš vysvětlil, kdy strašit děti není vhodné. Mělo by dojít k motivaci

Jeroným Klimeš
Jeroným Klimeš
Foto: ŽivotvČesku
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 5. 12. 2023

Vánoce se blíží, ale ještě předtím od Mikuláše, čerta a anděla děti převezmou balíček plný dobrot, nebo uhlí, pokud zlobily. Diskuze dospělých se v posledních letech vede zejména nad tím, jaký vliv má příchod těchto bytostí na psychiku nejmenších. I lehké postrašení čertem může být pozitivním zážitkem, pokud se v kostýmu ukrývá správná osoba. "V případě, že to dělají cizí lidé, tak to není ideální volba," řekl pro ŽivotvČesku.cz psycholog Jeroným Klimeš.

Reklama:

Klasicky 6. prosince bude slavit svátek Mikuláš, dnes, tedy den předem, domácnosti tradičně obchází Mikuláš ve společnosti čerta a anděla. Děti musí přednést básničku a slíbit, že nebudou zlobit, aby si je čert v pytli neodnesl do pekla.

"V případě, že Mikuláše, čerta a anděla představují cizí lidé, tak to není nejvhodnější. Měli by to být lidé, kteří jsou z rodiny, popřípadě ze známých. Jde tedy o otce, kamaráda, strýčka a podobně. Měli by to být zkrátka dospělí lidé, kteří s těmi dětmi soucítí a nejsou jako hrom do police," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz odborník.

Reklama:

"Cizího člověka bych si do baráku nepouštěl. Pokud to dělají tátové od rodin, tak jsou citlivější, protože to jsou jejich děti. Mají s nimi tedy principiální soucit," doplnil pro ŽivotvČesku.cz psycholog Jeroným Klimeš.

Každý rodič přistupuje k tradici jinak – někdo chce svého potomka kvůli zlobení trochu postrašit, jiní naopak využijí milých slov od anděla. Ani jeden z těchto přístupů není podle odborníka špatný, ale provedení je naprosto rozhodující.

"Děti motivujeme pozitivní motivací, ale i negativní. Obojí je v pořádku, záleží na míře," dodal Jeroným Klimeš pro ŽivotvČesku.cz jeden z nejdůležitějších důvodů, proč by se do kostýmů měli převléct lidé, kteří dítě znají.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: