Reklama:

Naděje na bavorské zítřky, Petr Fiala vyjádřil svou ambici. Má to ale malý háček

Petr Fiala
Petr Fiala
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 25. 1. 2025

Komentář: Premiér Petr Fiala se v jednom z posledních příspěvků na sociální platformě X vyjádřil k ambicím svého dalšího možného mandátu, a to v kontextu nadcházejících sněmovních voleb. "Chci tuto zemi dovést mezi ty nejúspěšnější," uvedl s tím, že se hodlá porovnávat se zeměmi, jako je Bavorsko nebo Rakousko. Má to ale háček, ve videu u příspěvku doplnil, že k tomu bude potřebovat další čtyři roky. Pro ŽivotvČesku.cz okomentoval dopad jeho nadšení odbornou veřejností uznávaný expert na politický marketing Karel Komínek. 

Reklama:

"Nechci, abychom se připodobňovali Maďarsku nebo Slovensku. Myslím, že pozice mezi Bavorskem a Rakouskem nám sluší," řekl Fiala dále ve videu nekompromisně.

Na první pohled zní premiérova slova optimisticky - kdo by totiž nechtěl, aby Česko stálo po boku ekonomik, kde životní úroveň patří k nejvyšším v Evropě. Jenže »drobný« problém nastává s tím, pokud jde o detaily.

Reklama:

Zatímco v Rakousku či Bavorsku lidé těží z robustního sociálního systému, vysokých mezd a špičkové infrastruktury, v Česku stále bojujeme s »bilionovým« dluhem (na konci třetího čtvrtletí roku 2024 to bylo rekordních 3,334 bilionu korun, pozn. red.) a nepříliš dobře zvládnutou reformou důchodového systému, kdy došlo zejména na úpravu parametrů. Slova Fialy tak připomínají s nadsázkou řečeno trochu situaci, kdy se člověk rozhodne trénovat na maraton, aniž by si kdy uběhl 5 kilometrů.

Fiala nedávno vzbudil pozornost, když hovořil o srovnání platů v Česku a Německu - lépe řečeno uvedl, že »mu stačí další čtyři roky na to, aby Češi měli platy jako Němci«. Je potřeba připomenout, že průměrný německý plat je přibližně trojnásobný oproti českému. Pokud bychom si měli brát Bavorsko jako vzor, čeká nás nejen dlouhá cesta, ale také změna přístupu k řadě klíčových oblastí.

Premiér se sice ve svém výroku ve videu jasně vymezil vůči Maďarsku a Slovensku, což lze chápat jako jasný signál voličům: »nechceme se ocitnout v klubu zemí, které podle Fialy zaostávají«. Otázkou však zůstává, jak chce vláda zajistit, že se nepřiblížíme spíše k průměru jižní Evropy, kde se často potýkají s nízkou efektivitou státní správy nebo vysokým zadlužením.

Premiér ve videu nepřímo mimo jiné apeluje na občany, aby mu dali důvěru pro další volební období. Jenže důvěru lze získat pouze tehdy, když jsou vidět konkrétní výsledky. Ambice má chvályhodné, ale voliči budou pravděpodobně chtít vědět, jakým způsobem hodlá vláda překlenout propast mezi vizí a skutečností.

Redakci ŽivotvČesku.cz zajímalo, jak se na jeho »slib o německých platech« dívá odborník na politický marketing. "Je to zbytečná a strategicky špatná chyba – něco jako vlastní gól ve sportu. Vládní koalice se opakovaně potýká s problémem, jak taková témata efektivně komunikovat. Politika není férová hra ani nedělní škola, kde všichni začínají s čistým štítem. Když jedna strana něco řekne a zafunguje to, neznamená to, že stejná taktika bude fungovat i u druhé strany – naopak, může se to obrátit proti ní. V politické komunikaci musíte vždy chápat svou pozici, očekávání vašich voličů a kontext, ve kterém se pohybujete," vysvětlil Karel Komínek z Institutu politického marketingu pro ŽivotvČesku.cz.

"Kdyby podobný přešlap udělal politik z hnutí ANO nebo SPD, jejich voliči by to mohli přijmout pozitivně. U vládní koalice je to ale jiný příběh – pro jejich cílovou skupinu je to jasný vlastní gól. Každý politik musí pochopit, že lidé od něj očekávají něco konkrétního. Nikdo nepředpokládá, že během čtyř let dorovnáme platy na úroveň Německa, ale voliči chtějí věřit v ekonomickou stabilitu a odpovědné vedení. Když pak od někoho, koho vnímají jako důvěryhodnou volbu, slyší nesmyslné nebo absurdní návrhy, narušuje to nejen důvěru v daného politika, ale i v celou vládu jako celek," dodal pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: