Reklama:

Nákupy v ČR i Polsku na podvodné vlně: Hurá, levnější jídlo, raduje se zákazník. Ve skutečnosti někdy dochází na klam a šalbu, říká odborník

Nákup - Ilustrační foto
Nákup – Ilustrační foto
Foto: Profimedia
Se svolením Jiřího Ovčáčka
Jiří Ovčáček | Redaktor a komentátor
[email protected]
Publikováno: 26. 9. 2023

Není žádná radost počítat z výplaty každou korunu. Ceny zboží a služeb ovlivnila inflace a rozpočet domácností úpí. Proto jistě potěší, když se na pultech obchodů překvapivě zlevňuje nebo se ceny udržují. I tak ale řada Čechů vyráží pro cenově dostupnější sortiment do sousedního Polska. Pozor ale na legální podvody. Výrobci například zmenší balení, do stejného obalu dají méně produktu, případně změní složení, třeba využijí levnější náhražky. Nelibé praktiky pro ŽivotvČesku.cz popsal ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček.

Reklama:

"Triky jsou dvojího druhu, kdy se jedná o legální podvody ve smyslu, že se třeba obal tváří stejně - vypadá jako v minulosti - ale je v něm méně produktu. Příkladem třeba prací prášek má stále stejný obal, ale produktu v něm je méně a je za stejnou cenu jako v minulosti, zákazník má tak pocit, že se nic nezměnilo. Ve skutečnosti ale došlo ke zdražení, protože v přepočtu na jednotku si zákazník kupuje méně výrobku," vyjmenoval pro ŽivotvČesku.cz ekonom.

Pozorný zákazník si takových triků může všimnout, ale ve spěchu všedního dne se hravě stane, že radost z výhodného nákupu zhořkne. Nejde přitom jen o českou specialitu, jak upozornil polský bulvární deník Fakt, který píše o tom, že tamní Zemědělská a Obchodní inspekce za uplynulý rok vykonala přes 7 tisíc kontrol. Výsledkem pak bylo, že obě instituce odhalily záměrné neuvádění pravdivých údajů o tom, co lidé denně nakupují a následně konzumují. Došlo na řadu podvodů. Okrajově příkladem jeden z obchodních řetězců skladoval necelých sedm tun drůbežího masa, které bylo záměrně naplněno vodou. Každé balení tak bylo přibližně o čtvrtinu těžší oproti skutečnosti. Nebo máslové rohlíky byly vyrobeny bez tohoto komponentu - tedy másla.

Reklama:

Děje se to však i v ČR. Typickým příkladem z tuzemských pultů jsou některé limonády, kdy místo dražšího cukru obsahují glukózo-fruktózový sirup. A nebo je ve sladkostech vyměněn klasický rostlinný olej za levnou a dováženou exotickou variantu. Jak upozornil portál Novinky.cz, v loňském roce Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) provedla 49 tisíc kontrol obchodů s potravinami a restaurací. Pochybení našla téměř ve čtyřech tisících z nich.

"Dále jde o legální podvod ve smyslu složení výrobku, kdy se na to upozorní na obalu, ale spoléhá se na to, že si toho zákazník nevšimne. Klasicky se jedná o to, že se příkladem hovězí maso nahradí vepřovým masem, případně se sníží podíl masa. Tím, že je to uvedeno na obalu, tak je to v pořádku, ale často zákazník byl zvyklý na to, v jaké podobě byl předchozí výrobek, nyní ho kupuje v domnění, že je pořád stejný, nečte malá písmenka na obalu, tímto je vlastně oklamán," barvitě vyjmenoval další triky s výrobky ekonom Křeček.

V obchodních řetězcích se také můžeme setkat s již zmíněným máslem, které má běžnou hmotnost 250 gramů, ale vynalézaví »kutilové« lákají zákazníka na levnou variantu, která má sníženou váhu. Margarínové náhražky s přívěskem »máslová chuť« jsou už vlastně standardem. Jedinou fungující obranou pro zákazníka je věnovat více času četbě obalů. Pro starší generaci ovšem dosti obtížná činnost, písmo bývá miniaturní. Pokud ale nechce být zákazník klamán a doma se pak rozčilovat, obezřetnost je na místě a není vhodné »házet« zboží do nákupního košíku bez rozmyslu.

Jiná je situace v případě, že se výrobci dopouští vědomého klamání zákazníka, kdy výrobek neobsahuje složení, které je hrdě popsáno na obalu.

"Pak jde o podvody nelegální, které se musí tvrdě trestat. V tomto případě jde o to, že složení je deklarováno na etiketě - obalu, ale ve skutečnosti je jiné, případně se pracuje s levnějšími surovinami, ale uvádí se na obalu dražší suroviny," přiblížil pro ŽivotvČesku.cz ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček.

Náhražková politika výrobců není z historického hlediska žádnou novinkou. V časech tíživých, jako jsou třeba války, mizí z pultů obchodů máslo a je nahrazováno margarínem. Za druhé světové války si děti kazily zoubky umělým medem, za té první se do chleba přidávalo všechno možné i nemožné, aby se ušetřila mouka. V době všeobecného nedostatku věru nemá zákazník žádnou možnost obrany, ale v čase svobody a demokracie by neměl váhat projevit nesouhlas s nelibými praktikami, které mají za cíl prodat za každou cenu.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: