Reklama:

Nejčastější chyby při zahřívání motoru auta v zimě. Toto raději nedělejte

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Petro / Adobestock
Prezentace klienta / Komerční sdělení | Upozornění pro čtenáře: Článek není redakčním textem, ale je komerčním sdělením klienta. Vydavatel portálu ŽivotvČesku.cz nezodpovídá za jeho obsah. Pro případné dotazy se obracejte na e-mail:
[email protected]
Publikováno: 16. 12. 2024

Pro mnoho řidičů je v zimě zcela automatické nechat auto chvilku zahřát. U nových vozidel to ale není nezbytné, s nesprávným postupem můžete naopak motoru více ublížit. Na tyto věci si dávejte pozor.

Reklama:

Příliš dlouhé zahřívání

Názory na to, zda je nutné nechat motor zahřát, či nikoli, se různí. Důležité je to zejména u velmi starých aut, kterým mráz může škodit. Moderní auta jsou navržena tak, aby vše správně běželo i při nízkých teplotách. Pokud se rozhodnete auto zahřát, nenechávejte motor běžet na volnoběh moc dlouho. Stačí totiž jen velmi krátký čas, zhruba minuta.

Reklama:

Když necháte auto dlouho stát nastartované, například než očistíte námrazu a sníh, může to naopak vozidlu uškodit. Častým problémem je zředění oleje a nedokonalé spalování, což motoru nedělá dobře. Ačkoli různé firmy zajišťují prodej náhradních dílů za mnohdy dostupné ceny, řešit opravu či výměnu motoru dokáže být pořádně nepříjemné.

Rychlá jízda

Možná jste ráno ve spěchu, ale v zimě byste na své auto spěchat neměli. Není až tak důležité, zda ho před vyjetím necháte chvilku zahřát, mnohem důležitější je, jak rychle pojedete. Zhruba prvních patnáct minut je lepší jet pomalejším tempem. Vyhněte se také prudkému zrychlování. Díky tomu dáte motoru prostor rovnoměrně se zahřát – je to mnohem efektivnější a bezpečnější než čekání před jízdou.

Vyhřátí interiéru

Mnoho řidičů nechává auto zahřát nejen kvůli motoru, ale hlavně kvůli tomu, že je v něm zima. Kromě toho, že motor na volnoběh může utrpět více škody než užitku, spalujete také zbytečně palivo a znečišťujete ovzduší výpary – studený motor produkuje více škodlivých emisí, protože katalyzátor ještě není dostatečně zahřátý.

Pokud chcete auto efektivně vyhřát, nemusíte čekat deset minut s nastartovaným motorem. Namísto toho nastavte topení na plný výkon a zapněte vyhřívání sedadel, pokud ho máte ve výbavě. Stačí jen pár minut, aby se auto vyhřálo.

Vhodný olej a palivo

V našich končinách může pořádně mrznout, proto je třeba tomu přizpůsobit výběr oleje. Ten v zimě přirozeně ztrácí viskozitu, je hustší a tím i pomaleji teče. Při výběru je důležité věnovat pozornost specifikacím oleje uvedeným výrobcem (jsou odlišné pro každý model a motor), které je nutné dodržet.

Zimní třída oleje, označená písmenem "W" (od anglického slova Winter), indikuje jeho schopnost udržovat optimální mazací vlastnosti i při výrazně nízkých teplotách – čím je nižší, tím lépe olej maže. Nicméně po nastartování se během pár desítek sekund zahřeje a má optimální vlastnosti.

Problematické může být i palivo, zejména nafta. Ta má v mrazu tendenci gelovatět. Řešení je jednoduché – stačí přidat vhodné aditivum. To je k dispozici i pro benzín.

Nafta podle sezónnosti

V zimě jsou nároky na palivo odlišné, zejména co se týká jeho viskozity, teploty tuhnutí a filtrovatelnosti. Podle sezónnosti se motorová nafta rozděluje (v souladu s požadavky ČSN EN 590) na letní, přechodovou a zimní.

+ B (letní nafta) – je určena pro použití během teplejších měsíců, obsahuje standardní aditiva pro běžné provozní podmínky, během zimních měsíců však může docházet k problémům s filtrovatelností.  Na čerpacích stanicích je obvykle dostupná od konce jara až začátku podzimu, pak je nahrazena zimními verzemi.

+ D (Zimní nafta) – směs letní a zimní nafty, která je připravena pro teploty mezi -10 °C a -20 °C. Je lépe filtrovatelná a méně pravděpodobně ztuhne. Obvykle se začíná prodávat od října do března, na některých čerpacích stanicích může být k dispozici ještě v dubnu, pokud je počasí chladné.

+ F (extrémní zimní nafta) – navržena pro použití v extrémně nízkých teplotách, např. na vysokohorských územích, kde teploty klesají pod -20 °C. Prodává se především od listopadu do února.

U moderních vozidel není zahřívání motoru nutné, větší pozornost věnujte raději stylu jízdy během první čtvrt hodiny. Tak můžete auto zahřát efektivněji a bezpečněji. Předejdete poškození, zvýšené spotřebě paliva i zbytečnému znečišťování ovzduší.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: