Nelze připustit, aby menšina blokovala většinu, která se chce včas dostat do práce, vysvětluje Zdeněk Hřib zpoplatnění vjezdu do centra Prahy

Zdeněk Hřib
Zdeněk Hřib
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 10. 9. 2023

Za celodenní vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží v centru Prahy by řidiči mohli platit 200 korun. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) pro ŽivotvČesku.cz situaci více rozvedl. Z jeho slov vyplynulo, že finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra není hotový. O případném zavedení mýta se v současnosti jedná. "V současnosti to projednáváme s jednotlivými městskými částmi. Až dojde na nějakou shodu, tak následně to probereme na pražském magistrátu. Umím si představit, že v úvodu dalšího roku, řekněme od února, by to začalo platit, ale to záleží na dalších okolnostech, jak rychle to půjde," uvedl.

Hřib dále zdůraznil, že zpoplatnění a související předpokládané snížení počtu aut projíždějících po Smetanově nábřeží a Malou Stranou je potřeba zejména proto, aby mohly centrem lépe projíždět tramvaje. Oblast zpoplatnění má zahrnovat Smetanovo nábřeží a Divadelní na pravém břehu Vltavy a Újezd s Karmelitskou na levém. "Nelze připustit, aby menšina blokovala většinu, která se chce včas dostat do práce," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz s tím, že třeba na Malé Straně využívá 64 procent lidí v dané oblasti MHD, dalších 16 procent jsou pěší a 20 procent jezdí autem

Hřib dnes na sociální síti X, dříve Twitteru, uvedl, že poplatek se nebude týkat rezidentů nebo místních podnikatelů. "Každopádně finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra ještě dolaďujeme a žádná hotová věc není na stole," napsal.

Pro ŽivotvČesku.cz upřesnil, že souběžně s tím se řeší forma parkování. "S cílem, aby rezidenti našli snáze parkovací místo," upřesnil.

Hřib zároveň zdůraznil, že zpoplatnění vjezdu pro celou Prahu 1 nikdy nebylo ve hře. Reagoval tak na informaci vedoucího odboru dopravy radnice Prahy 14 Petra Vomáčky, který nedávno na Facebooku uvedl, že mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu. Náměstek primátora to označil za nesmysl.

Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření zástupců města plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku. Nepůjde tedy o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje.

"Zpoždění, které v současnosti vzniká, je již započítáno v jízdním řádu přepravy a dále vzniká zpoždění podle dopravní špičky. Obecně historickým centrem jezdí tramvají okolo 80 tisíc lidí denně," dodal pro ŽivotvČesku.cz Hřib s tím, že zpoplatnění vjezdu do vybraných částí jednoznačně pomůže plynulosti MHD.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.