Reklama:

Obchodníci budou zvláště před Vánocemi hodně šponovat ceny, říká ekonom. Upřesnil, které zboží citelně zdraží

Nakupování - Ilustrační snímek
Nakupování – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Eliška Reiglová | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 17. 10. 2021

Vánoce se už pomalu ale jistě blíží. Psaní dopisů Ježíškovi je především záležitostí dětí, ale co se týká dárků, i dospělí mají své preference. Právě ty a ve výsledku i jejich neznalost mají vliv na to, kolik za dárky utrácíme a jaké kupujeme. Spotřebitelský průzkum agentury Evalytics například dokazuje, že ženy více utrácejí za dárky pro své partnery a že je mnoho lidí, kteří dárky nekupují vůbec. Letos se obdarovávání obzvláště prodraží. "V příštích měsících dojde k citelnému zdražování s ohledem na blížící se svátky," řekl pro ŽivotvČesku.cz ekonom Lukáš Kovanda.

Reklama:

Nakupování dárků je záležitostí, kterou je nutné neodkládat. Obzvláště pak letos, kdy jsou očekávány historicky nejdražší Vánoce. Leckdo začíná nakupovat hned po svátcích, někdo v létě a někdo až na poslední chvíli. Nic to ale nemění na preferencích, které dospělí lidé mají.

Podle průzkumu, který zpracovala agentura Evalytics a jehož výsledky má redakce ŽivotvČesku.cz k dispozici, je 51 % lidí nadšených z dárků, které si přáli, ale ještě více, tedy 58 % lidí, ocení více takový dárek, který je překvapí. Na přelomu července a srpna 2021 se do průzkumu zapojil vzorek 712 online respondentů ve věku 35 - 60 let a vyplývá z něj, že kdo nešetří na dárku pro partnera, nešetří ani na dárcích pro přátele či kolegy.

Reklama:

"Velmi zajímavé je například zjištění, že většina z nás, celých 70 %, se snaží vybírat dárky, u kterých předpokládáme, že si je obdarovaný přeje. Nicméně šance, že to bude trefa do černého, jsou téměř 50 na 50," uvedl pro ŽivotvČesku.cz zadavatel průzkumu Jan Pánek, zakladatel e-shopu vinozarchivu.cz.

Celkem 4 % respondentů žádné dárky nekupují, většinu těchto 4 % pak tvoří muži. Pro 70 % lidí je důležité pořídit dárek, který si obdarovaný přeje a 66 % lidí někdy pořídilo stejný dárek, který se v minulosti osvědčil. Naopak pouze pro 7 % lidí je důležité pořídit dárek, který by si přáli dostat také oni sami a pro 6 % lidí upřednostňuje nákup dárku, který může sloužit jako investice.

Co se týká preferencí, až 42 % lidí ocení praktický dárek, naopak pouze 20 % lidí ocení zábavný a vtipný dárek či takový, který je ručně vyrobený. Nejméně oblíbené jsou pak mezi lidmi dárky, které jsou investicí.

Letos se podle ekonoma kvůli stoupající inflaci Vánoce prodraží. "Obchodníci budou zvláště před Vánocemi hodně šponovat ceny svých výrobků a produktů, což požene inflaci ještě výš. Samozřejmě vedle tohoto faktoru řekněme domácího rázu – jak u nás v Česku obchodníci stanovují svoji cenovou politiku, se připojují i faktory celosvětové. Je mezinárodní přepravní krize, kdy například dovoz z Číny výrazně podražil kvůli chybějícím kontejnerům. Cena převezení hraček, oblečení nebo elektroniky z čínských přístavů opravdu dramaticky narostla důsledkem pandemie," řekl ekonom Lukáš Kovanda už dříve pro ŽivotvČesku.cz.

"Když chybí elektronika nebo hračky z Číny, tak si prodejci mohou říci více, protože vidí, že je to nedostatkové zboží. Ví, že najdou někoho, kdo zboží za vyšší cenu nakonec koupí. Například tablety stály loni v průměru 4200 korun, nyní je to 5200, tedy o tisíc korun více. Zdražují ale třeba také dámské zimní bundy o 20 až 25 procent, kojenecké oděvy – tak dvouciferně a těch příkladů bychom našli více. V příštích měsících dojde k citelnému zdražování s ohledem na blížící se svátky," vysvětlil renomovaný ekonom pro ŽivotvČesku.cz.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: