Reklama:

ODS vytáhla klasické marketingové eso z rukávu, ale už se nikdo nesměje. Pane premiére, Babiš s máslem na hlavě mléčný výrobek nezlevní

Andrej Babiš a Petr Fiala
Andrej Babiš a Petr Fiala
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 16. 11. 2024

Komentář: ODS opět rozvířila vody sociálních sítí, když v pátek sdílela koláž s Andrejem Babišem, na jehož hlavě spočívá klasická kostka másla s názvem »Oligarchické máslo«. Doprovodný text »Kdo má máslo na hlavě? Zeptejte se Andreje, proč je jeho máslo drahé!« rozpoutal další epizodu nekončícího politického ping-pongu mezi vládnoucí koalicí a opozicí vedenou Babišem, jak jsme si všimli v redakci ŽivotvČesku.cz. Jenže opět jde o klasické přehazování viny, a to v kontextu zdražení másla, a jak to pravidelně bývá, nejvíce je na tom, když se politici haštěří, bit občan.

Reklama:

Na první pohled koláž s Babišem může působit jako nevinný vtípek. Jenže v Česku, kde se máslo stává luxusem, už humor naráží na hranici trpké reality. Jak se tedy stalo, že základní potravina s cenovkou okolo 70 korun na balení rozdmýchává nejen domácí rozpočty, ale i politické vášně?

Fiala proti Babišovi: Máslo jako zbraň

Reklama:

Premiér Petr Fiala (ODS) se v polovině týden vyjádřil, že za vysoké ceny másla mohou »oligopoly«, tedy firmy podobné Agrofertu, které podle něj mají dominantní postavení na trhu. "Trh tu ovládají tři silní hráči včetně Agrofertu pana Babiše a jeho kamarádů," řekl Fiala, který tak velkou firmu samozřejmě nemá, a dodal, že viníkem nejsou zemědělci, ale právě obchodní řetězce a zpracovatelské podniky.

Andrej Babiš na tato slova reagoval, jak je u něj zvykem - s plnou vervou. "Měl zůstat u Nuttely, takhle jen potvrdil, že ekonomickým věcem absolutně nerozumí. Agrofert má na trhu másla podíl jen 8 procent. Fiala jen blábolí a lže," prohlásil bývalý premiér.

Marketing nebo zoufalství?

ODS koláží evidentně cílila na odlehčenou formu kritiky, která má ale ostré politické pozadí. Ale nepřináší nic nového a je to spíše pořád dokola. Pravdou je, že přenesení debaty o cenách másla na sociální sítě má potenciál přitáhnout pozornost mladšího publika, které reaguje na vizuální humor. Otázkou ale zůstává, zda je »máslové meme« opravdu trefou do černého, nebo jen dalším příkladem povrchního politického marketingu o Babišovi - což už spíše působí jako bez nápadu.

Máslo jako symbol drahoty

Když se na ceny másla podíváme blíže, lze zároveň spatřit, že občanovi podobné cenové »hity« na dobré náladě nepřidají. Cena mléka a mléčných výrobků stoupá kvůli vyšším nákladům na energie, krmivo a dopravu. Obchodní řetězce přidávají k ceně marže, které jsou často neúměrné.

Pro běžného občana ale takové nuance neznamenají mnoho. Vidí jen balení másla za 70 korun a z toho má pocit, že je mu realita trhu na hony vzdálená. V tomto kontextu může být koláž ODS s Babišem vnímána jako snaha dát drahotě konkrétního »viníka«, byť za cenu zjednodušení a populistického zabarvení.

Hra s máslem, která má hořkou pachuť

Česká politická scéna se tak opět předhání v kreativitě, zatímco lidé v obchodech přemýšlejí, jestli si vůbec máslo koupí. ODS sice ukázala, že umí »koláže na síti X«, ale otázkou zůstává, zda si tím spíše neublížila. Přece jen, máslo na hlavě mají v očích mnoha lidí politici obecně – a to napříč stranami.

Možná by bylo moudřejší, kdyby se politici místo sdílení koláží raději zaměřili na konkrétní kroky, jak zlevnit potraviny a zlepšit situaci pro české domácnosti. Protože až se příště Fiala s Babišem budou hádat o rohlíky, možná už ani na ně nezbude dost másla.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: