Po chaosu jsme nastolili stabilitu, řekl primátor Zdeněk Hřib. Popsal, co lidé mají čekat, pokud svůj post obhájí
Piráti v těchto dnech zahájili kampaň před podzimními komunálními volbami, ve kterých se bude snažit svou pozici v čele pražského magistrátu obhájit dosavadní primátor Zdeněk Hřib (41). Co se podle něj za jeho vlády v hlavním městě povedlo a jaké priority chce prosadit, pokud by obhájil svůj post, popsal v rozhovoru pro ŽivotvČesku.cz. Krom výstavby bytů mluvil i o ochlazení města, budova filharmonie má být bonus.
Zahájili jste kampaň před podzimními volbami, proč by lidé měli volit tak, aby v čele Prahy pokračoval Zdeněk Hřib?
Vedeme Prahu už čtyři roky bez korupčních kauz...
... stačí to?
Samozřejmě že ne. Důležité je, že máme odvahu dělat správné věci, což naši předchůdci neměli, jako je třeba rekonstrukce Barrandovského mostu. Už teď se ukazuje, že jsme i správně zkoordinovali uzavírky tak, aby nedošlo ke kolapsu dopravy. A v neposlední řadě jsme zvládli i ty dvě velké krize, covidovou a teď i tu uprchlickou vlnu kvůli válce na Ukrajině.
Co se za uplynulé volební období podle vás povedlo?
Praha zažívá rekordní rozvoj díky stabilitě, kterou jsme nastolili po tom chaosu, který byl před námi. Zahájili jsme stavbu linky metra D, nové linky po čtyřiceti letech, povoluje se rekordní množství bytů v komerční zástavbě - 9700, což je rekord od roku 1989, staví se rekordním tempem tramvajové trati, P+R parkoviště, rekonstruují se městské byty. Mosty nejen opravujeme, ale stavíme i další, vznikla Trojská lávka, staví se Štvanická lávka, v brzké době začneme stavět Dvorecký most a budova filharmonie je jako bonus.
Co mají Pražané čekat, pokud svůj post obhájíte?
Při zahájení kampaně jsme představovali priority, což je šest vlajkových projektů, a širší program. První prioritou je masivní výstavba městských bytů k řešení těch aktuálních vysokých cen nájmů v Praze, na kterou navazuje dvojka v podobě řešení energetické soběstačnosti města, aby se ušetřily peníze Pražanů za drahé energie. Třetí je stavba tramvajového okruhu, což je věc, která má nejlepší poměr cena – výkon ze všech infrastrukturních staveb a může být v dohledné době hotová.
Jsou tramvaje skutečně optimálním řešením posílení MHD v Praze?
Současné tratě jsou víceméně do centra a zpět a Praha potřebuje propojení městských částí kolem dokola.
Rozumím. A zbývající priority?
Čtvrtá je plnění našeho slibu milionu stromů. Za čtyři roky jsme vysázeli půl milionu a v dalších čtyřech letech chceme ochladit Prahu pomocí dalšího půl milionu. Následuje revitalizace sídlišť, na které se dříve moc nemyslelo, přitom na nich bydlí čtvrtina Pražanů. Praha není jenom Karlův most a Hrad. Vyjednal jsem tři miliardy korun z EU, které půjdou do obnovy veřejných prostranství. Poslední, šestou velkou prioritou, je vytvoření vědeckotechnického parku, kde se budou potkávat výzkumníci s podnikateli a se studenty, čímž podpoříme inovace v Praze a tvorbu těch vysoce kvalifikovaných pracovních míst.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.