Podnikatel Fiala: Nešlo o byznys, ale o pomoc. Jak z rodinné tragédie vznikl přírodní produkt z medu a hub s posláním

Z osobní bolesti vzešel nový směr. Zakladatel značky SupraMedEx Daniel Fiala v rozhovoru pro ŽivotvČesku.cz otevřeně popisuje, jak ho smrt sestry a nemoc otce přivedly k hlubokému zájmu o přírodní látky, zejména med a léčivé houby. Spolupracuje s mistry tradiční čínské medicíny i odborníky na výživu a vytváří doplňky stravy, které si podle svých slov sám přeje mít po ruce, když jde o zdraví blízkých. Otevřeně mluví o důvěře, regulacích i o tom, proč jeho produkty nejsou ani zázrak, ani lék, ale možná přesně to, co někomu pomůže zvládnout nejtěžší období.
Pane Fialo, co vás přivedlo k myšlence vytvořit přírodní produkty, které kombinují med, houby a další přírodní látky, a nabídnout je lidem v obtížné zdravotní situaci?
Víte, samotná myšlenka nevznikla přes noc – byla to cesta, dlouhá, nepřímá a bohužel bolestivá. Rakovina mi nejprve vzala mou sestru, později se s ní léčil můj otec. Taková nemoc vás přiměje přehodnotit život, ale ještě to neznamená, že hned začnete něco tvořit. Já jsem tehdy nehledal řešení pro sebe, ale pro lidi, na kterých mi záleželo. Když onemocní vaši nejbližší, uděláte všechno pro to, abyste jim pomohli.
Postupně jsem měl možnost setkat se s lidmi, kteří se věnovali dřevokazným houbám nebo je sami užívali. Jejich příběhy mě zaujaly a probudily ve mně zájem o sílu přírodních látek. A i když jsem nevystudoval medicínu, ale techniku, o to víc jsem cítil potřebu jít do hloubky – ověřovat, chápat, propojit poznatky z různých světů. Ne jako odborník, ale jako syn a bratr, který chtěl najít něco, co klasická medicína často přehlíží – přirozenou podporu zdraví.
Jak se z touhy pomoci tedy stala konkrétní cesta?
Tenhle zájem mě nakonec zavedl až do Číny, kde jsem navázal spolupráci s tradičním zpracovatelem léčivých hub. Společně s mistry tradiční čínské medicíny a dalšími odborníky jsme vytvořili produkty, které dnes nabízíme pod značkou SupraMedEx – extrakty z dřevokazných hub rostlin/bylin v medu či čokoládě, které spojují moudrost přírody s moderní vědou. A z původní snahy pomoci druhým se postupně stala moje životní cesta.

Rozumím. Pokud se ohlédneme o pár týdnů zpět, veřejným prostorem zarezonovala zmínka, že vaše produkty využívala i zpěvačka Anna Slováčková. Její otec Felix Slováček pro ŽivotvČesku.cz uvedl, že jste jí »med možná přinesl, ale že ji léčili lékaři na onkologii«. Jak vnímáte tuto reakci?
Reakce pana Felixe Slováčka si cením – přesně vystihuje, co je důležité jasně říct. Naše produkty jsou doplňky stravy, nikoli léky ani léčiva, a nenahrazují lékařskou péči. Tuto informaci vždy uvádíme na etiketách, jak je to vyžadováno platnými právními předpisy.
Lékařské péče si velmi vážím a naprosto v ni věřím. Zároveň ale chápu, že mnoho lidí hledá i něco navíc. Něco, co jim dodá sílu, povzbudí tělo a podpoří celkovou pohodu. A právě v tom mohou naše produkty sehrát svoji roli.
Nikdy jste veřejně netvrdil, že léčíte rakovinu – přesto se objevují hlasy, které vás s tímto oborem spojují. Jak si vysvětlujete, že ve společnosti vzniká taková polarizace kolem přírodních doplňků?
Témata spojená se zdravím – a obzvlášť s vážnými nemocemi – vyvolávají silné emoce, a proto kolem nich často vzniká napětí nebo polarizace. Je to citlivá oblast, která se úzce dotýká osobní zkušenosti, strachu i naděje. Napětí často vzniká tam, kde chybí důvěra – ať už vůči přírodním alternativám, nebo třeba kvůli marketingu, který někdy působí přehnaně. Na druhou stranu mnozí lidé mají vlastní zkušenost s tím, že jim přírodní podpora – třeba v kombinaci s klasickou léčbou – pomohla zvládnout těžké období o něco snáz.
A jak je to u vás?
Věřím v otevřený, věcný a slušný dialog. Pokud něco člověku opravdu pomůže a zároveň to respektuje pravidla, která pro doplňky stravy platí, pak v tom nevidím problém – naopak, má smysl o tom mluvit.
Dobře, zeptám se tedy, jakým způsobem komunikujete se zákazníky, kteří se na vás obracejí v těžkých životních situacích? Je pro vás důležitý osobní kontakt, nebo fungujete převážně distančně?
Když se na nás obracejí lidé v těžké životní situaci, snažíme se komunikovat lidsky, srozumitelně, upřímně a bez slibů. Každý příběh je jiný. Zákazníci nás kontaktují různými způsoby, a to e-mailem, telefonicky nebo osobně. Pokud vidíme, že situace vyžaduje víc času a pozornosti, věnujeme se jí individuálně.
Lidé často nehledají jen produkt, ale i ujištění, že se rozhodují správně. A právě víme, jak je důležité naslouchat, odpovídat poctivě a jasně vysvětlit, co doplňky stravy mohou nabídnout a kde jejich možnosti končí.
Víte, zajímá mě, z čeho podle vás vyplývá, že právě med – surovina tradičně spojovaná se zdravím – získává znovu důvěru lidí i v moderním kontextu péče o zdraví?
Med je surovina, ke které se lidé vracejí po generace. Většina z nás ho zná z dětství jako přirozenou součást domácnosti – ať už jako sladidlo do čaje, nebo jako něco, co zkrátka nesmělo chybět v kuchyni. Nejde o módní trend, ale o tradiční potravinu, která má v běžném jídelníčku své pevné místo.
V době, kdy je složení některých výrobků složité a nepřehledné, med oslovuje svou jednoduchostí a srozumitelností. Navíc má praktické vlastnosti, protože se dobře spojuje s dalšími přírodními látkami, například s extrakty z hub a rostlin/bylin, a díky své konzistenci je vhodný pro jejich uchování i každodenní užívání. A právě v tom spočívá současná obliba medu. Propojuje totiž to, co je lidem blízké a důvěrně známé, s moderním přístupem ke kvalitní výživě.
Jaké standardy musí splňovat vaše produkty, pokud jde o původ, čistotu a testování účinných látek?
Naše produkty jsou vyráběny s důrazem na kvalitu surovin, čistotu a plnou shodu s platnou legislativou. Houby jako reishi, chaga nebo shiitake pocházejí z kontrolovaného pěstování a zpracovávají se ve spolupráci s dlouholetým partnerem v Číně. Výroba probíhá v provozu, který uplatňuje zásady správné výrobní praxe (tzv. GMP – Good Manufacturing Practice), což je soubor pravidel zajišťujících hygienu, sledovatelnost a bezpečnost při výrobě potravin a doplňků stravy.
Každá šarže extraktu je laboratorně testována na mikrobiologickou nezávadnost a přítomnost těžkých kovů. Analýzy provádějí nezávislé akreditované laboratoře podle mezinárodní normy ISO/IEC 17025, která stanovuje požadavky na kvalitu a přesnost laboratorního měření. Med a čokoláda, které slouží jako nosiče účinných látek, pocházejí od prověřených evropských dodavatelů a splňují požadavky na bezpečnost potravin. Celý výrobní a kontrolní proces probíhá v souladu se závaznými právními předpisy, zejména se zákonem č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, vyhláškou č. 58/2018 Sb., o doplňcích stravy, a příslušnými nařízeními Evropského parlamentu a Rady, včetně nařízení č. 1169/2011 o poskytování informací spotřebitelům a nařízení č. 1881/2006 o limitech kontaminantů v potravinách.
Protože se jedná o doplňky stravy, legislativa nevyžaduje uvádět zemi původu surovin na etiketě, pokud jejich neuvedení není klamavé nebo zavádějící. Informaci o původu uvádíme v doprovodných materiálech, jako je web nebo informační letáky.
Někteří lidé upozorňují na vyšší cenu vašich přípravků. Co jim odpovídáte, když se ptají, proč by si měli připlatit za vaše medy nebo extrakty?
Rozumím tomu, že cena hraje roli. Když se ale podíváte na cenu denní dávky, zjistíte, že naše produkty vycházejí srovnatelně s jinými obdobnými kvalitními produkty, a dokonce i výhodněji. Zejména když zákazník ví, že se v nich promítá cena za vysoce koncentrované extrakty, šetrné metody zpracování, laboratorní testování, ale i za další postupy, které zajišťují jejich vysokou účinnost a čistotu. Často se na nás obracejí zákazníci, kteří už vyzkoušeli »levnější« produkty a zjistili, že jim nevyhovují, a hledají doplňky stravy, na které se mohou spolehnout. Nabízíme kvalitu bez kompromisů.
Dobře. Zaznamenal jste i pozitivní zpětnou vazbu od lidí, kteří vaše produkty používali? Můžete sdílet příběh, který vás osobně zasáhl nebo utvrdil v tom, že to má smysl?
Ano, zpětnou vazbu od zákazníků dostáváme každý den. Lidé s námi často sdílejí své osobní příběhy, včetně detailů o svém zdravotním stavu. Popisují, že se díky našim produktům cítí lépe nebo že jim pomáhají zvládat únavu a náročné období. Některé zprávy jsou krátké, jiné dlouhé jako dopis.
Všem moc děkujeme za jejich důvěru a sdílení. Tyto příběhy ale zpravidla nezveřejňujeme, i když k tomu zákazníci dají souhlas. V poslední době jsme v tom ještě opatrnější – bez doplňujících informací totiž nemusí být příběhy dobře pochopeny. A bez lékařských zpráv, fotek nebo svědectví by mohly být považovány za neověřené nebo dokonce za »fake news«.
Působíte na trhu, který je zčásti regulovaný a zčásti stále poměrně otevřený. Vidíte v tom výhodu pro inovaci, nebo spíš riziko?
Vidím v tom spíš výhodu. Právě ta otevřenost dává prostor dělat věci jinak – hledat nové cesty, zkoušet neotřelé kombinace a přemýšlet o doplňcích stravy jako o něčem víc než jen o produktech s etiketou. Inspiruje mě teorie modrého oceánu od W. Chana Kima a Renée Mauborgne. Ta říká, že místo soupeření v přeplněném prostoru (tzv. rudý oceán), kde všichni bojují o stejného zákazníka, má větší smysl vytvořit si vlastní trh – modrý oceán. Nabídnout něco, co dává lidem hodnotu, ale zároveň je to jiné než to, co už znají. A právě v tom vidím sílu otevřeného trhu: že když to myslíte vážně, můžete dělat věci poctivě a přitom originálně.
Riziko tam samozřejmě je – když jste jiní a začnete mít úspěch, lidé vás nezačnou jen kopírovat, ale často i zpochybňovat. To k tomu patří. Jenže pokud víte, proč to děláte, a stojíte si za tím, ustojíte to líp.
Můžete dělat věci poctivě roky a stejně můžete přijít o důvěru spotřebitelů jediným chybným krokem. Nebo jen tím, že někdo jiný umí víc »křičet«. Ale pořád věřím, že když pracujete s respektem, mluvíte na rovinu a nesnažíte se nikoho balamutit, spousta lidí to pozná. A zůstane. Ne proto, že by vás slepě následovali, ale protože s vámi rezonuje to, co děláte a jak to děláte. Důvěra zákazníků je ve firmě jedním z nejcennějších nehmotných aktiv, ale zároveň i nejzranitelnějším.
Kdybyste měl své poslání shrnout do jedné věty – co by mělo lidem zaznít o tom, co vlastně děláte a proč?
Vyrábím a nabízím doplňky stravy, které bych sám chtěl mít po ruce, kdyby šlo o někoho, na kom mi záleží.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.