Povolenky zkomplikují lidem život, hrozí zdražení i radikalizace společnosti, říká ekonom a poradce premiéra
Rozhovor: Evropský systém emisního obchodování se má od roku 2027 rozšířit i na paliva pro dopravu a vytápění domácností (ETS2). Cena povolenky by se nově promítala do benzínu, nafty, plynu i uhlí, což bez ochranných brzd může přinést citelné zdražení a další inflační tlak, uvedl to v rozhovoru pro ŽivotvČesku.cz ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček. Česko proto v EU prosazuje cenový strop a úpravy systému, aby dopady na domácnosti zůstaly předvídatelné.
Pane Křečku, pro laiky, co jsou přesně emisní povolenky?
Emisní povolenka zpoplatňuje znečišťování ovzduší, za každou tunu oxidu uhličitého (CO2) je nutné mít jednu povolenku. Dnes se týká energetiky a těžkého průmyslu, kde provozy zdražuje. Nově se má systém rozšířit i na domácnosti, tedy na paliva v dopravě a na vytápění plynem či uhlím. To, co jsme dosud viděli u elektřiny nebo oceli, pocítíme i u nádrží aut a u kotlů v domech.
Proč to EU dělá a v čem vidíte problém?
Princip je jednoduchý – kdo vypouští emise, platí. Problém je efektivita. Evropa má na globálních emisích zhruba jednotky procent, přitom je ze všech regionů nejdál v ekologických opatřeních. Každý další krok je dražší a s menším efektem. Jinde se mezitím vracejí k fosilním palivům a velcí hráči jako Čína či Indie tempo nesdílí. Výsledkem je riziko, že emise globálně neklesnou, ale evropská ekonomika si ublíží, to znamená, že průmyslové firmy odchází mimo EU, kde se často vyrábí méně ekologicky, emise tak navíc vznikají i dovozem přes půl planety.
Rozumím. Jaké dopady by mělo rozšíření na domácnosti (ETS2)?
Zvýší se koncové ceny paliv a energií. Dopad bude záviset na ceně povolenky. Bez pojistek půjde o citelné zdražení a nový inflační tlak. I proto říkám, že je potřeba minimálně systém zastropovat, ideálně odložit nebo zrušit.
Kdy má ETS2 začít a co byste považoval za nutné pojistky?
Podle současných plánů v roce 2027. Nejméně je potřeba cenový strop, aby šlo dopočítat maximální dopady na peněženky českých domácností. Trh s povolenkami je citlivý na výkyvy a spekulace a teoreticky by i nepřátelské režimy mohly nákupy cenu strategicky vyhánět vzhůru. Strop a stabilizační mechanismy jsou proto základ.
Máte konkrétní odhad zdražení?
Evropská komise ve své zprávě odhadovala, že se povolenky budou obchodovat při ceně 45 eur, dnes se obchodují za více než 80 eur. A lze předpokládat, že cena v čase bude narůstat. Pokud by šlo o cenu 81 eur, která je nyní, tak by vycházelo zdražení zhruba takto: benzín přibližně o 5,90 Kč/l, nafta o 6,40 Kč/l, megawatthodina zemního plynu asi o 490 korun a metrák uhlí zhruba o 710 korun. To by znamenalo významný inflační tlak do české ekonomiky.
Dá se tomu politicky zabránit?
Musíme o to usilovat. Česko dnes vede iniciativu a koordinuje skupinu států, které požadují zásadní úpravy emisního obchodování, a to včetně cenového stropu a dalších brzd. Věřím, že stejně jako se podařilo významně změnit normu Euro 7, můžeme zásadně přepracovat i ETS2 tak, aby nepoškozoval české domácnosti.
Mluvíte v tomto kontextu o sociální nespravedlnosti. V čem?
Cena povolenky je pro všechny stejná, ale mzdy ne. Země s nižší mzdovou úrovní ponesou nápor zdražování hůř. Nejvíc to zasáhne nejzranitelnější, třeba lidi, kteří ještě topí uhlím ne proto, že chtějí, ale protože nic jiného nemají. Tvrdý zásah do jejich rozpočtů může společnost zbytečně radikalizovat.
A když se změny neprosadí?
Pak je na stole debata o dočasném odkladu, stropu, případně kompenzacích pro domácnosti. Nechci dopředu malovat extrémy, ale trvám na tom, že ochranné brzdy jsou nutné. Bez nich by ETS2 znamenal zbytečně vysoké náklady a malý ekologický efekt.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.