Pražská záchranka přijala loni 200 tisíc hovorů: Volala nám i slečna s nezvyklým přáním, přiznala mluvčí

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Pixabay
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 7. 1. 2021

Dispečerky a dispečeři pražské záchranky přijali v loňském roce na tísňových linkách bezmála 200 tisíc volání, na jejichž základě záchranářské a lékařské posádky řešily 115 tisíc událostí. "Máme skvělou zkušenost s dětmi. Nepodléhají stresu," uvedla pro ŽivotvČesku.cz mluvčí pražské ZZS Jana Poštová a přidala také kuriózní silvestrovskou historku.

Práci pražských záchranářů v roce 2020 výrazně ovlivnila koronavirová epidemie. Více než pět tisíc pacientů bylo ošetřeno právě kvůli onemocnění covid-19. Nad rámec běžných výjezdů provedly zdravotnické týmy v Praze také 18 tisíc odběrů vzorků pro testování na nákazu virem SARS CoV-2.

Naprostou většinu ze 115 tisíc primárních událostí (90 %) vyřešily samostatně posádky zdravotnických týmů a 11 tisíc událostí se neobešlo bez přítomnosti lékaře. V 528 situacích vyžadujících zásah záchranné služby vzlétal vrtulník.

Resuscitace

V loňském roce operátorky a operátoři provedli po telefonu téměř 800 asistovaných resuscitací, posádky v terénu pak bezmála 600 oživování. Téměř u poloviny pacientů se jim podařilo obnovit účinně oběh přímo na místě události.

Porody

Dispečeři a dispečerky mají za sebou také 13 telefonicky vedených porodů, posádky pak zasahovaly u 284 bezprostředně hrozících porodů v terénu. Z nich v 57 případech skutečně došlo k narození miminka za asistence záchranářů.

Hospitalizace na JIP

Přímo na jednotky intenzivní péče pražští záchranáři po ošetření transportovali více jak 5 500 pacientů, přes 1 200 pacientů bohužel následkem kritického onemocnění nebo úrazu zemřelo na místě.

Mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Jana Poštová zdůraznila, že často volají děti, které při komunikaci s operátory překvapivě zachovávají chladnou hlavu.

"Mnoho lidí se domnívá, že když je volajícím na tísňovou linku dítě, může to být komplikace. Opak je pravdou. Děti, které na linku volají, jsou většinou velmi šikovné. Máme zkušenost i s těmi mladšími deseti let. Mohu říct, že vždy efektivně spolupracují a operátora poslouchají na slovo. Dítě nemá představivost, aby dopředu vidělo, jaké následky ten úraz bude mít. Na děti ani tolik nedopadá stres a patří mezi nejlepší volající," uvedla pro ŽivotvČesku.cz Jana Poštová a přidala i vtipnou historku ze silvestrovské noci.

"Na Silvestra volala na linku 155 mladá slečna, která byla pravděpodobně posílena alkoholem. Když se jí kolega ptal, jak by jí mohl pomoci, tak mu řekla, že by potřebovala pohladit a pomazlit. Tak jsme jí vysvětlili, že takovou službu u nás nenabízíme," dodala pro ŽivotvČesku.cz tisková mluvčí ZZS hlavního města Prahy.


Finální shrnutí

Pomineme-li onemocnění covid-19, bylo spektrum pacientů ZZS v hlavním městě bez výraznějších změn. Mezi pacienty se zhoršením zdravotního stavu z důvodu onemocnění byly skupiny:

  • pacientů s dechovými potížemi (12,5 tisíc)
  • pacientů s bolestí na hrudi (asi 7 tisíc)
  • pacientů s poruchou vědomí (necelé 4 tisíce)

Mezi úrazovými příčinami:

  • dominovaly pády (11,8 tisíc)
  • téměř dva tisíce výjezdů směřovalo k dopravním nehodám
  • pacientů s ostatními úrazy bylo skoro 8 tisíc
  • za více jak 3,5 tisíci výjezdů stály otravy všeho druhu

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.