Předváděcí akce hnutí ANO: Tohle je naše Klára, Alenka, Jarda... Expert vysvětlil, proč se teď u Babiše všichni oslovují křestními jmény

Andrej Babiš na děbatě Potkejme se
Andrej Babiš na děbatě Potkejme se
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 21. 5. 2024

Komentář: Hlavními prioritami hnutí ANO ve volbách do Evropského parlamentu jsou boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Green Dealu, tedy Zelené dohodě, řekl v úvodu měsíce ve Zlíně při zahájení hlavní fáze kampaně ANO jeho předseda Andrej Babiš. Hlavním heslem kampaně je »Česko, pro tebe všecko«. Lidé se setkávají také s novou rétorikou lídrů strany v rámci výjezdů po republice nazvaných »Potkejme se«, během nichž kladou důraz familiárně na křestní jména. Už v ten moment však člověku vytane v paměti pohled na nechvalně známé předváděcí akce. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila konzultanta Karla Komínka z Institutu politického marketingu, s nímž se podívala »nové rétorice v kampani Babišova hnutí lidově řečeno na zoubek«.

"Hnutí ANO jde do evropských voleb se třemi hlavními prioritami. Je to boj proti nelegální migraci, která ohrožuje naši bezpečnost, kulturu a způsob života. Druhou je odpor vůči zelenému šílenství, které ničí naši ekonomiku, průmysl a zemědělství. Třetí prioritou je obrana naší suverenity, před snahami zrušit právo veta a zavést euro. Naše tři priority jsou v přímém kontrastu proti politice vlády," představil tehdy ve Zlíně Babiš, čemu se chce hnutí ANO věnovat v »Evropě«.

Teď ovšem přichází ta zajímavější část. Hnutí ANO v rámci svých výjezdů, v nichž korzuje přes Českou republiku s nadsázkou řečeno »z Aše až do Jablunkova«, volí novou rétoriku.

Jedničkou kandidátky do Evropského parlamentu za ANO je Klára Dostálová, o které se její kolegové v rámci výjezdů po republice vyjadřují familiárně ve stylu: »Tohle je naše Klára, Klára nás v Bruselu nezradí«.

Při těchto slovech člověku vytanou v paměti s nadsázkou řečeno nechvalně známé předváděcí akce pro seniory, na nichž jim vychytralí podnikatelé prodávají extrémně předražené hrnce.

I když to může působit humorně, níže video, na němž je »naše Alenka«, zachycuje realitu, která odráží skutečnost, jak lze »marketingově zlomit starší voliče na svou stranu«, což se dá na jednu stranu chápat, na druhou stranu je to k zamyšlení. Redakce to níže ve článku rozebrala s ostříleným expertem přes politický marketing.

Že hnutí ANO volí »familiárně laděný marketing«, který třeba ve Sněmovně a před kamerami médií nepraktikuje, což je možná škoda, potvrdila i nedávná reportáž portálu Seznam Zprávy z města, které proslavil Rumcajs –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Jičína.

V ní autoři poukazují na vzájemné oslovování křestními jmény, v některých případech pak jejich zdrobnělinami. To znamená, že na těchto setkáních lze slyšet: »A teď naše stínová lepší vláda. Karel, to je náš lepší stínový premiér« nebo: "A tohle je Jarda Bžoch, ten je pro mladou generaci. Cvičí, má svaly, tetování a je to ragbista«, ale také: »Alenka dělala na finančním úřadu – kdo jiný na finance?! Aleš má silný osobní příběh a umí dokonale komunikovat –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ sociální věci«, uvedlo periodikum, jak to probíhalo v Jičíně.

Svým způsobem jde vlastně o něco naprosto nevídaného a neuvěřitelného, když se člověk nad tím zamyslí, a to v kontextu toho, co jsou lidé ochotni všechno dělat, aby získali podporu »pro kousek moci«. Je potřeba ale říct, že není třeba se na to dívat hned negativním způsobem, je to zkrátka nějaký marketingový styl komunikace a hnutí ANO se rozhodlo jej pro eurovolby využívat.

Respektovaný marketingový konzultant Karel Komínek pak upozorňuje, že jde skutečně o silný a efektivní typ marketingové komunikace.

"Je potřeba se podívat na to, kdo to říká a komu. V tomto případě jde o voliče hnutí ANO. A tam je potřeba říct, že na těchto setkáních bude jen málokdo »nastoupený«, kdo by s hnutím nechtěl souhlasit. A jde o důležitý prvek, kdy populistické strany, respektive hnutí SPD či hnutí ANO, jsou postavené kolem centrální figury. A potenciálně, kdyby ta figura z politiky odešla, tak je vysoce pravděpodobné, že by se strana rozpadla či významně ztratila na preferencích. Existují sociologické průzkumy, kdy voliči pětikoalice sdělí, pokud se jich zeptáte, koho budou volit, že volit budou jednu z daných stran –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tedy vysloví název strany. Pokud jde však o hnutí ANO, tak tam lidé řeknou, že »budou volit Babiše«," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek.

"To znamená, že když vám řekne tato centrální postava, že tohle je příkladem »Pepa« a Pepa má na mě telefonní číslo, což byl mimochodem leitmotiv předvolební kampaně v komunálních volbách v roce 2018, tak vlastně ta centrální postava vám sděluje, že na ni má Pepa přímou linku. A ta centrální postava, kterou je v tomto případě Babiš, »přece zařídí, aby se to stalo«. De facto jde o »požehnání« od lídra, abyste toho člověka volil, protože neexistuje moc velká šance, že by volič hnutí ANO reálně toho člověka, s nímž je Babiš na billboardu, znal. A v kontextu současné kampaně jde o familiární oslovování z důvodu, že tím říkáte, že daný kandidát je s vámi kamarád, že jste jeden tým," doplnil pro ŽivotvČesku.cz respektovaný expert na politický marketing Karel Komínek.

A že má pravdu? Schválně se zkuste zamyslet, zda kromě jedničky kandidátky –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tedy »naší Kláry«, jak říkají lídři hnutí ANO –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ znáte někoho dalšího. Snad možná jen poslední jmenovanou, kterou ale proslavila spíše nechvalně slavná kauza.

Na druhém místě kandidátky je totiž poslanec Jaroslav Bžoch, třetí je europoslanec Ondřej Knotek, na čtvrtém místě europoslanec Martin Hlaváček. Pátá je již zmíněná jihlavská zastupitelka, ekonomka a někdejší poradkyně bývalého premiéra Jana Nagyová, která figuruje v dotační kauze Čapí hnízdo.

Evropské volby budou 7. a 8. června. Češi v nich vyberou 21 europoslanců, na výběr budou mít 30 kandidátních listin. Hlasování se zúčastní všechny sněmovní strany a hnutí, jen Piráti a opoziční ANO kandidují samostatně. Vládní ODS, KDU-ČSL a TOP 09 usilují o hlasy voličů stejně jako při posledních sněmovních volbách v koalici Spolu, koalici Starostové a osobnosti pro Evropu vytvořila hnutí STAN a SLK. Opoziční SPD sestavilo společnou kandidátku s neparlamentní Trikolorou.

Vítězství bude obhajovat ANO, které před pěti lety obsadilo šest křesel. ODS obhajuje čtyři mandáty, Piráti tři, stejně tak někdejší koalice STAN a TOP 09. SPD a KDU-ČSL mají po dvou europoslancích, komunisté jednoho.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.