Přijímání migrantů podle TOP 09 či Babišovo lakování covidové krize na růžovo. Politolog řekl, co se bude dít do voleb

Předsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová a nejvýraznější tvář TOP 09 Miroslav Kalousek
Předsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová a nejvýraznější tvář TOP 09 Miroslav Kalousek
Foto: Petr Horník / Právo / Profimedia
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 15. 9. 2021

Přijímání eura a migrantů, jak chce TOP 09, bagatelizování počtů obětí covidu pod taktovkou ANO či využívání svědectví Andreje Babiše mladšího k útokům na premiéra. To vše mohou být motivy, které vyplní politické debaty tři týdny před volbami. Nebo se může objevit téma, které bude zcela nové a zcela zásadní pro celé Česko. Politolog Lubomír Kopeček zhodnotil, jak bude vypadat souboj v »cílové předvolební rovince«. "Je dobré si uvědomit, že máme pořád čtvrtinu voličů, kteří nejsou rozhodnutí nebo nejsou pevně rozhodnutí. Situace pro další tři týdny je pořád otevřená," vysvětlil politolog pro ŽivotvČesku.cz.

Politolog Lubomír Kopeček je přesvědčen, že marketingoví specialisté hnutí ANO odvádí pro Andreje Babiše skvělou práci, nepodceňuje ale ani kampaň koalice SPOLU. Politolog také s napětím čeká, zda se tři týdny před volbami zvedne koalice Pirátů a STAN, pro které trend v předvolebních průzkumech dobrý není. Do voleb i předvolebních debat vstoupí ještě celá řada témat a zásadní je, o co se ještě hraje - podle Lubomíra Kopečka se čtvrtina voličů stále nerozhodla, komu 8. a 9. října hodí svůj hlas.

"Nejde jen o to, jaké téma se ještě objeví, ale také záleží na tom, zda a jak ho dokáží politické strany uchopit. Přes léto se ukázalo, že hnutí ANO má velmi dobrý marketingový tým, který dokáže některá témata nastolovat a jiná zase upozaďovat. Vytáhli téma »Pirátostanu« a migrantů a zase naopak upozadili téma koronakrize. Hodně záleží na tom, co strany v rámci kampaně dokážou posunout do centra pozornosti a co ne," vysvětlil Lubomír Kopeček s tím, že i SPOLU má dobře vedenou kampaň.

"Kampaň SPOLU v posledních týdnech není podle mě vůbec špatná. Rozběhli negativní kampaň vůči Babišovi, do čehož ještě přistoupil Andrej Babiš mladší, upozorňují na negativní věci spojené s premiérem a myslím si, že tato negativní kampaň je dobře vedená. Netvrdil bych tedy, že konkurenti ANO mají špatnou kampaň, některé aspekty se opravdu povedly. U koalice Pirátů a STAN je vidět, že kampaň byla problematická, protože si nedokázali ujasnit, co vlastně chtějí prosazovat. Kombinace Pirátů jako protestní strany a lehce usedlých Starostů v kampani moc dobře nefungovala a preference šly dolů. I v jejich případě se může stát spousta věcí. Je dobré si uvědomit, že máme pořád čtvrtinu voličů, kteří nejsou rozhodnutí nebo nejsou pevně rozhodnutí. Situace pro další tři týdny je pořád otevřená. ANO má dobrou kampaň, ale to neznamená, že konkurenti ji mají špatnou. Zajímavě koncipovanou kampaň s jarmarky rozběhla SPD, do jejich »rybníčku« se pro voliče ale tlačí Přísaha, Trikolóra a v určité míře i Andrej Babiš, který také z části sází na migrační kartu a odpor vůči EU. Kampaň ale není všechno, dobrá kampaň neznamená, že SPD nebude mít třeba nakonec horší výsledek než v roce 2017," řekl pro ŽivotvČesku.cz Lubomír Kopeček, podle kterého se do mediálního prostoru po klidném letním období vrací hlavně téma koronavirové krize.

"Říct nyní, co všechno ještě ovlivní předvolební kampaň, je složité. Vstoupí do toho hodnocení covidu, otázka migrace, vystoupení Andreje Babiše mladšího... Tato témata volby ovlivní, jak ale přesně a jak moc, je složité říct. Je tady několik témat, která hodně rezonují společností, je otázka, která témata ještě zesílí a která ustoupí do pozadí. Zdálo se, že covid se přes léto dostane do pozadí, kvůli rostoucímu počtu nakažených ale toto téma zase získává na významu. Debata o tom, jak vláda nezvládla pandemii, může v předvolebních týdnech do kampaně vstoupit více, než to vypadalo v létě. Tématem bude i to, jak vláda reaguje na současnou situaci, kdy zřejmě startuje další vlna. Téma covidu může mít v následujících týdnech rostoucí tendenci, což nemusí být výhodné pro ANO, výhodné to může být subjekty typu SPD, Přísaha, teoreticky to může být výhodné i pro obě koalice. Je ale otázkou, zda covid bude tím dominantní tématem závěru kampaně. Závěr kampaně ani dominantní téma mít nemusí, tím dominantním tématem nakonec může být i to, které je dnes okrajové, může se znovu začít řešit téma Afghánistánu a migrantů, může se objevit i nějaké téma, které se bude dít mimo Českou republiku... Když to zjednoduším, tak se může mediálním tématem třeba v Rakousku stát znásilňování žen afghánskými migranty a toto téma pak bude uchopeno i v závěru české předvolební kampaně," nastínil výhled na předvolební finiš oslovený politolog pro ŽivotvČesku.cz.

Předvolební kampaně stran a hnutí jsou v cílové rovince. Už jen přibližně dva týdny chybí ...

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Zavřít reklamu