Proč bychom si nemohli v kuchyni zatančit, ptá se guru kvalitního stolování

Pavel Staněk
Pavel Staněk
Foto: Se souhlasem Pavla Staňka

Světová gastronomie prochází neustálou revolucí. V českém prostředí se jejím symbolem stala konkrétní osoba – Pavel Staněk. Jeden z dvojice zakladatelů prestižní designové sítě prodejen Potten & Pannen – Staněk neúnavně přináší do tuzemska jeden kulinářský trend za druhým. Spolu se svým obchodním partnerem Milošem Staňkem se jim tak podařilo vybudovat brand, ke kterému se zákazníci s důvěrou obracejí, pokud chtějí něco nového a neotřelého. Koho jiného bychom se tedy měli ptát – kam gastrosvět spěje a na jaké vymoženosti se můžeme těšit?

Na poli gastronomie se s Potten & Pannen pohybujete už dlouhých 29 let. Proč jste se rozhodl právě pro tento dost specifický obor?

V rámci povinné praxe během mého studia v Americe jsem se dostal na stáž do firmy Calphalon, což v té době byl a stále je jeden z nejlepších výrobců nádobí na světě. Kromě toho, že jsem měl možnost podrobně se seznámit s tímto odvětvím, jsem zavítal i na jeden z největších veletrhů s kuchyňskými a gastro produkty, což byl pro mě neuvěřitelný zážitek. Až tam jsem si totiž poprvé uvědomil, jak velký business to vlastně je. A zde se mi v hlavě poprvé zrodila myšlenka, že by mě možná bavilo podnikat v této oblasti.

Jak daleká byla cesta od myšlenky k realizaci?

Možná rychlejší, než bych sám čekal. Záhy jsem totiž dostal šanci zastupovat tuto uznávanou americkou značku v Evropě – konkrétně v Amsterdamu, z něhož byl do Česka už jen malý krůček. Byl jsem mladý, nadšený a plný plánů a vizí, jak vnést svěží vítr do českého stolování a gastronomie.

Kde jste se inspiroval? Jak moc důležitou součástí pro vás bylo, že můžete v Česku provádět v tomto směru řekněme osvětovou činnost?

Ze začátku pro mě byly logicky nejzásadnější zkušenosti z Ameriky. Zde jsem se naučil, že za kvalitu si lidé rádi připlatí. Musí ale tomu produktu věřit a vidět výsledky. Takže jsem měl jedinou možnost – otevřít vlastní prodejnu, kde si budou moci zákaznici vše osahat, vyzkoušet a kde budou vybírat z toho nejlepšího, co bylo momentálně na trhu dostupné.

Kdy jste si reálně uvědomil, že nastal ten zlomový moment?

První obrovské štěstí bylo, že jsme velice výhodně získali úžasné prostory ve Vodičkově ulici.

Interiér jsme celý předělali, například jsme zde nechali udělat korkovou podlahu, která v té době velmi frčela, měli jsme regály z kvalitního dřeva…. A uprostřed do otevřeného prostoru jsme umístili pult na vaření, kde každý den můj kolega Miloš Staněk – mimochodem úžasný kuchař – vařil a předváděl naše nádobí. Do té doby tu nic takového nebylo, takže to mělo obrovský úspěch. Stal se z toho takový náš signature, který zůstal dodnes a v žádné z našich prodejen nesmí chybět místo na vaření.

Vzpomenete si ještě na svého prvního zákazníka?

Úplně první „podnikatelské“ úspěchy jsem zažil na veletrhu v Brně. Měl jsem tam takový malý pultík s americkými vlajkami, u kterého jsem lidem nabízel právě ty úžasné hrnce značky Calphalon. A pokud bych měl jmenovat například první restauraci, která začala používat nádobí od nás, byla to restaurace U Zlaté hrušky na Novém světě v Praze. Koupili od nás asi patnáct hrnců, což byl obrovský úspěch.

Jste exkluzivní dovozce, distributor a prodejce předních světových značek jako Zwilling, Emile Henry, KitchenAid nebo Rosenthal. Podle čeho jste se rozhodoval při jejich výběru? A jak moc složité bylo tyto renomované firmy získat?

Od začátku jsem věděl, že chci prodávat jen to nejlepší, co je v oblasti přípravy jídla až po jeho servírování dostupné. První kontakty jsme získávali na veletrzích spotřebního zboží, kde jsme oslovovali jednotlivé značky, které jsme si přáli v Čechách zastupovat. A samozřejmě, že některé firmy k nám byly zpočátku nedůvěřivé a trvalo i několik let, než jsme si je získali. Například se světoznámou značkou Rosenthal jsme jednali více jak pět. Ale stálo to za to!

Co děláte pro to, abyste nezaspal dobu?

Nesmíte nikdy ustrnout! Neustále musíte sledovat, co se děje, mít přehled o novinkách, trendech a jako první je přinášet zákazníkům. Máme věrné klienty, kteří k nám chodí nakupovat snad od dob našich začátků, a ti se na nás hned ve dveřích obrací s otázkou – co máme nového. A my je nesmíme zklamat. Musíme znát všechny trendy ve světě a být pro ně zárukou, že je u nás dostanou jako první.

Na jaké novinky ve vaší nabídce byste chtěl zákazníky upozornit?

Jako celý svět i my teď jedeme na vlně udržitelnosti a smart domácností. Už na podzim jsme představili úžasné vakuovací systémy pro domácnost, které jsou propojené s telefonem a dokážou vám přesně spočítat, jak dlouho vám dané jídlo nebo třeba i víno vydrží. Pro mě je to úžasný projekt, protože napomáhá skoncovat s plýtváním jídla a zapadá do konceptu zelené vlny. Dále bychom rádi uvedli přelomový nástroj pro vaření nízkým varem metodou Sous-vide, díky čemuž si připravovaný pokrm uchová chuť, šťavnatost a živiny. A co mě hodně baví jsou chytré květináče Véritable, v nichž si díky speciálnímu světlu můžete vypěstovat takřka cokoliv. To ale není zdaleka všechno. Další novinkou bude francouzská značka Jars Céramistes, která si zakládá na tradičním ručním procesu zpracování keramiky.

Kromě smart domácností, v čem vidíte ještě velký potenciál?

Pro mě osobně je to svatební business. V Americe jsou například naprosto běžné tzv. wedding listy, tedy seznamy, kam budoucí novomanželé uvedou produkty, které by si přáli od svatebních hostů dostat. Mají tak jistotu, že se jim nesejdou dvě stejné věci nebo nedej bože něco, co se jim nelíbí. No, a svatebčané si nemusí lámat hlavu s dárkem a zoufale obíhat několik obchodů. Tady tento trend příliš rozšířený není, ale já věřím, že brzy najde i zde svoje uplatnění, protože je výhodný pro obě strany.

Těmito trendy se inspirujete v zahraničí. Existuje ale něco, co cizinci přebírají od vás?

Neřekl bych, že by od nás zatím přebírali nějaké koncepty, ale například když teď mluvíme o Americe, tak ta pro mě byla z počátku takový trendsetter.  A v poslední době se mi stává, že svým známým vozím do Ameriky novinky, které v našich obchodech již vesele prodáváme, a za velkou louži se ještě nedostaly.

Většinu vaší nabídky doposud tvořilo zboží jiných výrobců. Teď jste začali dělat i vlastní produkty. Co si od nich slibujete?

Je to tak, představili jsme privátní značku Potten & Pannen – Staněk Premium Gourmet, pod kterou nabízíme velmi kvalitní Bio extra panenský olivový olej z krétských plantáží. Od září jsme naši nabídku rozšířili o kampotské pepře, což jsou nejlepší pepře na světě. Dále pod privátní značkou nabízíme zástěry a utěrky, které si necháváme exkluzivně vyrábět v Turecku z nejkvalitnější turecké bavlny. Máme směsi na bábovky, které jsme vytvořili ve spolupráci se skvělým cukrářem Josefem Maršálkem a Robertem Chejnem z Fat Brothers.

Často zmiňujete spolupráci se špičkovými kuchaři. Velmi oblíbená je vaše autorská kolekce se Zdeňkem Pohlreichem. Oslovili jste v poslední době ještě někoho dalšího?

Nové spolupráce samozřejmě vymýšlíme a řešíme. Teď bychom chtěli více cílit na mladé lidi, pro které je velmi důležitá kvalita, originalita, ale i jistá přidaná hodnota toho produktu. Navíc naše motto je „Kitchen is for dancing“, protože kuchyň je pro nás tím místem k setkávání, prostorem, kde strávíte s rodinou nebo známými ten úžasný čas nad přípravou dobrého jídla. A to už je krůček od toho si v ní třeba i zatančit.

Kromě klasických obchodů máte i outlet v Čestlicích a pop-up prodejnu v Praze - Štěrboholech. Co vás k jejich vzniku vedlo?

Během našeho podnikání jsme postupně přišli na to, že naši cíloví zákazníci nejsou cizinci, ale Češi. Domácnosti, které si jsou ochotny přijet pro kvalitní kuchyňské vybavení klidně i z Moravy. To je mimochodem krásně vidět o víkendu na parkovišti před outletem, kde stojí auta s espézetkami z celé republiky. Náš outlet jsme otevřeli již před třinácti lety, protože jsme pochopili, že je to přesně to, co naši současní zákazníci chtějí. Myslím si totiž, že každý dobrý brand, ať už je to Prada nebo Ralph Lauren, se vyznačuje také tím, že si může dovolit mít i outletový prodej.

Chápu to tedy správně, že si zde zákazníci pořídí za nižší cenu produkt, který je třeba poškozený nebo horší kvality?

Právě, že ne. Ty produkty jsou v podstatě totožné a často stejně kvalitní jako v normálním prodeji, jen mají třeba o něco menší gramáž nebo trochu jiný design. Často se jedná o ručně vyráběné věci – třeba francouzskou keramiku, na které mohou být drobné tečky, což už je ale považované jako druhá kvalita. Přitom to pro někoho může být naopak přidaná hodnota produktu, originál, který dokazuje ruční výrobu.  V outletu zkrátka zákazníci koupí jiné věci než v prodejně. Dbáme na to, aby se nabídka nekřížila. Proto outlet i klasické obchody dobře fungují, neboť si nekonkurují, ale svým rozdílným sortimentem se naopak skvěle doplňují.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.