Reklama:

Purmice, Velkobílovecká Nová hora nebo Vrbovecký Šác. Na jihomoravské železnice vyjely vlakové soupravy pojmenované po viničních tratích Moravy

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Vinařský fond
Prezentace klienta / Komerční sdělení | Upozornění pro čtenáře: Článek není redakčním textem, ale je komerčním sdělením klienta. Vydavatel portálu ŽivotvČesku.cz nezodpovídá za jeho obsah. Pro případné dotazy se obracejte na e-mail:
[email protected]
Publikováno: 8. 1. 2025

Jižní Morava, region proslulý svou vinařskou tradicí, spojil své ikonické vinařské tratě s každodenním cestováním. Na koleje v půlce prosince loňského roku vyjely modernizované nízkopodlažní vlaky Stadler, které nesou názvy jako Pod Mušlovem, Strážnické Horní Hory, Purmice, Velkobílovická Nová hora či Vrbovecký Šác. Vinařské tratě jsou specifické oblasti, kde se díky unikátnímu složení půdy, mikroklimatu a tradicím rodí jedny z nejlepších vín v České republice. Tímto propojením dopravní infrastruktury a vinařské kultury se kraj snaží připomenout své historické kořeny i turistický význam. Na jihu Moravy již jezdí také jednotky Moravia pojmenované po odrůdách vín, jako jsou Pálava, Muškát Moravský, Rulandské modré a další. Na názvech nových souprav se podílelo Národní vinařské centrum a Vinařský fond.

Reklama:

Probádali jsme statistiku viničních tratí úspěšných v Salonu vín, a to od roku 2018. Hned osmnáct vinic se v Salonu za posledních sedm let umístilo pětkrát a víckrát. Jsme rádi, že se po našem kraji prohánějí vlaky nejen s názvy odrůd, ale i s názvy míst, odkud ta nejlepší vína pocházejí,“ řekl manažer Salonu vín Petr Gondáš.

Nové soupravy byly nasazeny na linky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), které spojují klíčové vinařské oblasti regionu, například trasy Znojmo–Mikulov–Břeclav, Zaječí–Kobylí–Hodonín nebo Hodonín–Veselí nad Moravou–Velká nad Veličkou–Vrbovce–Myjava. Vlaky jsou vybaveny klimatizací, WiFi připojením, USB porty, zásuvkami a automaty na nákup jízdenek. Moderní informační systém s přehlednými panely zajišťuje pohodlí a přehlednost i během delších cest. Soupravy, zrekonstruované společností ŠKODA PARS Šumperk, váží 66 tun a nabízejí 100 míst k sezení. Mezi technologické novinky patří i automatické sčítače cestujících, které umožní efektivnější plánování dopravy.

Reklama:

Jsme rádi, že modernizované vlaky Stadler jezdí na Znojemsku, ale také na Mikulovsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Obyvatelé těchto částí kraje se tak dočkali pohodlných a moderně vybavených spojů, které výrazně zpříjemní jejich cestování,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Pojmenování vlaků po vinařských tratích je poctou kraji, který je neodmyslitelně spjat s pěstováním vína. Cestující se tak mohou nejen dopravit do oblíbených destinací, ale zároveň si připomenout, že projíždějí místy, která dávají vznik jedinečným vínům. Tento krok nejen zdůrazňuje vinařské bohatství regionu, ale také ukazuje, jak moderní doprava podporuje tradice a turistickou atraktivitu jižní Moravy. Vlaky Stadler, které navazují na stávající jednotky Moravia, tak spojují praktičnost a symboliku, která cestování povyšuje na kulturní zážitek.

Jsme moc rádi, že s námi kraj tímto způsobem spolupracuje. Znamená to, že velmi dobře vnímá důležitost a jedinečnost vinařství a vinohradnictví na jižní Moravě. Díky názvům vlaků jsme zase o něco více vidět,“ řekl ředitel Vinařského fondu Zbyněk Vičar.

Názvy vlakových souprav (vinařská obec, ke které viniční trať náleží):

+ Klínky (Vracov)

+ Purmice (Perná)

+ Strachotický Dívčí vrch (Strachotice)

+ Liščí vrch (Březí)

+ Velkobílovická Nová hora (Velké Bílovice)

+ Kačisdorfské pole (Valtice)

+ Pod Mušlovem (Mikulov)

+ Mutěnické Úlehle (Mutěnice)

+ Strážnické Horní Hory (Strážnice)

+ Vrbovecký Šác (Vrbovec)

+ Nadzahrady (Velké Pavlovice)

+ Langewarte (Nový Přerov)

+ Slunečná (Novosedly)

O Vinařském fondu

Vinařský fond byl zřízen zákonem o vinohradnictví a vinařství v roce 2002. Vzorem byly obdobné instituce v sousedních vinařských zemích (Německu a Rakousku). Hlavní náplní jeho činnosti do vstupu ČR do EU byla podpora výsadby vinic. Od roku 2004 Fond podporuje marketing vína, rozvoj vinařské turistiky a informuje veřejnost o vinohradnictví a vinařství. Stěžejní aktivitou Fondu je komunikační kampaň značky „Vína z Moravy, vína z Čech,“ která zastřešuje vína domácí produkce. Speciálním a velmi úspěšným projektem je „Svatomartinské,“ tj. uvedení mladých vín pod společnou značkou na trh každoročně 11. 11. Další komunikační aktivity v rámci kampaně „Vína z Moravy, vína z Čech“ se soustředí na propagaci růžových, resp. červených vín. Fond dále podporuje realizaci řady akcí spojených s vinařskou tematikou po celé republice (výstavy, vinobraní, otevřené sklepy, semináře, tiskoviny atd.).

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: