Reklama:

Roman Prymula nastínil, co od viru SARS-CoV-2 čekat do budoucna. Mutování viru je přirozenou vlastností, říká

Exministr zdravotnictví Roman Prymula
Exministr zdravotnictví Roman Prymula
Foto: Petr Horník / Právo / Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 22. 11. 2020

V současnosti se nejvíce diskutuje o tom, kdy proběhne zaregistrování vakcíny a její distribuce. V poslední, třetí fázi klinických studií, WHO uvádí deset vakcín. Právě proočkovanost populace je tím, co zastaví epidemii a vrátí život do běžného koloritu. Jenže zapomíná se na to, že koronavir může i v budoucnu vystrčit drápky. Epidemiolog Roman Prymula pro ŽivotvČesku.cz se pokusil nastínit, co se dá od něj očekávat.

Reklama:

"Úplně přesně chování viru v budoucnosti odhadnout nelze. Mutování je přirozenou vlastností, lze jen spekulovat, zda-li u viru, který mutuje pouze omezeným způsobem, může vzniknout mutace, která má klinicky zásadní význam. Čím bude nižší riziko šíření v populaci, k čemuž přispěje i vakcína, tím je nižší riziko významných mutací," upřesnil pro ŽivotvČesku.cz bývalý ministr zdravotnictví.

Reklama:

Právě vakcína je tím, co by mělo svět zachránit před drastickými dopady onemocnění. Podle současného ministra zdravotnictví Jana Blatného má Česko zájem o čtyři miliony dávek vakcíny, první by dle jeho slov měly dorazit v lednu či v únoru, prioritně se budou očkovat rizikové skupiny – senioři a zdravotníci. Podle Blatného je cílem proočkovat 65 až 70 procent české populace.

Roman Prymula prozradil, jak vlastně vakcína v těle člověka funguje. "Vakcína obecně navodí protilátky a vytvoří také buněčnou imunitu, což povede k tomu, že se při budoucím setkání s virem imunitní systém s infekcí vyrovná podstatně rychleji. Minimálně by klinické projevy měly. být výrazně mírnější než u neočkovaných. Nevíme ale, jak často bude nutné přeočkování, to ukáže až praktické používání vakcíny," dodal pro ŽivotvČesku.cz uznávaný epidemiolog.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: