Reklama:

Rozhovor: Plošná třicítka v Praze je nesmysl, říká šéf dopravní komise. Aktivisty přilepené na silnicích vnímá jako ukázku bezohlednosti

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Se svolením Jiřího Ovčáčka
Jiří Ovčáček | Redaktor a komentátor
[email protected]
Publikováno: 22. 5. 2023

Blokování automobilové dopravy aktivisty vyvolává silný odpor. V Berlíně došlo na »ruční argumenty«, v Praze aktivně vyrazila do boje proti plošné třicítce osmá městská část, jejíž zastupitelé požadavek aktivistů odmítli a odsoudili protesty. Předseda dopravní komise Martin Jedlička (Společně pro Prahu 8) v rozhovoru pro ŽivotvČesku.cz vysvětlil důvody.

Reklama:

Praha zažívá protesty aktivistů, kteří blokují dopravu. Patříte k tvrdým kritikům těchto akcí. Co považujete za nejzávažnější? 

Hlavním problémem je, že malá skupina aktivistů se snaží prosazovat svoji politickou agendu tím, že obtěžují jiné občany. A záměrně zpomalují dopravu lidem, kteří zrovna jedou autem. To je bezohledné a hloupé. Ta bezohlednost mi vadí především.

Reklama:

Jak vidíme na nedávné zprávě z Německa, tam tento typ protestu bohužel došel do fáze, kdy rozhořčení řidiči začali ze zoufalství řešit situaci vlastníma rukama. Tak to nechce doufám nikdo.

Cílem blokád je zavedení plošného omezení rychlosti na 30 km/h v hlavním městě. Městská část - Praha 8 - nesouhlasí. Proč? 

Protože plošné omezení rychlosti na 30 km/h nedává žádný smysl. A podle mě není ani reálné. Na tranzitních tazích typu Rohanské nábřeží nebo V Holešovičkách má zůstat rychlost 50 km/h a jsou samozřejmě i místa, kde může být rychlost vyšší.

Snížení rychlosti na 30 km/h je vhodné v rezidenčních oblastech nebo u škol. A na většině takových míst už 30 km/h dávno máme. Například v Karlíně jsme zónu 30 zavedli už v roce 2012. Ale určitě nelze snížit rychlost plošně. Podobné dopravní úpravy se musí posuzovat individuálně, a to s ohledem na typ komunikace, na plynulost provozu i na MHD.

Rozhodli jste se apelovat na celopražské vedení i policii, aby aktivisty řešili. Máte už zpětnou vazbu? 

Předně chci zdůraznit, že nikomu nechceme upírat právo na protest. Ale protest nemá podle mého názoru vypadat tak, že nějaká skupinka aktivistů omezuje lidi, kteří právě jedou autem. Svoboda jednoho nemá omezovat svobodu druhého.

Podle výkladu policie nelze proti blokování dopravy ani nijak zakročit, ani se mu nějak účinně bránit. Proto jsme vyzvali zastupitelstvo hl. m. Prahy, aby zvážilo změnu legislativy, aby bylo takové jednání možné postihovat, abychom těmto excesům zabránili. Nejde zde o to bránit někomu v právu shromažďovacím, ale jde o formu provedení v aktivně využívané vozovce. V zahraničí toto postihovat lze.

Kdo kritizuje, měl by mít v rukou návrh řešení. Jak byste tedy řešil dopravní situaci v Praze?

V Praze je nutné urychleně dostavit páteřní okruhy, Městský okruh a Pražský okruh, jak se sluší na moderní město. To má být cíl číslo jedna. Ale dopravních staveb, které pomůžou, je více, třeba zmimoúrovnění křižovatek na Kbelské a posílení Průmyslového polookruhu.

Také je nutné podporovat MHD a zvyšovat jeho kapacitu, takže je dobře, že se staví metro a připravuje se několik nových tramvajových tratí. V budoucnu pomůže třeba propojení Prahy 8 a Prahy 6. Pomůže i lepší integrace železnice do pražské dopravy a stavba nových záchytných parkovišť.

Také musíme hlídat, aby nedocházelo k nesmyslnému snižování kapacity komunikací, jako se to v minulosti stalo například v ulici Zenklova, kde po zpackané rekonstrukci v roce 2018 stojí kolony aut i tramvají. Tento problém se teď snažíme složitě napravit.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: