Rozhovor: Tresty za některé přestupky jsou až absurdně přísné, říká advokát Tomáš Maxa k novele o provozu na pozemních komunikacích

Advokát Tomáš Maxa
Advokát Tomáš Maxa
Foto: Se svolením Tomáše Maxy
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 29. 6. 2023

Rozhovor: Na vybraných úsecích dálnic bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině. Nepůjde o plošné zvýšení, týkat se to bude jen nových a modernizovaných úseků, kde to dovolí úřady. Zjednoduší se také systém trestných bodů pro řidiče. Místo nynějších pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie. Některé pokuty se zvýší. Řídit auto bude možné za dohledu mentora již od 17 let. Počítá s tím vládní novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou ve středu schválila Sněmovna. Pro ŽivotvČesku.cz poskytl rozhovor advokát a specialista na dopravu Tomáš Maxa, který popsal, jak se na novinky z pera ministra dopravy Martina Kupky (ODS) dívá.

Pane Maxo, do legislativy možnost zrychlení na nejmodernějších částech dálnic přináší novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou ve středu schválili poslanci, zvýšení rychlosti z nynějšího maxima 130 až na 150 kilometrů v hodině. Vnímáte novinku pozitivně, nelze se obávat toho, že na těchto rychlostních úsecích dojde k efektu, že řidiči budou mít tendence sešlápnout plyn i častěji na následných úsecích s předepsanou nižší rychlostí?

Česká policie mnohdy drobnější překročení rychlosti toleruje, což je dáno i 3% odchylkou měřicích zařízení. Takže fakticky tolerovaná rychlost bude ještě o něco vyšší. Za vysoké překročení rychlosti se sice podstatně zvýšila hrozící pokuta, ale zároveň vypadla možnost uložit zákaz řízení. Proto se trochu obávám, že zvláště u movitějších osob, anebo naopak u lidí, kteří mají bydliště na úřadě, to může svádět k překračování rychlostních limitů.

Novela má také zjednodušit a zpřehlednit systém trestných bodů pro řidiče. Místo nynějších pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie. Některé pokuty se zvýší. Vy osobně jste pro tvrdší postihy?

Za některé přestupky by bylo potřeba sankce podstatně zpřísnit, v případě některých z nich naopak výrazně zmírnit. Příliš nerozumím tomu, aby byly za nepoužití bezpečnostního pásu zapisovány 4 body, když jde o jednání, které zpravidla neohrožuje nikoho jiného než samotného řidiče. Za toto jednání by naopak měly padat vyšší pokuty. V praxi to bohužel chodí tak, že za tento přestupek dostanete pokutu nanejvýš pár stovek, ale přicházíte o body, na což vás policisté zpravidla ani neupozorní. A za nějakou dobu vám dorazí oznámení o dosažení 12 bodů, aniž byste s tím mohl něco udělat. Naopak bych přitvrdil u dopravních nehod – pravidla silničního provozu tu jsou především z důvodu, aby k nim nedocházelo. Proto bych samotné způsobení dopravní nehody ohodnotil např. 4 body. Je totiž paradoxní, že pokud se během roku třikrát nepřipoutáte, přijdete na rok o řidičské oprávnění, zatímco řidič, který třikrát nedobrzdí v koloně a způsobí nehodu, nemá zaznamenaný žádný bod.

Dále novela zavádí možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let. Tato novinka má podle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Vnímáte tento krok jako něco, co pomůže bezpečnosti? Pak zároveň narážíme i na nějakou plynulost provozu, kdy nějaká zvýšená koncentrace nezkušených řidičů v městském provozu nebude pro spěchající řidiče radostí…

U řidičů začátečníků je samozřejmě vhodné vozidlo označit značkou Z, na základě které by k němu měli být ostatní řidiči ohleduplnější. Obecně bych proti řízení pod dohledem mentora nebyl – oním mentorem zpravidla budou rodiče, kteří tak budou moci předat svým potomkům své zkušenosti. A sami si např. budou moci posoudit, jestli synovi svěří své vozidlo, až mu bude 18 let. Přece jenom většina z nás se stala samostatnými řidiči až s požehnáním rodičů, protože ti jediní nám byli schopni v 18 půjčit vozidlo. Problémem však může být to, že 17letá osoba získá řidičské oprávnění, ale nakonec nebude mít mentora, se kterým by své řidičské schopnosti prohlubovala. A pak po roční pauze bude moci najednou jezdit zcela samostatně. Za lepší variantu bych spíše považoval to, že po získání řidičského oprávnění by mohl řidič jezdit pouze s mentorem, teprve po uplynutí minimálně 6 měsíců by pak absolvoval další zkoušku, která by už byla o něco náročnější.

Statistiky ukazují, že nejvíce dopravních nehod způsobených nedodržením předepsané rychlosti způsobují mladí řidiči. Věříte tomu, že s novelou zákona dojde ke změně?

Obávám se, že spíše ne. Novela totiž zrušila ukládání zákazu řízení za vysoké překročení rychlosti.

Z obecného pohledu na vás novela působí jak?

Bohužel se ministerstvo dopravy nepokusilo o koncepční změnu trestů za dopravní přestupky, ale pouze posunovalo sazby v rámci stávajících přestupků. Tresty za některé přestupky jsou až absurdně přísné. Pokud například začnete po uplynutí zákazu řízení řídit, aniž byste si formálně požádal o vrácení řidičského oprávnění, automaticky se dopouštíte přestupku se sazbou pokuty 25–⁠75.000 Kč a zákazem řízení na 18–⁠36 měsíců. Mnohdy se přitom stane, že je o zákazu řízení rozhodnuto příkazem, který je možné doručit tzv. fikcí. Takže pokud si např. na poště nevyzvednete zásilku s příkazem, můžete ztratit řidičské oprávnění, aniž byste se o tom fakticky dozvěděl. A pokud byste nedej bože řídil, tak vám bude uložen zákaz řízení nejméně na 18 měsíců a pokuta minimálně 25.000,- Kč. Spíše bych považoval za smysluplné častější využívání i krátkodobých zákazů řízení, aby si v případě porušování pravidel silničního provozu řidiči uvědomili, jakou cenu pro ně má řidičské oprávnění.

Je něco, co vy byste osobně navrhl, že by mělo být změněno?

Je toho více, ale především bych přestal zaznamenávat body za skutky, za které se ukládá zákaz řízení. Bodový systém by měl postihovat přestupky, za které se neukládá zákaz řízení. Měl by být pro řidiče hrozbou v tom smyslu, že i za větší množství bagatelních přestupků mohou přijít o řidičské oprávnění. Ale nedává mi moc smysl někomu ukládat zákaz řízení, plus k tomu ještě body.

V současnosti se dá nalézt nějaká věc, která vás stále překvapuje, že ještě nebyla změněna, upravena, případně se stále děje?

Přijde mi, že ministerstvo dopravy stále nevyužilo možnosti bodového systému. Aby na řidiče působil výchovně, měl by být řidič v každém rozhodnutí o přestupku informován o přiděleném počtu bodů. V praxi to bohužel funguje tak, že policisté o bodech řidiče neinformují. Navíc by měl úřad při dosažení např. 8 bodů řidiči zaslat oznámení o tom, že již dosáhl 8 bodů, což by ho mělo přimět ke změně způsobu řízení. Návrh ministerstva dopravy však počítá pouze s tím, že záznam bodů se bude oznamovat pouze těm, kdo o to výslovně požádají.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.