Řve, nadává, obviňuje, umí být i jako beránek. Andrej Babiš pod drobnohledem experta na komunikaci, který odhalil, co je a není šéf hnutí ANO

Andrej Babiš
Andrej Babiš
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 19. 10. 2023

Opoziční poslanec a bývalý předseda vlády Andrej Babiš je nezaměnitelný a lehce identifikovatelný politik. Často je nepřehlédnutelný, ať jde o tiskové konference, schůze Sněmovny, nebo televizní duely s oponenty, tím, že pokud má slovo, křičí, až démonicky řve a nejde daleko pro nějaké to ostřejší slůvko. Je to promyšlený marketing, nebo skutečně reálný Babiš, byl dotaz, který redakce ŽivotvČesku.cz položila expertovi na politický marketing a komunikaci Karlu Komínkovi. Jeho jednoznačná odpověď byla překvapením.

Pokud byl v roli premiéra, nebylo to vždy vhodné, oproti tomu v opozici tím získává cenné politické body. Řeč je o verbálním projevu Andreje Babiše, který na někoho může působit jako tornádo, které se nekontrolovatelně pohybuje, a tudíž nikdo nikdy neví, kde napáchá největší škody.

Pokud jde pak o letošní prezidentské volby, tak tam to byl Andrej Babiš v úplně nové poloze, která měla vytvářet státnický a výrazně klidnější dojem u voličů.

Pokud jde však o to, zda Babiš je politik, jehož přirozeností je řvaní spolu s verbálními útoky, nebo je to z jeho strany naprosto perfektní marketing, přiblížil více na dotaz pro ŽivotvČesku.cz odborník.

"Konkrétně u Andreje Babiše jde o povahovou vlastnost, se kterou se snažil, pokud je mi známo, nějakým způsobem v minulosti pracovat. A pracuje s ní i teď. Vždy za nějakou hranicí ji však nedokáže kontrolovat a je to on sám. Obecně je u komunikace jednotlivých politiků potřeba vzít do úvahy, jaké je u každého konkrétního jeho přirozené nastavení, protože pokud ho budete tlačit do nějaké pozice, kde se nebude cítit komfortně, tak dříve či později vám z toho uteče. U Babiše by to v extrému bylo tak, že by velkou část komunikace zvyšoval hlas, řval. Jeho komunikační experti se ho tedy snaží někde více či méně zklidnit. Teď už to není tolik nutné, ale bylo to potřeba v jeho prezidentské kampani, protože lidé nechtějí, aby prezident státu působil agresivně, bouchal do stolu a podobně. Tím jsme viděli několik jeho komunikačních poloh, které jsme do té doby u něj neviděli," řekl pro ŽivotvČesku.cz odbornou veřejností respektovaný expert na politický marketing a komunikaci Karel Komínek.

S ohledem na slova experta a prezidentské volby bylo už krátce po jeho ohlášení kandidatury zřejmé, že přichází nějaká silná změna. Dával si totiž pozor na to, jak se vyjadřuje o ostatních kandidátech, kladl důraz na připomínání, že na ně nechce útočit, také v diskusích s občany, když došlo na jejich nesouhlas s vládní politikou, jim ukázkově a překvapivě nijak nepochleboval, na druhou stranu ale ani neoponoval.

"Styl komunikace, kterou vede Andrej Babiš, není možné doporučit každému, to lze jen politikům, kteří se pohybují na některé části politického spektra, zejména pak v oblasti populistického křídla, a nelze to doporučit komukoliv, kdo by se v těchto pozicích komunikace dobře necítil. Když se podíváme na volby 2021 a na Andreje Babiše a Petra Fialu, tak si lze vybavit, že stávající premiér řekl, že bude »antibabiš«, že je oproti němu klidný, má vizi, proto je i jeho politický protiklad. Pokud se vrátím, tak příkladem není možné doporučovat Petru Fialovi, aby bouchal do stolu. Na druhou stranu u něj bylo riziko, že by mohl vypadat až moc klidně, staticky. A za několik posledních let je u něj zřejmá snaha, že více zapojuje dynamiku hlasu, znát je změna i v řeči těla od pasu po ramena, tedy pohyb rukou. Pokud bychom si měli vzít typy politiků na české scéně, tak v komunikaci na té škále jsou na jedné straně expresivní politici, což je dominantně Tomio Okamura, mírně vedle něj Andrej Babiš, který dokáže mít i svou klidnější pozici, a na zcela druhé straně je Petr Fiala, kterému experti museli doporučovat, aby v komunikaci byl více dynamický," dodal pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek s tím, že v případě Babiše a jeho nastavení komunikace s ohledem na současné ekonomické dění, a tím, že je v opozici, jde o poměrně úspěšný marketingový nástroj směrem k voličům.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.